תקציב פיתוח הרכבת עד ל-2020: 28.3 מיליארד שקל

התקציב כולל הפעלת רכבות חשמליות, החלפת מערכות שליטה ובטיחות והקמת הקווים החדשים. היקף הפעילות צפוי לגדול מ-450 ל-860 רכבות ביממה, עם יעד של 70 מיליון נוסעים בשנה


12:54 ,03.02.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ אישר את תקציב הפיתוח של רכבת ישראל עד לשנת 2020, בהיקף של 28.3 מיליארד שקל. מדובר בתקציב הפיתוח הגדול ביותר שאושר עד כה לרכבת.

 

אחד הפרויקטים העיקריים הכלולים בתקציב, הוא מיזם הענק להסבת רשת הרכבות הארצית לחשמל ורכש של רכבות חשמליות וציוד נייד בעלות של כ-12 מיליארד שקל. "פרויקט חישמול הרכבת צפוי להגביר באופן ניכר את תדירות ומהירות הרכבת ולהגדיל את רמת האמינות והדיוק של הרכבת", אמר כץ.  

 

עוד כולל התקציב את החלפת מערכות האיתות והקשר של הרכבת, שיגבירו את הבטיחות ויגדילו את קיבולת רשת מסילות הברזל הארצית. עלות ההשקעה במערכות אלה נאמדת בכ-3.7 מיליארד שקלים. בנוסף יפותחו ויוקמו מתחמי תחזוקה חדשים, ויותאמו מתחמים קיימים לעבודה בחשמל, בעלות של כ-3.4 מיליארד שקלים.

 

התקציב כולל את חיבור תחנת ראשל"צ-ראשונים לפאתי מודיעין, חיבור מודיעין לקו המהיר לירושלים וכן הקמת שלוחות מסילתיות לרכבות משא מהנמלים ליעדים שונים והקמת מסופי מטען נוספים ברחבי הארץ.

 

מלבד פרויקטים אלה, תוקצבו כ-700 מיליון שקל לקידום תכנון של פרויקטים תשתיתיים עתידיים, בהם הכפלת מסילת החוף,  חיבור תחנת ראשל"צ–ראשונים לתחנת ראשון לציון-משה דיין, הרחבת תחנת נתב"ג והקמת מסילת עוקף לוד, שתפחית את מספר הרכבות החולפות בעיר לוד.

 

תוכנית הפיתוח כוללת גם הקמת תחנות נוסעים חדשות בכפר מנחם, מזכרת בתיה ונתניה, בעלות של 153 מיליון שקל וכן שדרוג של תחנות נוסעים קיימות, הוספת חניוני "חנה וסע" במתחמי התחנות ופרויקטים לשיפור השירות לנוסעים בעלות של 245 מיליון שקל.

 

משרד התחבורה וחברת רכבת ישראל ישקיעו בשנים הקרובות 335 מיליון שקל בהקמת הפרדות מפלסיות נוספות בנקודות מפגש של מסילות רכבת וכבישים, במטרה להגביר את בטיחותם של הרכבות וכלי הרכב בעקבות העלייה בתנועת הרכבות בשנים האחרונות.  

 

השר כץ ציין כי תקציב פיתוח רכבת ישראל שאושר יסייע לצמצם פערים כלכליים וחברתיים באמצעות הגדלת היכולת של רכבת ישראל להסיע יותר נוסעים ממקום למקום ובמהירות גדולה יותר.

 

מהנהלת רכבת ישראל נמסר כי תקציב הרכבת צפוי לשפר באופן משמעותי את השירות שהרכבת מספקת ללקוחותיה. הפעלת רכבות חשמליות, החלפת מערכות שליטה ובטיחות והקמת הקווים החדשים, צפויים להכפיל את היקף הפעילות של החברה מ-450 ל-860 רכבות ביממה ולהביא את הרכבת ליעד של 70 מיליון נוסעים בשנה ואף למעלה מכך.