חברות ההסעה מצטרפות לעתירת המובילים: דחייה בהתקנת מע' בטיחות ברכב כבד

העותרים מבקשים להטיל את התקנה רק על רכבים המיוצרים משנת 2016 ואילך וכן סיוע במימון המערכות. בית המשפט אישר את בקשת ההצטרפות


11:12 ,14.08.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

בסוף חודש יולי הגישו התאחדת התעשיינים ומועצת המובילים עתירה לבית המשפט בבקשה להורות על דחיית יישום ביצועה של התקנה 364ו לתקנות התעבורה המחייבת התקנת מערכות בטיחות - התרעה מפני התנגשות מלפנים ומערכת התרעה על סטייה מנתיב.

 

בנוסף מבקשים העותרים להורות למשרד התחבורה להחיל את התקנה רק על כלי רכב כבדים המיוצרים החל משנת 2016 ואילך, בין שמערכות ההתרעה נשוא התקנה יותקנו על-ידי יצרן כלי הרכב ובין שיותקנו על-ידי מתקין מורשה וכן להורות על מימון עלויות התקנת מערכת ההתרעה נשוא התקנה במלואן ולחילופין בחלקן, בדומה למימון הניתן לבעלי רכב מסוג אוטובוסים ציבוריים. עוד מבקשים העותרים להורות על קיום דיון והכרעה בפני ועדה מייעצת המשותפת למשיבים.

 

בית המשפט החליט שלא  להוציא צו מניעה בשלב זה, היות והתקנה נכנסת לתוקף רק ב-1 בנובמבר, כך שיש עוד די והותר זמן בכדי לבחון את הדברים לפני שנותנים צו מניעה, ולכן דורש בית המשפט ממשרד התחבורה להגיש תשובתם עד 15 בספטמבר וב-25 בספטמבר  יתקיים דיון בעניין בבית המשפט.

 

בעקבות פרסום העתירה, פנה ארגון חברות ההסעה בישראל לבית המשפט בבקשה להצטרף  לעתירה, כיוון שהתקנה חלה גם על רכב ציבורי כבד. בית המשפט אישר השבוע (8.8) את בקשת ארגון חברות ההסעה וצירף אותם לעתירה כבעלי עניין.

 

לדברי גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים: "רק חברות ציבוריות מקבלות מימון וזהי אפליה.  יש אלפי אוטובוסים של חברות פרטיות שלא מקבלות סיוע. חברות ההסעה נאלצות להתמודד גם עם עומס כלכלי עקב החובה להתקין מערכות כיבוי אש וגם בעקבות יורו 6.

 

"משרד התחבורה נזכר עכשיו לפנות לחברות הביטוח כדי שיסייעו במימון. אם לשר התחבורה היה אכפת מבטיחות, הוא היה מכניס יד לכיס של תקציב המשרד ומממן לפחות 40%. השר וראש הממשלה הצהירו בתחילת השנה כי הם יסייעו במימון, אך זה לא קורה. ארגון חברות ההסעה פנה אלינו וביקש להצטרף לעתירה ואני מברך על כך. לא ייתכן שמימון בגובה 70% יינתן רק לחברות ההסעה הציבוריות".

 

שוקי שדה, מנכ"ל ארגון חברות ההסעה, אומר כי: "הצטרפותנו נובעת מכך שבעבר נשלחו מספר בקשות למשרד התחבורה בכדי לנסות לבטל את הגזרה על אוטובוסים חדשים אך ללא הצלחה. מדובר בגזירה קשה שכן במקביל הטילו על חברות ההסעות עול כלכלי נוסף, של חובת התקנת מערכות כיבוי אש. כל מערכת כזאת עולה כ-7,000 שקל ובדיקה שנתית שלה עולה כ-1,500 שקל. תעשו חישוב מה קורה בחברה שיש לה עשרות ואף מאות אוטובוסים. ברגע שראינו את העתירה, החלטנו להצטרף, הגזירות הללו עלולות להביא להתמוטטות חברות ההסעה".