הנזק היומי של שביתת הנמלים למשק: 75 מיליון שקל.

באגף למחקר של התאחדות התעשיינים חישבו ששבוע שביתה בנמלים תגרום למשק נזק של חצי מיליארד שקל. שרגא ברוש: "התנהלות קבועה וקלוקלת, תוך התעלמות בוטה מהפגיעה הקשה למשק ולכלכלה"


14:41 ,28.05.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

האגף למחקר כלכלי של התאחדות התעשיינים מצא כי הנזק הכספי הישיר של שביתת הנמלים למשק הוא 75 מיליון שקל לכל יום שביתה.

 

ככל שהשביתה תימשך, יעלה מדי יום גם היקף הנזק הכלכלי, ההפסד הכספי הישיר למשק בגין שביתה של שבוע נאמדת בכחצי מיליארד שקל.

 

נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש: "שביתת הנמלים מהווה נזק כלכלי ותפעולי עצום למשק הישראלי, החל מנזקים כספיים ישירים בשל סחורה שפג תוקפה, השבתת פעילות תעשייתית בשל מחסור בחומרי גלם ועוד, וכלה בהפסד עסקאות ופגיעה במוניטין האספקה של חברות, בשל אי עמידה בלוחות זמנים.

 

"לצערי לא מדובר באירוע נדיר, אלא בהתנהלות קבועה וקלוקלת. בשל כל סכסוך, הנמלים משביתים את פעילותם מספר פעמים בשנה, תוך  התעלמות בוטה מהפגיעה הקשה שיוצרת התנהלותם למשק ולכלכלה הישראלית. מצב זה צריך להיפסק. אני קורא לכלל הצדדים המעורבים לגלות אחריות ובגרות ולסיים את הסכסוך הנוכחי באופן מהיר ויעיל".

 

מניתוח האגף למחקר כלכלי בהתאחדות התעשיינים, עולה כי בעוד הנזק המיידי נגזר בעיקרו מסחורה שפג תוקפה, אשר נתקעה בנמלי הים (יצוא ויבוא של מזון טרי, מזון עם תאריך תפוגה קצר, ציוד לבתי חולים כמו סטים לעירוי מערכות הנשמה לבתי חולים וכדומה). ככל שתימשך השביתה, מתרחבים גם מעגלי והיקפי הנזק למגזר העסקי.  כך, בתום עשרה ימי שביתה עלול הנזק הישיר למגזר העסקי כולו להסתכם בכ-800 מיליון שקל במונחי פדיון.

 

בנוסף, אוניות שטרם פרקו מטען תאלצנה לצאת מחוץ לשטח הנמל, וחלקן אף תוחזרנה לנמלי המוצא, או לנמלי ים אחרים. מדובר בעלויות ישירות נוספות שייאלצו היצואנים והיבואנים, המשתמשים בתובלה ימית, לספוג הכוללות עלויות תום מסע, דמי אחסנה, תשלום לחברות הספנות בגין כל יום השהייה מחוץ לרציף, עלויות הטסה ועלויות צפיפות, אשר עלולות להגיע לעלות של קרוב ל-200 אלף דולר לאונייה לשבוע. בנוסף, עם התמשכות השביתה ייווצר מחסור בחומרי גלם שעלול להביא להשבתת פעילות בהיקף רחב.