הושלמה כריית שתי המנהרות בכביש 1 החדש

חברת נתיבי ישראל השלימה הכרייה ערב החג. המנהרות שנחפרו מתחת למחלף הראל יחסכו את העלייה התלולה לקסטל. שר התחבורה ישראל כץ: כביש 1 החדש יקצר באופן משמעותי את זמן הנסיעה לירושלים


10:03 ,13.10.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת נתיבי ישראל השלימה ערב החג את כריית מנהרות הראל שנחפרו בחודשים האחרונים מתחת לרכס הראל ומבשרת ציון. אורכה של כל מנהרה כ-800 מטרים, קוטרה 15 מ' והן נחפרו בעומק של כ – 40 מ' מתחת לאדמה. המנהרות יכללו שלושה נתיבי נסיעה בכל כיוון, מעברי חרום בין המנהרות ואמצעי בטיחות אש ובקרת תנועה משוכללים.  

 

שר התחבורה ישראל כץ אמר כי "כביש 1 החדש יקצר באופן משמעותי את זמן הנסיעה לירושלים והוא חלק ממערך תחבורה מקיף שמשדרג את ההגעה לבירת ישראל. "מנהרות הראל הן אחד המרכיבים המרכזיים של הפרויקט הלאומי המתקדם ליצירת דרך חדשה, מהירה ובטיחותית לירושלים", אמר השר כץ.

 

סמנכ"ל פיתוח וקיימות בחברת נתיבי ישראל, עפרה רהב הביעה שביעות רצון מקצב התקדמות העבודות בפרויקט כביש 1 החדש.  "עבודת הכרייה של המנהרות הושלמו תוך  כשבעה חודשים בלבד בטכניקה של קידוח - פיצוץ. בשיטה זו התקדם הקבלן בקצב של כ6-4 מטרים ביום בהתאם לקושי הסלעים בדרך. 

 

"חפירת המנהרות נעשתה בשיטה בה חומר נפץ הוחדר לתוך חורים שנקדחים בסלע. לאחר הפיצוץ המבוקר פונו הסלעים והעפר החוצה כדי לאפשר את המשך ההתקדמות העבודה. במקביל, התבצעת עבודה של תמיכה והתזת בטון על דפנות המנהרות כדי למנוע קריסה", אמר ראש מנהלת פרויקט כביש 1, דוד לנדסמן. את העבודות בצעה חברת "חופרי השרון – אלקטרה". עלות חפירת המנהרות כ-150 מיליון ₪ ועלות פרויקט כביש 1 החדש כולו נאמדת בכ-2.5 מיליארד ₪.

 

"בסך הכל נחפרו כרבע מיליון  קוב עפר וסלעים בשתי המנהרות יחד– כמות שפינוי שלה דורש 14 אלף משאיות", הוסיפה  סמנכ"ל פיתוח וקיימות, עפרה רהב. "בשל ההיקפים האדירים, כביש 1 החדש, תוכנן ומבוצע בסטנדרטים סביבתיים מתקדמים. כך בין היתר אנו פועלים לאזן בין חומרי החפירה והמילוי. העפר שנחפר במנהרות משמש למילוי וואדי ארזה הסמוך, אותו יש להגביה לצורך סלילת המשך הכביש החדש. כך נחסך גם הצורך בהובלה יקרה ומזהמת של אלפי משאיות עמוסות עפר וסלעים".