יבואני הגרעינים בכנס חירום: אספקת המזון בארץ – פצצה מתקתקת

מתריעים כי שוק המזון בדרך להתדרדרות בשל אי תכנון תשתיות והיעדר ניהול ראוי בנמלים. בנמל חיפה דחו את הטענות: "אנו יכולים בכל רגע לשרת 5-8 אוניות מטען כללי. רק שיבואו". נמל אשדוד: ״למרבה הצער, אניות הגרעינים אינן מגיעות באופן סדיר משיקולים עסקיים של היבואנים


13:20 ,28.07.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

תפקוד לקוי של הנמלים, והיעדר תכנון אב של תשתיות ראויות לפריקת מטעני תבואות ומוצרי גרעינים, אשר מדינת ישראל תלויה בהם לשם הזנת משק החי וכלל האוכלוסייה, יביאו להתדרדרות דרמטית בשוק המזון. כך התריעו אתמול חברי איגוד משתמשי התובלה הימית בתפזורת של תבואות ומוצרי גרעינים למיניהם בכנס חירום שערכו.

 

חברי האיגוד, בעלי טחנות הקמח, מנהלי מכוני התערובת, יצרני מזון וחברות הקשורות ברכש תבואות מן העולם, טענו בכינוס החירום כי מעבר לפינה מתקתקת לה פצצה, המאיימת  על האספקה הסדירה של המזון בארץ: אספקת הקמח, החלב ומוצריו, הביצים, השמן והבשר.

 

היבואנים ויצרני המזון טענו כי בתקופה האחרונה המצב בנמלים מחמיר, וההמתנות של האניות לפריקה מתמשכות יותר ויותר. עוד הזהירו מפני איומים נוספים על פריקת התבואות,  ביניהם תכנית 'חזית הים' בחיפה, שמייעדת את אזור נמל חיפה לאזור תיירותי, עלייה מתמדת בהיקפי הייבוא בשל גידול האוכלוסין והעלייה ברמת החיים, מה שיגדיל את  הפקקים בנמלים וההמתנות הממושכות לפריקת אניות התבואות ואיומים אחרים.

 

לאור המצב, קראו חברי האיגוד לראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, לשר האוצר, מר משה כחלון, לשר התחבורה, מר ישראל כץ, ולשאר מקבלי ההחלטות, לכנס מיד ועדה בין-משרדית, אשר תלמד במהירות את המספרים והעובדות, ותגבש תכנית חירום להקמת תשתיות מתאימות לפריקת תבואות ולשינוי מיידי של התנהלות הנמלים. 

 

יו"ר האיגוד, אלי סיון, טען כי: "כך לא ניתן לייבא את חומרי הגלם למשק המזון הישראלי, מבלי כל תכנון והשקעה בתשתיות ראויות ויעילות".  

 

כלל הגורמים הקשורים ברכש התבואות ובשימוש בהן הזהירו כי התעלמות הממשלה מהנעשה בנמלים עולה למשק ביוקר, הן בבזבוז כספים לריק, כאשר בהערכה זהירה, מדובר היום ביותר מ-100 מיליון שקל לשנה, וזאת בתקופה בה עלויות ההובלה הימית בשפל, כך שהנזק צפוי לגדול בשנים הבאות. הנזק מתבטא גם בזיהום אוויר ובתאונות דרכים, בשל תנועת יתר של משאיות בכבישי ישראל, שנאלצות להוביל מחיפה לדרום הארץ תבואות, בשל תפקוד לקוי של נמל אשדוד.

 

חברי האיגוד הזהירו כי בעתיד הלא רחוק עלול להיווסף לנזקים הכלכליים, הסביבתיים והתחבורתיים, גם מצב של מחסור אוכל בשווקים.

 

 

נמל חיפה: משקיעים בציוד וקולטים מנופים חדשים

 

מנמל חיפה נמסר בתגובה כי "נמל חיפה רכש בשנה האחרונה שלושה מנופים ניידים חדשים שכל תפקידם הוא פריקת צוברים וגרעינים וכן את מתקן האקו הופר היחיד בנמל ישראלי שמוצב ברציף המערבי. אנו יכולים בכל רגע לשרת 5-8 אוניות מטען כללי. רק שיבואו". 

 

בהקשר זה נציין כי בחודש אפריל קלט נמל חיפה מתקן חופן הרמה חדש (אקו הופר - ECO HOPPER)  במסגרת רכישת חופנים ומנופים חדשים, מתוך כוונה לשדרג את השירות הניתן למטען הכללי והצובר. המנופים, שמיוצרים על ידי החברה האמריקאית-גרמנית  Terex Gottwald, הינם המתקדמים והגדולים מסוגם בישראל.  רכישת המנופים כללה גם רכישה של חופני הרמה ירוקים ואטומים (אקו הופר), המיועדים לחומרים אבקתיים, שהם בעלי כושר נשיאה של 15 קוב, גם כן כמעט פי 2 מהחופנים שהיו בשימוש בנמל עד לא מזמן. 

 

 

נמל אשדוד: ״למרבה הצער, אניות הגרעינים אינן מגיעות באופן סדיר משיקולים עסקיים של היבואנים״

 

מנמל אשדוד נמסר בגבוה כי חברת הנמל  עושה כל מאמץ כדי לספק ללקוחותיה את השירות הטוב, המהיר והיעיל ביותר. ״הנחיות המדינה לתור התפעולי, יוצרות, ובצדק, העדפה לטיפול באניות המכולות לפני טיפול בגרעינים. דבר שגורם לזמן המתנה ארוך יותר לאניות הנושאות גרעינים. למרבה הצער, אניות הגרעינים אינן מגיעות באופן סדיר משיקולים עסקיים של היבואנים. המדובר באניות צ'רטר הנושאות כמות מטען בהיקפים גדולים, שלעיתים עולים על 50,000 טון״

 

עוד נמסר כי במסגרת הכנת נמל אשדוד לתחרות עם הנמל הפרטי החדש, חברת נמלי ישראל בשיתוף עם חברת נמל אשדוד מקדמות מהלך עתיר השקעה בהיקף של 200 מיליון ש"ח להקמתו של מסוע חדיש להובלת גרעינים מנמל אשדוד לממגורות אשדוד. ״הנהלת חברת נמל אשדוד פועלת ללא הפסקה לקצר את זמני ההמתנה לכל סוגי המטען בכלל ולמטעני הגרעינים בפרט. בין הצעדים שנעשו בנושא זה ניתן לציין קליטת 170 עובדים חדשים; דו שיח פורה עם יבואני הגרעינים בכדי לתאם ולקבל מידע מוקדם ככל האפשר על הגעת אניות גרעינים״.