רכישות אונליין: הרגולציה בישראל בוחנת העלאת תקרת הפטור ממע״מ

משרד הבריאות פרסם הקלות לייבוא אישי של מזון ותוספי תזונה והממונה על ההגבלים העסקיים ממליצה על העלאת תקרת הפטור ממע״מ. יונתן איבגי, סמנכ״ל השיווק של DHL: ישראל נחשבת שוק איכותי עם צרכנים חזקים בתחום רכישות האונליין


12:40 ,19.09.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

שוק האי-קומרס הישראלי תופח בממדים מרשימים והשחקנים העיקריים שנהנים מהצמיחה – מלבד הצרכן הישראלי הסופי כמובן – הם חברות השילוח והדואר הישראלי שחוות צמיחה עצומה בכמות החבילות בה הן מטפלות. וכעת, נראה שגם הרגולציה הולכת לשחרר מעט מהרסן - בין אם אלו המלצות הממונה על ההגבלים העסקיים להעלות את תקרת הפטור ממע״מ לרכישות אונליין – שעומד כיום על 75 דולר לעומת סכום של 800 דולר בארה״ב למשל - ובין אם אלה ההקלות שפרסם בשבוע שעבר משרד הבריאות במסגרתן הסיר למעשה את מרבית החסמים מייבוא של תוספי תזונה ומזון לייבוא אישי. אם כן, העתיד נראה ורוד הן עבור הצרכן הישראלי והן עבור חברות העוסקות בתחום הסחר האלקטרוני, ורק המגזר הקמעונאי בישראל מוחה בתוקף על האפליה ומזכיר כי הוא נדרש לעמוד תחת שרשרת חקיקה בלתי נגמרת של חוקים להגנת הצרכן אשר משיתים עליו עלויות נוספות ומקשים עליו להוות תחרות אמיתית לשוק האונליין.

 

דוגמה לפוטנציאל האדיר של תחום הרכישות באונליין חווינו לפני כשבועיים, כאשר קמעונאית הענק האמריקאית טרגט (Target) החליטה לבדוק את המים בשוק הישראלי ולפתוח את האתר שלה לרכישות מישראל למשך סופ״ש אחד עם מבצע מיוחד שכלל סוכריה מתוקה במיוחד – משלוח חינם לישראל. אלא שהמבצע, שהיה אמור להיות קמפיין גרילה סודי תחת הרדאר, זכה לתהודה גדולה בראשון בבוקר בעיתונות הישראלית והצרכנים הישראלים התנפלו על האתר של טרגט וקנו מכל הבא ליד.

 

בענף המשלוחים הישראלי העריכו כי בעקבות המבצע הוזמנו לישראל יותר מ-20 אלף חבילות, שמתוכן הגיעו עד כה כמה אלפים לרוכשים באמצעות חברת DHL כאשר שאר החבילות לא הגיעו לידי הלקוחות. במהלך הימים האחרונים קיבלו רוכשים רבים הודעה על כך שהזמנתם בוטלה. טרגט כתבה ללקוחות כי "ביקוש גבוה במיוחד למבצע גרם לנו לבטל כמה הזמנות ואנחנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה כתוצאה מכך".

 

יונתן איבגי, סמנכ״ל שיווק בחברת DHL בישראל, אמר כי טרגט הופתעה מאד מכמות הרכישות מהשוק הישראלי והוסיף כי החברה אף הופתעה מכמות הפיצולים של הרכישות.  ״הלקוח הישראלי מתוחכם, ולא רוצה לשלם מכס ומע״מ ולכן לקוחות רבים פיצלו את ההזמנות שלהם לכמה משלוחים כי הם רצו להישאר מתחת לרף של 75 דולר״.

 

איבגי: ״אני מעריך שהם הופתעו מהכמויות, מהרגולציה הישראלית ומהעלויות הנלוות של מע״מ ומכס כי הם מראש התחייבו באתר שכל ההוצאות עליהם״.

 

לדברי איבגי, אלפי משלוחים הגיעו לארץ עם חברת DHL, שוחררו ממכס ללא בעיות ונמסרו ללקוחות למעט כמה עשרות בודדות של משלוחים שהוחזרו לטרגט בשל היותם רכישות חריגות שלא ניתן לשחררן ללא אישורים מיוחדים.  

 

איבגי חושף כי חברת DHL הבינלאומית וגם הסניף הישראלי סייעו לטרגט לצלוח את המשבר בזמן אמת. ״למרות שלא ידענו מראש על המבצע שלהם, היה קשר בין טרגט ו-DHL

כל כמה שעות ואנחנו סייענו להם עם אינפורמציה ופתרונות כי בסך הכל זה אחד מתחומי המומחיות שלנו ויש לנו פתרונות מובילים בתחום eCommerce בארץ ובעולם.

 

איבגי מסכם: ״ישראל נחשבת שוק איכותי עם צרכנים חזקים בתחום הרכישות אונליין – היא מספר 3 בעולם בצמיחה ברכישה באונליין ואני מאמין שטרגט תחשב מסלול מחדש ותחזור לשוק הישראלי. יש הרבה אתרים בעולם כמו iherb ו-asos שפתחו את שעריהם לישראל בצורה נכונה, והגידול במכירות שלהם הוא מדהים. עשרות אלפי משלוחים בחודש יוצאים מהאתרים האלה ללקוחות בישראל בתחום תוספי מזון, קוסמטיקה ומוצרים נוספים רבים במחירים תחרותיים ביותר״.