הסכם ליישום תוכנית בטיחות מקיפה ברכבת ישראל

העובדים התחייבו שלא לשבות במשך 10 שנים, בכל הקשור בנושאי בטיחות. עוד סוכם: נוהל מבחני התאמה לעובדי התפעול, התקנת אמצעי פיקוח ושליטה בקטרים, הסדר פנסיה מוקדמת והקמת רשות לאומית לרכבות


00:00 ,04.08.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

כמעט ארבעה חודשים לאחר שהכריז שר התחבורה ישראל כץ על הכוונה שלו להחיל רפורמה ברכבת ישראל מתוך כוונה ליישם תכנית בטיחות מקיפה, לאור שורה של כשלים בטיחותיים, הגיע משרד התחבורה להסכם, שעל פניו נראה כחסר תקדים, עם ועדי העובדים ברכבת.

 

במסיבת עיתונאים שערך שר התחבורה ישראל כץ לפני שעה קלה, הציגו השר ומנכ"ל משרדו דן הראל את פרטי ההסכם. השר כץ גם הכריז על פתיחתם של קוים חדשים ומשודרגים כבר בתקופה הקרובה: פתיחת קו ת"א-חולון-בת ים והארכתו מאוחר יותר עד ליבנה, והשלמת עבודת הכפלת המסילה באר שבע-ת"א.

 

במסגרת ההסכמות בין הצדדים, הסכימו עובדי הרכבת שלא לשבות במשך 10 שנים, בכל הקשור לנושאי בטיחות. עוד סוכם כי עובדי התפעול, לרבות נהגים, עוזרי נהג, מפקחים, אתתים ועתקים, יידרשו לעבור מבחני התאמה מקצועיים ועיוניים לפני קבלה לעבודה ובמעבר בין תפקידים, כמו גם מבחנים פסיכולוגים, קוגניטיביים ואישיותיים. ועד העובדים בחברה נעתר לדרישה להעביר מתפקידם את העובדים שייכשלו במבחנים לתפקיד חלופי הולם, אולם בתנאי ששכרם יישמר למשך 5 שנים.

 

על פי התוכנית נתנו העובדים את הסכמתם להתקין בקטרים מערכות GPS ומערכות לניטור מהירות הנסיעה וכן מצלמות, בתנאי שבכך לא תיפגע פרטיות נהגי הקטרים (הנהגים יצולמו רק מן הגב ובאופן מוצנע).

 

עוד הוסכם על הסדר פנסיה מוקדמת אשר יוצע לעובדים וכן על הקמת רשות לאומית לרכבות (בדומה לרשות לתעופה אזרחית), שתופעל במסגרת הרשות הארצית העתידית לתחבורה ציבורית.

 

נזכיר כי השר כץ איים שבמידה ועד ה- 17 באוגוסט לא תשופר הבטיחות ברכבת, הוא יסגור אותה לאלתר, עד לתיקון הליקויים. בועידת PORT 2 PORT שנערכה בראשית יוני אמר השר: "הייתי מצפה מהעובדים להבין שהרכבת לא תוכל להמשיך להתנהל כמו מכולת, אך לצערי זה לא קורה. על העובדים להגיד שאנחנו לא ערוכים מספיק. לצערי העמדה היא אחרת- לנסות לשמר זכות וטו. כל הפעילות הבטיחותית לא פועלת ברמה הנדרשת".

 

להלן דברים שאמר השר כץ בנושא הרכבת, בועידת PORT2PORT בראשית חודש יוני: