מבקר המדינה, רש"ת: שיעור גדול יחסית של קרובי משפחה וניגודי עניינים

המבקר מצא שלמרות הקיטון במספר העסקת קרובי משפחה, עדיין קל יותר לקבל קביעות לקרובים, כש- 15 מבני משפחתו של יו"ר הוועד מועסקים בחברה


12:54 ,30.10.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

ירידה בהעסקת קרובי משפחה ברשות שדות התעופה (רש"ת). כך עולה מדוח מבקר המדינה האחרון, שציין ששיעור ההעסקה של עובדים שיש להם קרובי משפחה ברשות שדות התעופה הוא 25% לעומת 35%  בביקורת הקודמת.

 

מהדוח עולה, שבשנים 2012-2009  קיבלו 271 עובדים קביעות ברשות, ול-51 מהם (19%), היו קרובי משפחה ולחלקם אף כמה קרובי משפחה ברשות, זאת לעומת שיעור של 28% בביקורת הקודמת. נתונים אלה מצביעים על כך שלמרות הירידה בקליטת קרובי משפחה ברשות, לעובד ארעי שיש לו קרובי משפחה ברשות יש סיכוי גבוה יחסית לקבל בה מעמד של קביעות.

 

עוד עולה, שבניגוד להוראות תקנון שירות המדינה, יו"ר ועד העובדים הכללי ויו"ר ועד הנדסאים, טכנאים ומהנדסים, עדיין משמשים במקביל כמנהלי אגפים ברשות. כמו כן, חבר ועד האקדמאים משמש גם בתפקיד ראש אגף שינוע, והדבר עלול ליצור ניגוד ענייניים בין תפקידו כחבר המייצג את העובדים לפני ההנהלה ובין תפקידו כמנהל המייצג את ההנהלה לפני העובדים.

 

שלושה מבני משפחתו של פנחס עידן, יו"ר ועד העובדים הכללי, מכהנים בוועד עובדי הרשות: פנחס עידן, מרדכי עידן (אחיו של יו"ר הוועד), ויוסי בן שחר, שהוא אחיינם. כמו כן, לעידן יש לפחות 15 קרובי משפחה המועסקים כעובדים קבועים ברשות שדות התעופה.

 

עוד נטען, שבגיוס עובדים לתפקידי מיון וניטול בין השנים 2012-2010 גויסו 380 עובדים. ל-53 מהם (14%) היו קרובי משפחה ברשות. מעיון בפרוטוקולים של וועדות הקליטה לתפקידים אלה, לא נמצאו נימוקים לבחירת המועמדים שיש להם קרובי משפחה, וההחלטות לא נכללו בפרוטוקול. בחלק מהפרוטוקולים נרשמו שמותיהם של חברי הוועדה, ובחלק אחר היו חסרות חתימותיהם על סיכום הדיון.

 

בגיוסים נוספים לתפקידים של הנדסאי חשמל וטכנאי מערכות שינוע שבהם נבחרו מועמדים שיש להם קרובי משפחה ברשות, לא נוהל פרוטוקול מלא של וועדת הקליטה כפי שמתחייב מהנהלים, אלא נכתב בפרוטוקול, כי הוועדה החליטה פה אחד לבחור במועמד שנבחר.

 

המבקר מצא גם, שנכון למרץ 2014, מועסקים ברשות 15 עובדים במצב של ניגוד עניינים, או כפיפות לקרוב משפחתם המועסק ברשות, ומוצב אף הוא באותה יחידה.

 

על כן, ההמלצות העיקריות הן שעל הרשות לעשות את כל הנדרש לצמצום תופעות אלה ולטפל בהצבתם מחדש של עובדים שיש להם קרובי משפחה המועסקים באותה יחידה, בכפיפות או מתוך ניגוד עניינים.

 

לסיכום כתב המבקר שהעסקה של קרובים ומקורבים פוגעת בציבור הזקוק לשירותיהם של הגופים הציבוריים, וכן נפגע השוויון והייצוג ההולם לקבוצות האוכלוסייה, כפי שהעיר משרד מבקר המדינה עוד בדוח הקודם.

 

הממצאים שהועלו בדוח זה מראים כי עדיין קיים שיעור גדול יחסית של קרובי משפחה בקרב עובדי הרשות. בדומה לממצאים בדוח הקודם, עדיין קיימת עדיפות למתן קביעות לעובדים ארעיים שיש להם קרובי משפחה בתאגיד, אם כי התופעה נמצאת בתהליך של צמצום.

 

מרש"ת לא נמסרה תגובה לדברים.