הקרב על נמל אשדוד יוכרע בבית הדין הארצי לעבודה

ההסתדרות הלאומית הודיעה הבוקר להנהלת חברת נמל אשדוד כי היא מייצגת מעתה את העובדים ואילו ההסתדרות הכללית טוענת כי יש לה רוב חוסם מקרב העובדים ופנתה לבית המשפט במטרה שיוציא צו מניעה נגד ההסתדרות הלאומית


12:38 ,29.01.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

הסתדרות העובדים הכללית וההסתדרות הלאומית דיווחו הבוקר, כל אחת בנפרד, על כך שגייסו רוב מקרב עובדי חברת נמל אשדוד. ההסתדרות הלאומית הודיעה הבוקר להנהלת נמל אשדוד כי היא זו שתשמש כארגון העובדים היציג בנמל. זאת לאחר שהשיגה לטענתה חתימות 51% מעובדי הנמל.

 

לאחר מכן דיווחה ההסתדרות הכללית כי השיגה גוש חוסם בפני מעבר שכזה ופנתה במקביל לבית הדין הארצי לעבודה בבקשה שיאסור על ההסתדרות הלאומית מלטעון טענת יציגות בנמל. ההסתדרות הכללית טוענת כי לא ניתן לעבור נציגות במהלך משא ומתן מתנהל על הסכם קיבוצי חדש בנמל. 

 

ההסתדרות הכללית טוענת כי לאחר בדיקה שנערכה במוצאי שבת עולה במפורש כי להסתדרות הכללית רוב חוסם בין עובדי הנמל, ובעקבות הביקורת החריפה שמתחה ההסתדרות הכללית על התנהלות הלאומית בתקופת המניעות, ההסתדרות הכללית פנתה הבוקר (א') לבית הדין הארצי לעבודה בבקשה להוציא צו שימנע מהלאומית מלהעלות טענת יציגות בנמל אשדוד בתקופת המו"מ על ההסכם הקיבוצי ולאחר חתימתו של ההסכם.

 

הבקשה הדחופה למתן צו על תנאי הוגשה על ידי הלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות בראשות עו"ד איריס ורדי, וכוללת גם את הדרישה לקיום דיון דחוף בנושא במעמד הצדדים המעורבים.

 

ברקע לבקשת ההסתדרות מפורט תהליך גיבוש הרפורמה בנמלי הים של ישראל והשפעתה על זכויות עובדי הנמל. נזכיר כי בעקבות ההשלכות השונות שהיו להחלטה להקים את הנמלים הפרטיים ולהכין את הענף לתחרות, ההסתדרות ניהלה מאבק מורכב וממושך להגנת זכויות עובדי הנמל, תוך שנאסר עליה לנקוט בשלבים שונים צעדים ארגוניים בעניין.

 

מההסתדרות הכללית נמסר עוד כי המו"מ בנושא הבשיל להסכם עקרונות בינואר 2016, ובמסגרתו הושגו הישגים בשווי מיליארדי שקלים שעניינם הכשרת נמל אשדוד לתחרות מול הנמל הפרטי והגנה על זכויות עובדי הנמל. לטעת ההסתדרות הכללית, כיום מתנהל בין הצדדים מו"מ קיבוצי על מנת לחתום על הסכם קיבוצי מפורט בהמשך להסכם העקרונות שהושג תוך שההסתדרות הכללית עומדת על דרישתה למתן ביטחון תעסוקתי לעובדי דור ב' ומספר סוגיות נוספות שדורשות הסדרה להבטחת איתנות הנמלים.

 

ההסתדרות הכללית דורשת מבית הדין הארצי לעבודה לכבד את עקרון ה"מניעות הלכתית", ולמנוע מהלאומית להעלות טענה ליציגות נוגדת בתקופת המו"מ על ההסכם הקיבוצי ולאחר שזה ייחתם.

 

בנוסף לכך, בקשת ההסתדרות הכללית למניעת טענת היציגות של הלאומית, נעוצה גם בעובדה כי הלאומית קשרה קשר עם ועד העובדים של ההסתדרות, וניסתה באופן שנפסל בעבר על ידי הפסיקה, להעביר באמצעותו את העובדים לארגונה. בבקשה לבית הדין נכתב כי: "הלאומית בענייננו משמשת אך ככסות ומעניקה את הכלי המשפטי למימוש רצונותיהם האישיים של קומץ חברי הוועד, להבדיל מתפקיד של ארגון עובדים לשמש לטובת כלל ציבור העובדים בנמל". ההסתדרות מציינת בבקשה כי "תכלית ההתנהלות של חברי הוועד הייתה להחזיר לנמל נורמות פסולות של נקיטה בשביתות פראיות, כוחנות ובריונות תוך האדרה של תקופה חשוכה בה היתה שחיתות בנמל. התנהלות אותה פעלה ההסתדרות לעקור מן השורש בניגוד לרצונם, תוך לחימה ומחויבות חד משמעית לזכויות העובדים וביטחונם התעסוקתי".

 

ההסתדרות הוסיפה כי "פעולות ההסתדרות הלאומית, הנעשות בחוסר תום לב מובהק וקיצוני, יוצרות סיכון מוחשי להישגים שההסתדרות השיגה עד מועד זה בפרט בעניין הרפורמה - פירות מאבק קשה, כואב ועיקש שמתנהל מזה שנים, תוך סיכול המו"מ לחתימת הסכם קיבוצי מפורט המתנהל מאז חתימתו של הסכם העקרונות בינואר 2016 והעתיד לעגן את זכויות העובדים בעקבות הקמת הנמלים הפרטיים".