חובת העסקת קצין בטיחות לציי רכב במפעלים

ועדת הכלכלה של הכנסת החליטה על חובת העסקת קצין בטיחות במשרה מלאה במפעלים בהם יש 35 משאיות ויותר, או 45 אוטובוסים ויותר


13:05 ,22.09.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת סיימה לאשר את התיקונים לתקנות התעבורה, שנועדו לקבוע חובה להעסיק קצין בטיחות במפעל המפעיל צי רכב, את הסמכתו ואת כללי העסקתו.

 

לבקשת היו"ר אבישי ברוורמן דנה הוועדה מחדש גם בסעיף שאיפשר מתן שירותי בטיחות בהיקף חלקי ונועד לקבוע את מספר ימי העבודה הנדרשים של קצין הבטיחות בשבוע, לפי גודלו של צי הרכב ואופיו.

 

לאחר שורה ארוכה של דיונים אישרה הוועדה את ההצעה של ברוורמן, לפיה מפעלים המחזיקים 35 משאיות מעל 12 טון ומעלה, וכן מפעלים המחזיקים 45 אוטובוסים ומעלה, יחויבו להעסיק קצין בטיחות בהיקף משרה מלאה, וכן יחויבו כי קצין הבטיחות יועסק כשכיר במפעל ולא יוכל להיות נותן שירות עצמאי.

 

באשר למפעלים בהם מתחת ל-35 משאיות או 45 אוטובוסים, או מפעלים המחזיקים רכבים פרטיים, קבעה הוועדה כי לא תהיה חובה להעסקה ישירה של קצין הבטיחות, וניתן יהיה לבצע התקשרות ישירה עם נותן שירות בטיחות.

 

בפתח הישיבה הזכיר ברוורמן את הדיונים הקודמים בנושא, ואמר כי במהלכם נטען שאין קשר מובהק בין אופן ההעסקה לבין רמת הבטיחות. עם זאת הוא הוסיף, כי רבים בענף העידו כי המצב הנוכחי אינו תורם לבטיחות.

 

ברוורמן אמר כי לדעתו, צריך לאמץ את עמדת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, לפיה מפעל שמחזיק 35 משאיות ומעלה או 45 אוטובוסים ומעלה צריך קצין בטיחות במשרה מלאה. הוא אף הוסיף כי יש לחייב העסקה ישירה של קצין הבטיחות במפעלים הללו.

 

מנהל אגף קציני בטיחות בתעבורה במשרד התחבורה ג'קי לוי אמר כי כיום קצין בטיחות אחד מטפל ב-120 משאיות ועוד 120 נגררים, והשינוי ידרוש גיוס של קציני בטיחות רבים חדשים. עם זאת הוא הודה כי השינוי ישפר את התפקוד של קציני הבטיחות. לדבריו, 81% מהשימועים שקיים בעקבות הביקורות שערך היו למשרדים עצמאיים, שמנצלים את מספר הפקחים המצומצם ולא עובדים בהתאם לנדרש. 

 

מנגד, מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי ביקש לדחות את ההצעה ולהיצמד לתקנות שהגיש המשרד לוועדה, לפיהן רק חברות עם 80 משאיות ומעלה יידרשו לקבל שירות מקצין בטיחות במשרה מלאה, וגם במקרה כזה ביקש משרד התחבורה שלא לחייב העסקה ישירה. "לא מצאנו מובהקות בין אופי ההעסקה לבטיחות", אמר יצחקי. הוא הציע לפצל את הנושא מהתקנות ולדון בו בשלב מאוחר יותר.

 

ח"כ דוד צור אמר כי למרות שאין מובהקות סטטיסטית, יש קשר בין אופי ההעסקה וניתן לראות מעורבות יתר בתאונות של משאיות שפוקו על יקי קציני בטיחות עצמאיים.

 

ח"כ יעקב אשר אמר מנגד כי שיטת ההעסקה לא הולכת לפתור את בעיות הבטיחות. "אם קצין הבטיחות הוא טוב, אז הוא יהיה טוב גם כשכיר וגם כעצמאי", אמר.

 

ברוורמן קרא למשרד התחבורה להוסיף פקחים נוספים לאגף קציני הבטיחות, על מנת להגביר את האכיפה.

 

התקנות ייכנסו לתוקף לאחר תשעה חודשים מיום פרסומן, על מנת לאפשר לעוסקים בתחום זמן היערכות מספיק.