טיפולים ותיקונים מעבר לקו הירוק

במהלך ספטמבר נמצאו מאות רכבים כבדים בעלי ליקויים המחייבים תיקונים במסגרת מבצע של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ואגף התנועה. יו"ר מוצת המובילים והמסיעים גבי בן הרוש: "הפקרות בקרב קציני הבטיחות"


13:02 ,18.10.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

38.7% מהרכבים הכבדים שנבדקו בחודש ספטמבר על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד התחבורה ומשטרת ישראל - אגף התנועה במסגרת מבצע בדיקה אינם תקינים.

 

במהלך הבדיקות נבדקו 2,293 כלי רכב, 9 מתוכם הורדו בגרירה בגין ליקויים מסוכנים (0.4% מסך כלי  הרכב שנבדקו), 352 רכבים הורדו מהכביש בגין ליקויים מחייבי תיקון (15.4% מסך כלי  הרכב שנבדקו), 516 כלי רכב קיבלו התחייבות  בגין ליקוי מזערי: (22.5% מסך כלי הרכב שנבדקו), 1,416 כלי רכב נמצאו תקינים (61.8% מסך כלי הרכב שנבדקו).

 

בנוסף, 1,076 כלי רכב נשקלו ונמצא כי 920 מתוכם הינם ללא עודף משקל (85.5% מסך כלי הרכב שנשקלו), 63 רכבים נמצאו עם עומס יתר של 5% (% 5.8 מסך כלי הרכב שנשקלו), 42 רכבים נמצאו עם עומס יתר של עד 10% (%3.9 מסך כלי הרכב שנשקלו), 40 רכבים נמצאו עם עומס יתר של עד 25% ( 3.7% מסך כלי הרכב שנשקלו), ו-11 רכבים נמצאו עם עומס יתר של יותר מ 25% (1% מסך כלי הרכב שנשקלו). בעקבות כך, 11 רישיונות נהיגה נפסלו ל - 30 יום.

 

יו"ר מועצת המובילים והמסיעים גבי בן הרוש: "התוצאות מוכיחות שיש הפקרות בקרב קציני הבטיחות. מעל 50 אלף משאיות כבדות נעות בכבישי הארץ ואם זה מה שמצאו רק בחודש אחד, אני לא רוצה לחשוב מה היו מוצאים במבצע מתמשך ומקיף יותר. זה מוכיח מעל ומעבר לכל ספק את מה שאנו טוענים מזה זמן רב -  לא נעשה טיפול משמעותי באותם קציני בטיחות שאמורים היו לפקח על פי חוק, וקיימת אוזלת יד של משרד התחבורה בטיפול בעבריינים אלה.

 

"אני מאמין שמרבית המשאיות שנתפסו עם ליקויי בטיחות, הינן משאיות בבעלות פרטית. לטענתם, הם עושים טיפולים ותיקונים מחוץ לקו הירוק, שזה מנוגד לחוק. מבדיקות שנעשו על ידנו בוועדת סגיס, לא מצאנו תיעוד שרכבים אלה עברו טיפול ותיקונים, וזה עוד לפני שמתייחסים לאופי הנהג עצמו.

 

"אותם קציני בטיחות ממשיכים באין מפריע לגבות כסף מאותם בעלי משאיות, כל משאית מעל 10 טון מפוקחת עפ"י חוק, כאשר קצין הבטיחות שמפקח עליה מקבל בתמורה 300 שקל בחודש מכל נהג. איגוד קציני הבטיחות ואיגוד קציני הבטיחות העצמאיים מתעסקים בפוליטיקה ובמאבקים ביניהם  ולא מתעסקים בבטיחות, והרגולטור שאמור היה לעשות סוף לסאגה ממשיך לעמוד כמשקיף מהצד.

 

"מה שיש לעשות הוא ראשית - לנקוט באמצעי ענישה כנגד אותם קציני בטיחות ונהגים, ודבר שני - לבנות תוכנית עבודה מסודרת לשנת 2016. בימים אלה אנו יושבים עליה עם הרשות, יש לשים בראש סדר העדיפות את נושא הפיקוח וההכשרה המעשית והעיונית, שלצערנו התגלתה כחסרת תועלת, אין לימוד ברמת המרצים והתכנים, החומרים מיושנים ואינם קשורים לטכנולוגיה החדישה של המשאיות ואין כל התייחסות ללימוד מעשי בקשירת והובלת מטענים, מה שמסביר את ממצאי המבצע המדאיגים, בכל הנוגע לנהגים שנוסעים עם עומס יתר. התוצאות נמדדות בתאונות ובהרוגים".