השר כץ: מעולם לא טופלו כל כך הרבה כבישים אדומים ומוקדי סיכון כמו בשנות כהונתי כשר התחבורה

לרגל יום המחויבות הלאומית לבטיחות בדרכים פרש השר את תכניות משרד התחבורה לטיפול בתשתיות ומוקדי סיכון, התקנת מערכות בטיחות ברכבים ועוד


10:59 ,21.11.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

"משרד התחבורה מקדם בשנים האחרונות פרויקטים תחבורתיים, בטיחותיים בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים. מעולם לא טופלו כל כך הרבה כבישים אדומים ומוקדי סיכון כמו בשבע וחצי שנות כהונתי כשר התחבורה", כך אמר שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ בישיבת הממשלה שציינה את יום המחויבות הלאומית לבטיחות בדרכים.

 

השר כץ ציין כי משרד התחבורה משקיע מדי שנה סכומים עצומים בעשרות מוקדי סיכון וכבישים אדומים, בכל רחבי הארץ. חלק ממוקדי הסיכון מטופל באופן ישיר במסגרת תקציב ייעודי של מאות מיליוני שקלים המוקצה לכך מדי שנה וחלקם האחר מטופל במסגרת פרויקטי פיתוח של משרד התחבורה, המקודמים כיום בכל רחבי הארץ.

 

שר התחבורה הציג לממשלה תכנית לטיפול מואץ בתשתיות ובמוקדי הסיכון הכוללים השקעה של מיליארד ו-150 מיליון שקלים ברשת הבינעירונית, השקעה של 600 מיליון שקל לטיפול ב"פניות שמאלה במרחב הכפרי", 200 מיליון שקל השקעה בפרויקטי בטיחות בתחום העירוני ועוד 400 מיליון שקל לשדרוג כבישים חוצים ביישובי מעוטים ושדרוג כבישים חד-מסלוליים בהם אירוע תאונות רבות.

 

השר כץ ציין כי משרד התחבורה קבע לעצמו יעד להמשיך את מגמת הירידה בתאונות הדרכים  כדי למנוע את הטרגדיות הבאות. לדבריו, בשבע וחצי שנות כהונתו כשר התחבורה נרשמה ירידה של כ-30% במספר ההרוגים בתאונות דרכים, לעומת שבע וחצי השנים שקדמו לכניסתו לתפקיד. זאת, למרות העלייה שנרשמה במספר ההרוגים בשלוש השנים האחרונות.

 

שר התחבורה הוסיף כי אכיפת הבטיחות בדרכים נמצאת בתחום אחריותה הבלעדי של משטרת ישראל והמשרד לביטחון פנים ולמשרד התחבורה אין שום סמכות בנושא. כך גם נושא בתי הדין לתעבורה והענישה נתון לאחריותו הבלעדית של משרד המשפטים ואילו החינוך התעבורתי נמצא בתחום אחריותו של משרד החינוך.

 

שר התחבורה הוסיף כי משרדו משקיע לא רק בנושא התשתיות עליו הוא מופקד אלא גם במערכות חכמות ושיפור בטיחות הרכב. במסגרת זאת ניתנים תמריצים משמעותיים לכלי רכב פרטיים ובתוכם גם מערכת סטייה מנתיב ושמירת מרחק. החל מנובמבר 2015 מיובאים משאיות ואוטובוסים הכוללים מערכת למניעת סטייה מנתיב ושמירת מרחק, כמתחייב מהתקינה האירופית.

 

תקנה חדשה קובעת כי משאיות ואוטובוסים משנת 2012 ואילך מחויבים בהתקנת מערכות בטיחות לשמירת מרחק מכלי רכב וסטייה מנתיב. עד כה הותקנו המערכות ביותר מ- 20 אלף משאיות ואוטובוסים.

 

משרד התחבורה והאוצר מצויים בהליך עבודה ליישום התקנת מערכות בטיחות (מערכת סטייה מנתיב ושמירת מרחק) בכל כלי הרכב הקיימים, תוך מתן תמרוץ משמעותי להתקנתן. במקביל לכך מקדם המשרד את כל נושא הרכב האוטונומי העשוי לשפר באופן משמעותי את הבטיחות בדרכים.

השר כץ הוסיף כי משרד התחבורה מצוי בהליך חקיקה מתקדם שיחייב חונך לנהגים חדשים למשאיות ואוטובוסים וכן חיוב בהשתלמות מיוחדת לנהגי רכב אלה, אחת לחמש  שנים.