ועדת הכלכלה אישרה: קציני הבטיחות יחויבו לבדוק העבר התעבורתי של נהגים מקצועיים

ייבדקו פרטי רישיון הנהיגה, פסילות רישיון של 3 חודשים ומעלה ב-5 השנים האחרונות, זהות הגורם שפסל את הרישיון ומספר הנקודות. קציני הבטיחות: אישור התקנות הוא בגדר הגשמת חלום


12:37 ,09.11.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום תיקון לתקנות התעבורה ולתוספת החמישית לפקודת התעבורה, שנועדו לחייב את קציני הבטיחות בחברות תעבורה לבדוק את המידע תעבורתי על נהגים מקצועיים עוד לפני קבלתם לעבודה וגם במהלך עבודתם אחת לחצי שנה.

 

משרד התחבורה ביקש לתקן את התקנות בעקבות הצעת חוק שהגיש היו"ר כבל ואושרה בקריאה טרומית, בהמשך לדיוני השימוע הציבורי לבלימת הקטל בכבישים בהם נחשף כי רשות הרישוי אינה מוסמכת להעביר לקציני הבטיחות מידע תעבורתי על מועמדים לעבודה בחברות הסעות ותעבורה. היו"ר כבל שב והזכיר כי המצב בכבישים הוא בלתי נסבל, והוסיף כי מספר ההרוגים מאז תחילת השנה גבוה ב-19 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. "אישור התקנות הוא צעד משמעותי במלחמה בקטל בדרכים, שללא ספק יתרום להצלת חיי אדם", אמר היו"ר כבל. הוא הוסיף כי כבר 12 שנים נעשו ניסיונות לשנות את המצב, אך ללא הצלחה וכי אין ספק שהצעת החוק שהגיש האיצה את התהליך והביאה את משרד התחבורה להגיש את התקנות לאישור הוועדה.

 

סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, הסבירה כי התקנות  נועדו לקבוע את התנאים שיאפשרו לקציני הבטיחות לקבל את המידע באופן מקוון, תוך אבטחת מידע ושמירה על הפרטיות, ותיקון התוספת לפקודת התעבורה מסדיר את מתן הסמכות לרשות הרישוי למסור את המידע לקציני הבטיחות.

 

לפי התקנות שאושרו נקבע כי קצין בטיחות במפעל יהיה חייב לבדוק את המידע התעבורתי של כל מי שמיועד לנהוג ברכב של המפעל, וכן כל מי שכבר כיום נוהג ברכב של המפעל. באשר לנהגים מקצועיים, קציני הבטיחות יחויבו לבדוק את פרטי רישיון הנהיגה, פסילות רישיון של 3 חודשים ומעלה ככל שהוטלו ב-5 השנים שקדמו לבדיקה, זהות הגורם שפסל את הרישיון ומספר הנקודות שנרשמו לחובתו של הנהג כתוצאה מעבירות תנועה.

 

כמו כן יחויבו קציני הבטיחות לבצע מעקב שוטף אחר הנהגים המקצועיים ולקבל מידע תעבורתי אודותיהם אחת לחצי שנה. באשר לנהגים אחרים, שאינם מקצועיים אך המעסיק מעמיד לרשותם רכב, קציני הבטיחות יחויבו לבדוק את פרטי רישיון הנהיגה שלהם, דרגת הרישיון ופסילה ככל שהיא קיימת במועד הבדיקה. גם באשר לנהגים הללו יידרשו קציני הבטיחות לבצע מעקב אחת לשלוש שנים.

 

כמו כן הוסמכו קציני הבטיחות לבצע את הבדיקות גם במועדים נוספים, ככל שיש להם יסוד סביר להניח שחלו שינויים מאז הבדיקה האחרונה. התקנות ייכנסו לתוקף בעוד קצת יותר מחצי שנה, 6 חודשים לאחר פרסומן ברשומות.

 

עו"ד ראובני הוסיפה כי משרד התחבורה סבר שצריך להעביר לקציני הבטיחות את כל גיליון ההרשעות של נהגים מקצועיים, אולם משרד המשפטים התנגד לכך. עו"ד דרור וגשל ממשרד המשפטים אמר כי העברת הגיליון המלא מצריכה תיקון חקיקה ראשית. היו"ר כבל הבהיר כי יקיים מעקב צמוד אחר יישום התקנות וכחצי שנה לאחר שיכנסו לתוקף תבחן הוועדה האם יש צורך לתקן את החוק ולהעביר לקציני הבטיחות גם את המידע המלא על ההרשעות.

 

יו"ר איגוד קציני הבטיחות המקצועיים בתעבורה, שמעון סודאי, אמר כי קציני הבטיחות לא מתכוונים 'לחפש' את הנהגים, אלא לטפל בהם עוד בטרם התקבלו לעבודה או במהלכה על מנת שישנו את דרכם.

 

קצין הבטיחות אורי חדד, המנהל את חברת רמת בטיחות, אמר כי אישור התקנות הוא בגדר הגשמת חלום של קציני הבטיחות ומחזק את מעמדם כך שיוכלו סוף סוף לדעת מה עברו התעבורתי של הנהג.

 

"כשסיפרתי לנהגים על הדיון בוועדת הכלכלה ואמרתי להם שבקרוב אוכל לקבל את המידע התעבורתי עליהם – הנהגים שקשקו ואין ספק שייזהרו להבא", אמר.

 

יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, אמר כי צריך להטיל אחריות גם על קציני הבטיחות להעביר את המידע לבעל המפעל ולא להעלים עין.

 

מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה, אפי רוזן, הוסיף כי לרוב קציני הבטיחות נמצאים בין הפטיש לסדן, אך רובם עושים עבודתם נאמנה וימשיכו לעשות כן.