המשרד להגנת הסביבה: על נמל חיפה לבצע סקר סיכונים מחודש למוקדי אוכלוסיה בקרבת חומ״ס

המשרד, אשר קיבל מעיריית חיפה מידע על מוקדי חומ״ס באזור מיכל האמוניה, גילה כי מועדון השייט וצופי הים פועלים בתוך שטח הנמל. נמל חיפה: מדובר באי הבנה, האחריות היא של עיריית חיפה


12:03 ,14.09.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

בעקבות שיח מקצועי נרחב שהתקיים בשבועות האחרונים בין המשרד להגנת הסביבה ומומחיו לבין עיריית חיפה, עמותת צלול ויועציהם, הנוגע לחלופות לאספקת אמוניה למשק, ביקשה העירייה מהמשרד להגנת הסביבה לבחון פעם נוספת מספר נושאים. בין היתר, ביקשה העירייה כי המשרד יבחן את השפעת החלופה לאספקת אמוניה של אוניה מוקטנת והזרמה ישירה בצנרת קיימת - שדורגה כחלופה המועדפת מבחינה סביבתית על ידי מומחי המשרד והמנחה הלאומי - על רצפטורים ציבוריים (מוקדי שהיית אוכלוסייה) נוספים, חדשים.

 

בחינת הסיכון הנשקף למוקדי האוכלוסייה החדשים שהועברו על ידי העירייה ולא היו ידועים למשרד, בוצעה על ידי ד"ר אלי שטרן, מומחה להערכת סיכונים, ומומחי המשרד. בבחינה נמצא, כי אף אחד מהמוקדים הציבוריים החדשים אינו חורג מסף הסיכון המקובל. ולאור זאת, אין שינוי בחוות הדעת של ד"ר שטרן והמשרד, הקובעת כי החלופה של האנייה הקטנה והפריקה הישירה בצנרת למפעלים, היא הבטוחה ביותר לסביבה, כולל למוקדים החדשים.

 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי הוא משלים בימים אלה את חוות דעתו על חלופה נוספת שהוגשה – של מילוי מכליות כביש – ויודיע על תוצאות בדיקתו בהקדם האפשרי.

 

מוקדי אוכלוסיה חדשים – מועדון השייט וצופי הים בנמל חיפה

 

בנוסף, מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי מידע חדש שהגיע מעיריית חיפה, ולא היה בידי המשרד, חייב בדיקה נוספת גם של מוקדי חומרים מסוכנים אחרים באזור שאינם קשורים לאמוניה, הסמוכים למקומות אלה. בבדיקה זו עלה כי מועדון השייט וצופי הים, הפועלים בתוך שטחו של הנמל – אשר מחזיק כמויות חומרים מסוכנים רבות - עלולים להימצא בסיכון שאינו קביל.

 

לאור זאת, על הנמל לבצע סקר סיכונים מחודש למוקדי אוכלוסייה אלה, ובמידת הצורך – לנקוט באמצעים נוספים להפחתת הסיכון, בהתאם למדיניות מרחקי הפרדה של המשרד.

 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר עוד כי לאור כוונתה של עיריית חיפה לשנות את ייעוד האזור בו פועלים צופי הים ומועדון השיט לאזור שישמש כעורף תפעולי לנמל, המשרד מציע לעירייה כי תיבחן האפשרות לזרז העברת שימושים אלה למקום מתאים יותר שאינו מצוי בתוך אזור תעשייתי משמעותי כמו נמל.

 

נמל חיפה: מיקום מועדוני השייט נתון לשיקולה של העירייה

 

מחברת נמל חיפה נמסר בתגובה כי מדובר באי הבנה: ״׳סקר מרחקי הפרדה׳ קיים והועבר למשרד להגנת הסביבה והוא מעודכן מיוני 2017 ומכיל התייחסות לאמוניה. לגבי מיקום מועדוני השייט, הדבר לא קשור לחברת נמל חיפה, ונתון לשיקולה של עיריית חיפה״.