גודל גופן: א א א
×
לוח הפלגות
חיפוש הפלגות כללי
יש לבחור נמל בארץ
יש לבחור נמל בחו"ל
יצוא מהארץ
יבוא לארץ
לוח משרות
מחשבוני המרה
שערי מטבע יציגים
תאריך עדכון: 25.06.2017
יחידות מטבע השער % שינוי
דולר 3.541 -0.056
אירו 3.9565 +0.03
ליש"ט 4.508 +0.417
100 יין 3.1819 -0.072
מחשבון המרה מט"ח
מחשבוני עזר
אורך שטח נפח משקל
cm
m
km
inch
foot
yard
mile
נקה
square cm
square m
square km
square inch
square yard
square mile
נקה
cc
litre
cubic m
cubic inch
cubic yard
gallon
נקה
kg
short ton
long ton
lb
oz
נקה
חישוב משקל נפחי
סידור עבודה בנמלים

תביעה כנגד מוביל ימי לא תסולק, חרף קיומה של תניית שיפוט זר

בית המשפט קבע כי שטר המטען אינו מחייב את חברת הביטוח ו/או את היבואן שכן הם אינם צד לו ועל כן תניית השיפוט בו לא הובאה לידיעת היבואן, והוא לא הסכים לה
עו"ד גיל נדל, עו"ד דייב זיתון, מתן יעקב / 12.06.17 / 11:42
תביעה כנגד מוביל ימי לא תסולק, חרף קיומה של תניית שיפוט זר
12.06.17
תביעה כנגד מוביל ימי לא תסולק, חרף קיומה של תניית שיפוט זר

רקע: בסקירה זו נתאר מקרה בו בית המשפט החליט לדון בסכסוך בין חברת שינוע בינלאומי לבין חברת ביטוח, על אף שנכתב במפורש בשטר המטען כי סמכות השיפוט במקרה של סכסוך הינה לבית המשפט בלונדון.

 

עובדות המקרה וטענות הצדדים: ההחלטה עוסקת בתביעת שיבוב (תביעה המוגשת מטעם חברת הביטוח כנגד מי שאחראי לנזק של המבוטח שלה) על סך 96,000 ₪, בגין נזק שנגרם לפי הטענה למטען (תורן ליאכטה).

 

התובעת הינה חברת הביטוח, אשר ביטחה את התורן אשר נפגע במהלך השינוע, ואשר שיפתה את המבוטח, בעל המטען. לטענת חברת הביטוח, באחד משלבי השינוע וטרם תחילת המסע הימי, טופל המטען בצורה לא זהירה באופן שגרם נזק לתורן.

 

הנתבעות, חברות לשילוח בינלאומי, לקחו חלק בהובלת המשלוח.

 

הנתבעות טענו כי יש לסלק את התביעה וזאת היות ושטר המטען מקנה סמכות שיפוט ייחודית לבית המשפט בלונדון ושולל את סמכות בתי המשפט האחרים לדון בתביעה. נטען, כי שטר המטען מנוסח בלשון פעילה, נוקט במילה "Exlisively", ושולל את סמכותם של בתי משפט אחרים לדון בתביעות כנגד חברת השילוח.

 

התובעת טענה כי אינה צד לשטר המטען וכך גם היבואן אשר לא היה צד לשטר המטען, היות והמדובר היה במשלוח "קונסיגנציה". ומכאן שהתניה בחוזה, לפיה השיפוט במקרה של סכסוך ניתן לבית המשפט בלונדון בלבד - אינה מחייבת אותה. נטען כי המבוטח לא חתם על שטר המטען ולא הובאה לידיעתו כי במקרה של תביעה, קיימת תניית שיפוט. נטען, כי המסמך היחידי אשר הועבר לעיון היבואן היה מסמך ה- Preadvice, אשר לא כלל את ההוראות בגב שטר המטען.

 

החלטת בית המשפט: בהתאם לכתוב בשטר המטען, הוסכם כי סכסוכים הנובעים משטר המטען או בקשר אליו, יוכרעו באופן בלעדי בבית המשפט בלונדון לפי החוק האנגלי. בתי המשפט אינם נותנים יד בהפרת הסכמים ומכאן שבית המשפט בישראל ייתן תוקף לתניית שיפוט זר ויעכב הליכים, אלא אם קיימות סיבות טובות ומיוחדות המצדיקות את אי קיומה.

 

בית המשפט קבע כי שטר המטען אינו מחייב את חברת הביטוח ו/או את היבואן שכן הם אינם צד לו ועל כן תניית השיפוט בו לא הובאה לידיעת היבואן, והוא לא הסכים לה.

 

מכל המקובץ, קבע בית המשפט כי מדובר בסיבות טובות ומיוחדות המצדיקות את אי קיומה של תניית השיפוט.

 

ת"א 53565-02-16 כלל חברה לביטוח בע"מ ואח' נ' או.פי.אס.אי (שינוע בינלאומי). החלטה מיום 20.2.17, בפני כב' סגנית הנשיא, השופטת אילת דגן. לא צוינו ב"כ הצדדים.

 

 


 

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל מתמחה בדיני יבוא, יצוא, הובלה ושילוח וסחר בינלאומי, והוא עומד בראש תחום יבוא ויצוא וסחר בינלאומי במחלקת המסים במשרד גולפרב זליגמן ושות'. לפרטים ומידע: Gill.Nadel@goldfarb.com

 

 

 

 

 




המגזין הדיגיטלי
גליון 908
פייסבוק

×