מש' התחבורה בתגובה לטענות בן הרוש: הנמל לא נבנה לשם אחסנת מכולות

בן הרוש פנה לשר התחבורה והלין על הקצאת שטחי אחסנה יקרים לטובת יבואני הרכב. טוען: התברר לנו כי יבואני הרכב ביקשו ארכה להגבלת זמן האחסנה עד לשנת 2018


13:05 ,07.05.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים, פנה במכתב לשר התחבורה ישראל כץ בטענה על כך שהנמלים, ובעיקר נמל אשדוד, מקצים שטחי אחסנה יקרים לטובת יבואני הרכב, זאת במקום להשתמש בהם לייעודם המקורי - אחסנת מכולות ריקות, כאשר הסובלות העיקריות  מכך הן חברות ההובלה. בן הרוש ביקש בפנייתו לשר דיון דחוף בנושא.

 

בעקבות פניית מערכת PORT2PORT למשרד התחבורה התקבלה תגובת המשרד: "ייעודם המקורי של נמלי ישראל הינו לתפעל אניות שונות לרבות אניות מכולה. שטחי האחסנה בנמל נועדו לתפעולן של האניות, דהיינו, אחסנת המטענים הנפרקים לפרק זמן מקובל ואחסנת מכולות מלאות וריקות בתורן לאניית היצוא הבאה. הנמל לא נבנה לצורך של אחסנת מכולות לפרקי זמן ממושכים ומעבר לכך אלא אם כן יש ביכולתו לעשות כך".

 

לדברי בן הרוש, קו המים בנמלים הינו שטח ציבורי שנבנה בכסף חיוני רב בכדי לשרת את פעילות היצוא והיבוא של ישראל, ופעולות אלה כוללות גם מכולות ריקות שאותן מעמיסים על האוניות, אין תחליף ברציפים הפזורים בנמל למכולות אלו, לעומת זאת את הרכבים החדשים המגיעים לישראל ניתן להחנות במקומות אחרים בנמל.

 

לטענת יו"ר מועצת המובילים, במצב הנוכחי נוצרה סיטואציה בה משאיות נאלצות להמתין שעות ולעיתים ימים בכניסה לנמל כשהן מועמסות במכולות ריקות, כך נגרם כשל בתכנון השרשרת הלוגיסטית שיוצר עיכובים בלתי סבירים למשאיות ולאניות והפסד של כספים, אולם לדברי בן הרוש, הנמל מעדיף את האינטרס הצר שלו של ההכנסה שמספקים לו יבואני הרכב, וזוהי התנהלות שרק מונופול יכול להרשות לעצמו בהעדר תחרות.

 

בן הרוש: "הוחלט לצמצם את ימי האחסנה של הרכבים ל-3 חודשים. לפני כשבוע התקיים בנמל אשדוד דיון עם ועדת הנמלים של מועצת המובילים, ובמהלכו התברר לנו - ממש במקרה - שיבואני הרכב ביקשו ארכה עד 2018, והדבר כלל לא פורסם. אנו לא מתכוונים להיות בני ערובה בנושא זה".