לא בלי העובדים

עובדי הנמלים הבהירו שלא יתנו לתהליך הפרטת הנמלים להתרחש ללא מעורבותם הישירה. בלשכת הספנות מברכים על המהלך, במידה והוא אכן יוצא לפועל


14:12 ,27.07.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

בעקבות הפרסומים אודות משך תהליך הפרטת הנמלים הקיימים, מודיעים ועדי עובדי הנמלים בחיפה ובאשדוד שלא יאפשרו את הנפקת המניות בנמלים ללא שיתוף העובדים. מנגד מאמצת לשכת הספנות את התהליך, במיוחד על רקע הקמת הנמלים החדשים.

 

על פי לוחות הזמנים, מתוכננת תחילת הפרטת נמל אשדוד כבר השנה, כשתחילת הפרטת נמל חיפה מתוכננת ל-2016. זאת על פי תוכנית ממשלה שעברה ב-2009, בנוגע למכירת כל אחזקות המדינה בחברות הנמל בשלבים, בשילוב של גיוס הון לחברות. התוכנית הוקפאה בשנת 2010.

 

בהודעה שהוציאו עובדי נמל אשדוד נמסר שהם "הופתעו מהידיעה, לפיה מתכננת רשות החברות הממשלתיות את הנפקת הנמל כבר בחודש נובמבר השנה, וזאת ללא שיתוף העובדים".

 

יו"ר ועד עובדי תפעול בנמל אבינועם שושן הזהיר כי אי שיתוף העובדים במהלך, כפי שסוכם בעבר, יגרור פעילות מאסיבית של העובדים נגד ההנפקה, עד כדי סגירה מוחלטת של הנמל.

 

עוד נמסר בהודעה: "עובדי נמל אשדוד היו שותפים בעבר לכוונה להפריט את נמל אשדוד. ההנפקה שתוכננה להתקיים על ידי רשות החברות הממשלתית בשנת 2010, תוך שיתוף פעולה עם העובדים, נדחתה לשנת 2020. היום הופתעו עובדי הנמל לגלות שרשות החברות מתכננת את הנפקת הנמל לחודש נובמבר הקרוב, ללא ידיעתם וללא שיתופם במהלך, וזאת בניגוד לכל הסיכומים וההסכמים שהושגו איתם בעבר".

 

עוד נמסר, כי שושן הבהיר באופן הנחרץ ביותר, שללא שיתוף העובדים ההנפקה תיכשל ולא תצא לפועל: "אם הפרסום נכון, לא רק שלא נשתף פעולה, אלא שאף נאבק ונכשיל בכל הדרכים שעומדות לרשותנו את הכוונה להנפיק את מקור הפרנסה שלנו ללא שיתופנו וללא הסכמתנו".

 

שושן פנה גם למנכ"ל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב ודרש ממנו לכבד את הסיכומים וההסכמים שהושגו בעבר עם העובדים ושקשורים לנושא ההפרטה: "אני מציע לאורי יוגב שלא יתבלבל. עובדי נמל אשדוד שומרים כרגע על שקט תעשייתי, כי כך התחייבנו לשר התחבורה. אם מר יוגב חושב לנצל זאת כדי לפגוע בעובדים, או כדי לעקוף אותם, אז טעות בידיו".

 

יו"ר עובדי נמל חיפה מאיר תורג'מן סירב היום להתייחס לאפשרות של הנפקה כל עוד נמשכים המגעים מול המדינה בנוגע לביטחון התעסוקתי של עובדי הנמלים על רקע הקמת הנמלים החדשים. "ראשית", אמר תורג'מן, "יצטרכו למנות את הדירקטורים החסרים בחברות הנמל. לאחר מכן צריכים לסיים את ההסכם בנוגע לחוסן הכלכלי של חברות הנמל והביטחון התעסוקתי של העובדים. רק אחר כך נדבר איתם על דברים אחרים".

 

נשיא לשכת הספנות ד"ר יורם זבה בירך על התחדשות ההליכים להפרטות חברות הנמל: "יש בכך היגיון רב", אמר, "ולדעתי גם תועלת לכל המעורבים בדבר לעשות הפרטה מלאה של חברות הנמל. במיוחד הדבר בולט על רקע הידיעה שהמתחרים החדשים יהיו חברות נמל פרטיות.

 

"צריך לזכור שחברות ממשלתיות לא מנוהלות באותה אפקטיביות כמו חברות פרטיות אני רוצה לציין למשל את קביעת מערכת התעריפים, את התנהלות ייעול השכר, את התור התפעולי. בכלל, מדובר על צורה אחרת של התנהלות, שלדעתי תהיה הרבה יותר טובה במידה וחברות הנמל יופרטו. ואני מדגיש - חברות הנמל ולא הנמלים.

 

"אני גם מברך על זה – במידה והפרסום נכון – שזו הפעם הראשונה שאני שומע שמדובר על הפרטה מלאה של חברות הנמל, כולל ויתור של מניות השליטה של הממשלה בחברות אלה. ברור שצריך לנהל משא ומתן ושיחות הבהרה וכל הכרוך בזה, כפי שהיה, למשל, כאשר חברת צים נפטרה ממניות הממשלה, מה שהצריך שיחות והסכמים לקראת ה'חיים החדשים'.

 

"בשורה תחתונה, כל ההפרטות של טרמינלים בעולם היו לטובת העובדים, לטובת הלקוחות ולטובת הממשלות. כיום, 75% מהנפח העולמי של טרמינלים למכולות מנוהל על ידי חברות נמל פרטיות".