ניסנקורן: העובדים בנמל צריכים לדעת שיש להם עתיד תעסוקתי

יו"ר ההסתדרות אמר בתדריך שקיים אתמול כי "השיקול היחיד שלנו הוא חיזוק הנמלים הקיימים והבטחת האיתנות שלהם". "אם יתברר לנו שהמשמעות היא פיטורי מאות עובדים – אנחנו לא נהיה צד בסיפור הזה". פרופ' ירון זליכה: מה שיותר גרוע ממונופול זה מונופול פרטי


08:55 ,02.02.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ערך אתמול בצהריים תדרוך בהשתתפות יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי, ראשי הוועדים בנמלי הים באשדוד ובחיפה ופרופ' ירון זליכה. 

 

אבי ניסנקורן אמר בפתח המפגש: "אנחנו נמצאים פה במפגש של סולידריות של ועדי העובדים בנמלי הים בחיפה ובאשדוד. המפגש הזה נועד להגיד לממשלה, למשרדי האוצר והתחבורה, כי אנחנו ברגע האמת. היום אנחנו צריכים להכריע בסיפור של הרפורמה. נמצאים כאן עובדים שמעל שלוש שנים מטורטרים ומרגישים חוסר וודאות לגבי עתידם, משמיצים אותם. ההסתדרות מתנהלת באחריות אבל אני התחייבתי לעובדים כבר לפני מספר שבועות, לפני המשבר בנמל אשדוד, שאנחנו מגיעים לרגע האמת ושצריך לסיים אותו. אנחנו אחרי שבועות של שיחות עם משרד האוצר ומשרד התחבורה והמחלוקת נעוצה בדבר אחד: העובדים, ובייחוד עובדי דור ב', צריכים לדעת שיש להם עתיד תעסוקתי בנמלים".

 

"המשמעות של הרפורמה צריכה להיות לא לזרוק מאות אנשים בכל נמל לפיטורים. וכששר האוצר, ובייחוד שר התחבורה, באים ואומרים כי אין מה לחשוש ושהנמלים הקיימים יתפתחו ויצליחו ולא יהיו צמצומים, אנו רוצים את זה לא באמירות אלא בכתב ובהוכחות, אנו רוצים את זה במצב שהעובדים מקבלים התחייבות והם רגועים. אני שותף לרפורמות, כולם יודעים שיש פה יו"ר הסתדרות אחראי, אבל אני יותר מחויב לעובדים. טובת המשק מול העיניים שלי, טובת החברה הישראלית מול העיניים שלי אבל זה עד גבול שהעובדים צריכים להרגיש שהם בטוחים".

 

"זה מתמשך יותר מדי זמן ולכן אנחנו הגשנו בקשה אתמול להסיר את המגבלה של השביתה ולתת אפשרות לשני הנמלים לצאת לשביתה, ביחד. כי אנחנו היום צריכים להיות בימים של סולידריות ואנחנו צריכים להכריע את המחלוקת הזו".

 

"דיברו היום על שיקולים פוליטיים צרים, אבל צריך להגיד את האמת הקמת שני נמלים פרטיים זה היה שיקול פוליטי, משרד האוצר רצה שלושה נמלים, משרד התחבורה עמד על ארבעה נמלים – משיקול פוליטי, לא משיקול מקצועי. העובדים רואים כל יום את הנמל השכן קם. לנו אין שיקולים פוליטיים, לנו יש רק שיקול אחד. השיקול היחיד שלנו הוא חיזוק הנמלים הקיימים והבטחת האיתנות שלהם. אסור לשכוח שהנמלים הקיימים זה רכוש המדינה, הם לא רכוש של טייקון. אם הם יתמוטטו, המדינה מאבדת חלק מהרכוש שלה. אנחנו צריכים נמלים חזקים, איתנים שיכולים באמת להתחרות ויותר מכך אנחנו צריכים עובדים, ובייחוד עובדי דור ב, שיודעים שיש להם עתיד – עתיד בנמל חיפה ועתיד בנמל אשדוד.   אני ידוע כמי שמקיים התחייבויות ועומד על המילים שהוא אומר אותן, אנחנו לא בורחים מהסיכום על מים עמוקים ולא מהסיכום על מחלקת ים, בהנחה שהסיכום הזה יתקיים עם ביטחון מלא למחלקת ים בחברת נמלי ישראל. אנחנו לא בורחים משום סיכומים אבל לא ניתן שיברחו גם מסיכומים איתנו. כשבאו ואמרו לנו יהיה ביטחון תעסוקתי – אנחנו רוצים שזה יתממש. כשלנו אומרים בחדרי חדרים – אל תדאגו לא יהיו צמצומים – אנחנו רוצים שזה יתממש. כשאנחנו רואים דוח פנימי חסוי בנמל חיפה שיהיו צמצומים – אנו רוצים שהאמת תצא לאור. אם יתברר לנו שהמשמעות היא פיטורי מאות עובדים – אנחנו לא נהיה צד בסיפור הזה".

 

"אני אומר לשר התחבורה, ששמעתי אותו, 'תרים את הכפפה'. אמרת שהסכמים צריך לקיים והבטחת שלא יהיו צמצומים, אמרת שהנמלים הקיימים יהיו איתנים – תדאג שההסכם הזה ייחתם תוך שבוע שבועיים עם ביטחון תעסוקתי, עם נמלים יציבים ואיתנים ועם שקיפות מלאה. ואנחנו נהיה פרטנרים. אבל אם נבין שיש חשש ואנחנו זורקים אנשים הביתה – אנחנו לא שם, לא במחיר שנותנים כסף לטייקונים בגלל החלטות פוליטיות. בסופו של דבר – אנחנו הגוף האחראי. ההסתדרות הוכיחה שוב ושוב שהיא אחראית אבל המשמעות של אחריות היא לא הפקרות ביחסי עבודה, משמעות האחריות היא לא לקחת עובדים ולזרוק אותם הביתה". 

 

"עובדי הנמלים קיבלו המון השמצות בשנים האחרונות וצריך להבין שיש פה ציבור שעובד 24 שעות, יום יום, חרד לגורל שלו, ורואה את הנמלים החדשים קמים. הפריון בשני הנמלים הקיימים עולה כל הזמן. אתם רואים את הרווחים שיש בנמל אשדוד ואת התייצבות בנמל חיפה - זה בזכות העובדים. להשמיץ עובדים זה לקחת מישהו ולהפוך אותו לשעיר לעזאזל. שלא תחשבו שיש פה דרישות כלכליות יוצאות דופן או תוספות שכר יוצאות דופן – יש פה רק דבר אחד, לדעת שהנמלים חזקים, יציבים עם ביטחון תעסוקתי. לדעת שאחרי שהעובדים השקיעו את כל החיים שלהם בנמל, הם לא נזרקים בעוד שבוע או שבועיים. זהו מאבק על ביטחון תעסוקתי, מאבק נגד פיטורים, מאבק להגן על מקום עבודה שנותן שירותים לכל מדינת ישראל – זה מאבק ראוי, זה מאבק נכון ואנחנו במאבק הזה לא נוותר".

 

"נמצאים כאן חברי הוועדים, כל אחד ואחד מהם מכיר באחריות ומודע לגודל השעה. כל אחד ואחד מהם בא לכאן כדי למנוע פיטורים. אני לא שמעתי דרישות לא הגיוניות, אני לא שמעתי על רצון לייצר בלגן מיותר במשק. צריך לשים דגש על איפה המאבק - המאבק הוא נגד פיטורים של עובדים. אין מאבק יותר לגיטימי מזה, בשביל זה נוצרה ההסתדרות, בשביל זה נוצר ועד העובדים והאיגוד המקצועי".

 

"אני שמעתי היום את ישראל כץ אומר שהרפורמה לא נועדה לפטר עובדים ואם הרפורמה לא נועדה לפטר עובדים, צריך לשים לזה הוכחה, צריך לתת לזה ביסוס ולראות שזה גם משתקף באיתנות הפיננסית של הנמלים".

 

"כל מי שינסה לפגוע בכוח הארגוני של ההסתדרות, שנועד לטובת האזרחים במדינת ישראל – טעות בידו. עם הכוח הארגוני הזה וביחד עם עובדי הנמלים – הבאנו לעליית שכר המינימום, צמצמנו את תופעת עובדי הקבלן, הבאנו לקליטת עובדים עם מוגבלות. עם הכוח הארגוני הזה אנחנו מצמצמים פערים חברתיים. עם הכוח הארגוני הזה אנחנו תומכים במורים ובמורי קבלן. עם הכוח הארגוני הזה אנחנו פועלים לקיצור שבוע העבודה. ההסתדרות היום היא ארגון חברתי והעשייה שלה היא עשייה חברתית. אנחנו אחראים אבל אנחנו נחושים ואנחנו נחושים לפתור את הבעיה הזאת", אמר ניסנקורן.

 

יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי, הצטרף לדברי ניסנקורן והוסיף: "מזה כארבעה ימים, אני שוהה במחיצתם של עובדים מאוד מיוחדים, מזה כארבע ימים אני עובד נמל. אני רוצה להגיד שמדובר בעובדים דעתניים ומבינים ופגשתי מאות עובדים שאף אחד מהם לא חושש מתחרות ולו לרגע. מצאתי עובדים שבאים ואומרים אנו לא פוחדים מתחרות, אנו רק צריכים את הכלים הנכונים להתמודד בתחרות. אנחנו רוצים נמל חזק וביטחון תעסוקתי. חוסר הוודאות הזו מקשה על קיום השגרה".

 

אדרי ציין כי "עובדי הנמלים ישבו בסובלנות שלוש וחצי שנים וחיכו שבית הדין ישחרר להם את זכות השביתה. ההסתדרות נחושה לשחרר את הזכות הלגיטימית הזו אלא אם כן שר התחבורה, במקום לשחרר הצהרות כאלו ואחרות, יקח את המושכות ויישב עם העובדים. עם עוצמה כלכלית נכונה, עם תשתיות מתאימות ועם ביטחון תעסוקתי –   אין לי ספק שבסופו של דבר ייחתם פה הסכם. אנו לא מחפשים את המאבק אלא את התוצאה. ואם לא תהיה תוצאה, בלית ברירה, נצטרך להביא את התוצאה גם בצעדים ארגוניים".

 

פרופ' ירון זליכה, אמר: "מי שמכיר אותי יודע שאני לא אוהב מונופולים אבל מה שיותר גרוע ממונופול זה מונופול פרטי. מהשעה שהממשלה יצאה לרפורמה, והיו לנו בהסתדרות ביקורות קשות על הרפורמה שלא ארחיב עליהן כרגע, אך מהשעה שזה קרה זו כבר לא שאלה של מונופול, אלא שאלה של תחרות בין שני גורמים – גורם פרטי וגורם ציבורי. ותפקידנו לוודא שהגורם הציבורי הזה לא יקרוס ולא יפסיד בתחרות הזו, ויהפוך כל ענף הנמלים למונופול פרטי בבעלות של טייקונים. אנחנו רואים ניצנים מאיימים כאלה בענף החשמל שגרמו לעליית מחירי החשמל. מי שילם את המחיר של הקמת מיני מונופולים פרטיים בענף החשמל? רק עם ישראל שתעריף החשמל שלו עלה. ומי שישלם את המחיר אם לנמלי אשדוד וחיפה לא תהיה היכולת פיננסית והנכסית לעמוד בתחרות מול הגורם הפרטי זה היצואנים והיבואנים, ועם ישראל בכללותו. אנו לא מנסים לדאוג לשכר גבוה יותר לעובדי הנמלים, אני חושב שהשכר שלהם ראוי ומכובד, אין זה הנושא. אנו גם לא מנסים לדאוג להם לתנאים משופרים. אנחנו רק דואגים ששתי החברות הללו – נמל אשדוד ונמל חיפה יוכלו להתחרות בצורה טובה מול שתי המפלצות הפרטיות שעומדות לקום, בתמיכה ממשלתית מלאה, עם מיטב הטכנולוגיה והציוד. אנחנו רוצים לוודא שהביטחון התעסוקתי של עובדים בנמלים הקיימים שווה איתנות לחברות הללו. ברגע שתהיה איתנות לחברות – יהיה גם ביטחון תעסוקתי. ומה פירוש הדבר שאין ביטחון תעסוקתי – במילים אחרות אומרים לכם ששתי החברות האלה, אשדוד וחיפה לא יוכלו להתחרות בצורה נאותה מול הנמלים החדשים".