יבואני המזון: תפוקת תחנת ההסגר באשדוד – כמחצית מהתיקים הנכנסים

טוענים כי העיכובים בשחרור המשלוחים רק הולכים ומתעצמים ואף מאיימים להגיש תביעה משפטית בגין הנזקים הנגרמים להם. משרד הבריאות בתגובה: בטווח הארוך שימוש במסלול היבוא החדש יביא להקלה


12:02 ,28.08.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

איגוד לשכות המסחר פנה ביום חמישי האחרון לשר הבריאות, ח"כ ליצמן בנושא משלוחי המזון שממשיך להיות מעוכב בתחנת ההסגר.

 

עותקים ממכתבו של מר חיים עוז הועברו למנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, מנהל שירות המזון הארצי, אינג' אלי גורדון, לשכת הבריאות המחוזית אשקלון, שירלי דראי-לאסט, יו"ר ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, מר אמיר שני, יו"ר ענף המזון באיגוד לשכות המסחר, מר ראובן שליסל, ומנהל תחום המזון באיגוד לשכות המסחר, מר רז הילמן.

 

במכתב עליו חתום חיים עוז, סמנכ"ל חטיבות ענפיות באיגוד לשכות המסחר, מציין עוז כי חלפו למעלה מ-3 חודשים מאז החלו העיכובים הבלתי נסבלים בטיפול בשחרור בתיקי יבוא של משלוחי מזון בתחנת ההסגר באשדוד, והם רק הולכים ומתעצמים, וזאת על אף הבטחתך "שתביא לכך שרמת השירות תחזור למצבה הרגיל תוך שבועיים".

 

לדברי עוז, למרות ההבטחות לתיקון המצב לא השתנה אלא להיפך, אף החמיר, וקיים עיכוב של 10 ימים בשחרור ואף התקבלו תלונות מיבואנים על עיכוב גדול מכך. במבחן התוצאה, מציין עוז במכתבו, על אף תגבור כוח אדם נקודתי ועל אף הרצון הטוב והשקעת המאמץ של עובדי התחנה, הפער לא נסגר והתחנה נמצאת באי ספיקה. תפוקת תחנת ההסגר עומדת על כמחצית מכמות התיקים הנכנסים לבדיקה. התנהלות זו, מציין עוז, כמוה כתוצאות שביתה איטלקית.

 

"המגזר העסקי אינו יכול להמשיך ולספוג את הנזקים הנגרמים כתוצאה מהתנהלות זו, הנאמדים על מאות מיליוני שקלים. זאת בנוסף לנזקים עקיפים משמעותיים של אי עמידה במועדי אספקה, קיצור תוקף המוצרים וחוסר חומרי גלם לתעשייה לייצור מקומי ולייצוא ומחסור במוצרים מוגמרים במדפים", כותב עוז לשר הבריאות.

 

"הימים שלפני חגי תשרי הבאים עלינו לטובה מתאפיינים מטבע הדברים בגידול במשלוחי מזון, כך שבלי נקיטת פעולה מיידית ודרסטית מצד משרד הבריאות לשחרור כל המשלוחים תוך יום – יומיים מיום הגעתם, אנו נעמוד בפני שוקת שבורה של נזקים כלכליים קשים ובלתי הפיכים ולמחסור במוצרי מזון בתקופת החגים".

 

בנסיבות העניין נדרשת פעולה דחופה ומיידית מצדכם כדי לסגור את הפערים ולמנוע נזקים כבדי משקל שנגרמים לקהילת היבואנים ולציבור בכללותו.

 

מר עוז מבקש משר הבריאות כי יעדכן אותו בהקדם בדבר הפעולות המבוצעות על ידי המשרד לחיסול מיידי של הפיגורים בשחרור משלוחי מזון שנוצרו בתחנת ההסגר באשדוד, ולפעולות ארוכות טווח לאי הישנותם בעתיד.

 

נזכיר כי בפנייה ששיגרו ב-11 באוגוסט עורכי הדין שירית נקר וגיל נדל מתחום יבוא ויצוא במחלקת המסים במשרד עורכי הדין גולדפרב זליגמן ושות בשם ענף המזון באיגוד לשכות המסחר, אל היועצת המשפטית של משרד הבריאות עו"ד מירה היבנר, מציינים עורכי הדין כי "חרף האמור לעיל, גם בימים אלו ממשיכים יבואני המזון להיתקל בעיכובים משמעותיים ביותר בשחרור משלוחי מזון מתחנת ההסגר של משרד הבריאות באשדוד. העיכובים הנ"ל גורמים נזקים עצומים ליבואני המזון. נזקים אשר ברור כי ממשיכים להצטבר בכל זמן שמשלוחי המזון לא משוחררים על ידי תחנת ההסגר."

 

אי לכך, מתריעים עורכי הדין, "ככל שהנושא לא יזכה לפתרון מיידי, בכוונת יבואני המזון להגיש תביעה משפטית בגין הנזקים הנגרמים להם הנובעים מהעיכובים בתחנת ההסגר".

 

מלשכת שר הבריאות נמסר בתגובה כי "בטווח הקצר – מתבצע תגבור של תחנת ההסגר באשדוד. כוח האדם במקום כמעט והוכפל. על פי הדיווחים שמגיעים למשרד הפער צומצם לפחות משבוע, והמגמה חיובית, עם צפי לסגירת הפער בתוך 7-10 ימים.

"בטווח הארוך – הרפורמה ביבוא מזון רגיל תביא להקלה משמעותית – ככל שאיגוד לשכות המסחר יעודד יבואנים לעשות שימוש במסלול החדש כפי שאושר לאחרונה, כך יוקל הלחץ בכל תחנות ההסגר".