יבוטל איסור כניסת משאיות לעיר התחתית בחיפה

אלא שהאיסור ייכנס לתוקף רק כאשר תכנית אזור נקי בחיפה תאושר, דבר שעלול לקחת חודשים. דוד קסטל: רובן המכריע של המשאיות אינן מזהמות. בן הרוש: אדרוש שרכב מזהם לא יישלח לחיפה


11:38 ,11.09.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

איסור כניסת משאיות לעיר התחתית בחיפה בשעות העומס יבוטל. כניסת משאיות לא מזהמות תותר ברגע שתאושר תכנית אזור אוויר נקי בחיפה. כך הודיע מנכ"ל חברת "יפה נוף" אבישי כהן, בדיון שיתוף הציבור בנושא תכנית אוויר נקי לחיפה, שהתקיים בלשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון.

 

בסיכום הדיון הוחלט לפנות לעיריית חיפה בבקשה לבטל לאלתר את המגבלות על כניסת משאיות העומדות בתקן לעיר התחתית בחיפה. לפנות לממגורות דגון שלא תקבלנה משאיות ששנת הייצור שלהן מתחת לשנת 2007, לתבוע מהממשלה להגדיל השתתפותה בהתקנת מסננים לרכב, לתבוע מהממשלה שלא תפגע בהקלות המיסוי על רכב היברידי, וכן לתבוע הורדת תעריפי המעבר במנהרות הכרמל לפחות בשעות העומס.

 

נשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון, דוד קסטל, אמר במהלך הדיון כי הרוב המכריע של המשאיות עומדות בתקני יורו 4 ומעלה לפליטת מזהמים, או הותקנו בהן מסננים, ואינן מזהמות. "אסור להמתין עם ביטול ההגבלה של כניסת המשאיות לחיפה עד האישור הרשמי של התכנית" התריע דוד קסטל. "ההגבלה הזו פוגעת בעסקים ובתעשייה, אין הצדקה למשוך אותה עוד חודשים ארוכים עד שהתוכנית תאושר".

 

גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים וחבר הנהלת לשכת המסחר חיפה אמר: "השקענו כספים רבים בשדרוג הפחתת הזיהום ממשאיות. למה לחכות עם ביטול האיסור? אני אישית מוכן לדרוש מחברות ההובלה שרכב שאינו עומד בתקני יורו 4 ומעלה לא יישלח לחיפה".

 

במסגרת הדיון אמר קסטל כי "זו תכנית להפחתת  זיהום אוויר מתחבורה, אבל היא מתייחסת לאוטובוסים ולמשאיות בלבד. מה עם רכבים פרטיים? הפחתת הזיהום מהרכבים הפרטיים באזורי מגורים חייבת להיות חלק בלתי נפרד מהפחתת זיהום האוויר מתחבורה. במקום לקדם את זה, הולכים לבטל את הקלות המס על רכבים היברידיים. זה מעשה חלם!".

 

אלי סיוון, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית בתפזורת, מסר נתונים על זיהום האוויר מאניות המגיעות לנמל חיפה וממתינות לפריקת המטענים: "כמות העשן הנפלט בזמן המתנת אנייה בנמל ביום אחד שקולה כנגד זיהום הנפלט מ-65 משאיות ביום. הפחתת זמן ההמתנה של אניות בנמל משמעותית ביותר להפחתת זיהום האוויר בתחבורה. נמל חיפה חייב לייעל את העבודה ולמנוע המתנת אניות. בנמל חיפה ממתינות דרך קבע לפחות 10 – 15 אניות ובנמל אשדוד המצב גרוע עוד יותר.

 

דוד קסטל אמר עוד כי בגלל העיכובים בהתקנת המסוע להובלת גרעינים בנמל אשדוד, מפנים אניות  לפריקה בנמל חיפה – דבר המגדיל את העומס בנמל ואת זמן ההמתנה של האניות בו: "כמיליון טון גרעינים בשנה נפרקים בחיפה ומועברים במשאיות לאשדוד. בנמל אשדוד מתוכנן מסוע שיכול למנוע את הצורך לשנע את מטעני הגרעינים מחיפה לאשדוד. הצורך במסוע זה מוסכם על כולם. הכספים לביצוע קיימים כבר 8 שנים ועדיין הביצוע מתעכב".