החלה כריית המנהרות הארוכות בארץ

המקטע השני של מנהרות הרכבת, באורך של 11.6 ק"מ, בקו תל אביב-ירושלים יוצא לדרך. העבודות אמורות להסתיים ב-2017


00:00 ,10.09.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

אתמול (א') נחנכו שלוש מכונות הכרייה TBM - Tunnel Boring Machine)), שהחלו בכריית צמד המנהרות הארוכות ביותר בישראל במסגרת פרויקט קו הרכבת המהיר ירושלים-תל אביב.

זהו המקטע השני של המנהרות, באורך של כ- 11.6 ק"מ כל אחת, שייכרו בין נחל יתלה שליד שער הגיא ועד למבשרת ציון. זאת לאחר שבשבועות האחרונים הסתיימה כרייתן של צמד המנהרות הראשון, משער הגיא ועד לנחל יתלה, באורך כולל של 1,250 מטר.

אורכה של כל מכונה כרייה הוא כ- 150 מטר, קוטרה 10 מטר ומשקלה כ- 2,500 טון. המכונות מסוגלות לחפור בקצב של 30 מטר ביום, כ-900 מטר בחודש, והן פועלות 24 שעות ביממה. תוך כדי החפירה, מניחה כל מכונה חיפוי של קשתות מבטון על דפנות המנהרה.

עלות כל מכונה נאמד ביותר מ- 100 מיליון שקל ועלות הציוד הנלווה להן מוערכת גם היא בכ-100 מיליון שקל. סיום כריית המנהרות צפוי באמצע שנת 2014.

שר התחבורה ישראל כץ ציין: "יש פער עצום בין מצב הפרויקט לפני כשנה וחצי ובין המצב כיום. חילצנו את הפרויקט מהבוץ אליו נקלע".

קו הרכבת תל אביב-לירושלים, שעלותו נאמדת בכ-7 מיליארד שקלים, כולל הקמת מסילה כפולה באורך של 56 ק"מ, העוברת דרך נתב"ג ומודיעין ותגיע עד הכניסה לירושלים, בסמוך לבנייני האומה. הפרויקט כולל שש מנהרות, שאורכן הכולל הוא 22 ק"מ ועשרה גשרים באורך כולל של 7 ק"מ. כי כל תוואי המסילה בין מודיעין לירושלים עובר דרך מנהרות או גשרים.

זמן הנסיעה יעמוד על 28 דקות. בשנה הראשונה לפעילותה, תפעיל הרכבת שלוש רכבות בשעה לכל כיוון בשעות השיא ותבצע כ- 4 מיליון נסיעות בשנה. הנסיעה הראשונה אמורה להיחנך בסוף שנת 2017.