נמל חיפה: נחנך מסוף המטענים המשודרג של הנמל לצד 5 עגורני גשר

עבודות שדרוג המסוף בחיפה כללו הוספת מסילה שלישית, הארכת שתי המסילות הקיימות מ-400 ל-740 מטר באופן שיכפילו את קיבולת המסוף. השר ישראל כץ: אני בטוח שנמל חיפה ירחיב את הפעילות שלו. מנדי זלצמן: הלב הפועם של הסחר בצפון הוא נמל חיפה


14:24 ,11.01.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

אתמול נחנך במעמד שר התחבורה ישראל כ"ץ מסוף הרכבת המשודרג ברציף המזרחי בנמל חיפה. המסוף, שהוקם לפני כשלושים שנה, משמש לטעינה ופריקה של מכולות יבוא ויצוא מקרונות רכבת על יד עגורני שער של הנמל. 

 

עבודות שדרוג המסוף בחיפה כללו הוספת מסילה שלישית, הארכת שתי המסילות הקיימות, הארכת פסי עגורני השער, סלילת נתיבי תנועה והתקנת מערכת מחסומים ורמזורים בדרך הראשית של הנמל בחציית המסילה. בנוסף, הוארכו המסילות במסוף מ-400 מטר ל-740 מטר. הפרויקט הוקם בשיתוף פעולה הדוק בין חברת רכבת ישראל לחברת נמל חיפה. רכבת ישראל ניהלה את התכנון והביצוע של הפרויקט.

 

מטרת הפרויקט הייתה להכפיל את קיבולת המסוף מ-20 לכ-40 קרונות רכבת בו זמנית, על מנת לאפשר הגדלה משמעותית של התפוקות ושל הובלת המכולות ברכבת לנמל חיפה וממנו, שיפור השירות ללקוחות וקיצור זמן העברת המכולה מהנמל ללקוח.

 

כבר במהלך תקופת הרצה שנמשכה שלושה שבועות דווח על גידול משמעותי בתפוקות לעומת התקופה שקדמה לה. המסוף בנוי על שטח שיובש מהים, וכדי להבטיח שהמסילות לא תשקענה, נבחרה שיטה מיוחדת של בנית הפסים על גבי קורות בטון ארוכות ולא בשיטה הקונבנציונלית של חצץ ואדנים. המפלגים והפסים מורכבים מפסים מיוחדים הנקראים פסי תלם, המאפשרים נסיעה בטוחה של הרכבת בתוך משטח אספלט. בפרויקט זה ביצעה רכבת ישראל לראשונה ריתוכים של פסים מהסוג הזה.

 

 

במעמד האירוע חשף השר כ"ץ כי אניית ענק, הגדולה ביותר שהגיעה אי פעם לישראל, תפקוד את נמל חיפה ב-1 בפברואר כשעל סיפונה 13,000 מכולות. מדובר באנייה Maersk Elba אשר נמצאת כעת בנמל שנחאי בסין, שם היא מעמיסה את המכולות המיועדות לפריקה בחיפה. משם תמשיך האנייה לנמל סינגפור, ומשם, בהפלגה ישירה דרך תעלת סואץ, לנמל חיפה. 

 

 

לטובת אניות הענק שעתידות לפקוד את הנמל בפקידה שבועית, הוקמו במסוף הכרמל חמישה עגורנים חדשים. אניות מסדר גודל זה יפקדו את נמל חיפה מדי שבוע בימי חמישי כחלק מהקו העולמי של ברית הספנות 2M של שתי ענקיות הספנות MSC ו-MAERSK. העגורנים החדשים נועדו לטפל באניות ברוחב 50 מטר, ובאורך של עד 400 מטר. לטובת הגעת אניות אלה הועמקו בחודש האחרון המים במסוף הכרמל.

 

לדברי שר התחבורה והמודיעין, ישראל כ"ץ: "האירוע שאנו מציינים היום – חיזוק הנמל, הרכבת ואזור הצפון, הוא חלק מתפיסת העבודה שלי - 'במעשים ולא בדיבורים'. הנמל מתחזק, אניות ענק עוגנות לחופי המדינה, רכבת העמק החלה לפעול בין חיפה ובית שאן. ואני מבטיח לכם שהיא תהיה חלק מרשת של מסילות למזרח, שגם מדינות ערביות במזרח מעבר לירדן יתחברו דרכנו לנמלי הים התיכון, וגם קווי תובלה של ספינות שיהיה להם עניין לספק סחורות יעשו את זה דרך נמל חיפה. אנחנו נחבר את הפלסטינים מג'נין לרכבת העמק, אנחנו כבר מקדמים את זה, אותו היגיון של חיבור כלכלי שמחזק אותנו ואת כל הסביבה. זה היגיון היסטורי שעבד בזמן הטורקים והבריטים כשעושים דבר נכון - ההתרחשויות ממחישות עד כמה זה נכון. אנחנו מוכנים ורוצים לתת גשר לים התיכון ומי שירצה יתחבר לים התיכון דרכנו. קיבלתי גם את תמיכתו הנלהבת של ראש הממשלה לקדם את המיזם הזה. נהפוך את ישראל למרכז בין לאומי של תובלה ימית. זה יותר קל מאשר להקים שני נמלים חדשים בישראל. הנמלים מתקדמים אבל הנמלים הקיימים ישודרגו ויתעצמו ויוכלו לתת תחרות מלאה לנמלים החדשים הקיימים, ומה שקורה היום זה חלק מאותה התחייבות שנתתי לפני שמונה שנים. אצלי ברוך השם שום רפורמה לא נכשלה – תראו מה קרה עם רפורמת השמיים הפתוחים, וכולם היום מבינים שתחרות עובדת, וכך בדיוק יהיה בנמלים. נתנו רשתות ביטחון וכל מה שהוגן אני בעד".

 

"אני בטוח שנמל חיפה ירחיב את הפעילות שלו – גם בגלל התחרות הפנימית וגם בגלל התחרות העולמית. ישראל היא אי של יציבות וחברות רבות ירצו לבוא לפה ולהקים את המרכזים שלהם כאן, ואני מתכוון להגיע לפה לפגישת עבודה בעתיד הקרוב, ולא רק לאירועי הרמת כוסית".

 

מנדי זלצמן, מנכ״ל חברת נמל חיפה, התייחס לדברי שר התחבורה ואמר כי רשת הכבישים שמפתח שר התחבורה הנוכחי הינה למעשה מערכת של עורקים המובילה היישר אל הלב הפועם – הלא הוא נמל חיפה. "צפונה ומזרחה מנמל חיפה ישנם 30 פארקים תעשייתיים אשר משנים את פניהם הודות למערכת הכבישים והמחלפים שמוקמים פה. נמל חיפה ער לעובדה שכל עוד הוא יהיה מצוין הוא ישרוד. אנחנו לא חוששים מהתחרות. אתם מכירים קבוצה שמגיעה לפלייאוף העליון ויש לה חיים קלים? לא יהיו חיים קלים אבל אנחנו נעלה על המגרש, ונשחק, ואפילו נשחק התקפי. אנחנו 'ווינרים', ואנחנו לא חוששים".

 

זלצמן הוסיף ואמר כי ״העגורנים שחנך היום שר התחבורה הינם המתקדמים מסוגם העולם והם יאפשרו לנו לתת שירות מעולה לאניות הענק שנושאות על סיפונן עד 14,000 מכולות, וכל זאת ברציף שיועד בעת בנייתו לשרת אניות שגודלן עד 6,000 מכולות בלבד. האניות המדוברות עוצרות בנמלים ספורים בעולם והן לא מסתפקות בפחות משירות מהיר ומעולה. נהיה ערוכים לתת שירות כזה בדיוק לאנייה כשתגיע וניעזר רבות ברכבת ישראל בשינוע אלפי המכולות בסיוע הרכבת״.

 

ר/ח יגאל מאור, ראש רספ"ן במשרד התחבורה, ציין כי "מדובר יום משמעותי, יום חנוכתם של עגורני גשר משוכללים הגדולים ביותר בישראל עד כה, ובנוסף שדרוג ממשק הרכבת מול רכבת ישראל. אירוע משמעותי בפני עצמו לאור במיוחד הצורך החיוני בהעברת מטענים מהכביש למסילות רכבת. 

 

"אבל הרבה מעבר לכך, האירוע מסמל את כניסת נמלי ישראל בכלל, וחברת נמל חיפה בפרט, לעידן חדש. לעידן שבו פועלות אניות ענק – סוסי העבודה של הסחר הגלובלי. נמל חיפה מצטרף היום ומיישר קן עם צמרת נמלי האזור, החל בנמל ביירות, נמלי טורקיה, נמלי פורט סעיד במזרח ונמל פיראוס – הנמלים החשובים ביותר בים התיכון. כניסתו של נמל חיפה זה הינה התגשמותו של חזון.

 

"מאמצים והשקעות עתירות הון אשר חלקן נראות לעין כמו מנופי הגשר החדשים, וחלקן סמוי מן העין, כמו עומק המים בבריכת הנמל ולאורך הרציף – עומק אשר הושג בחפירה מאומצת עד לימים אלו על מנת לאפשר את פקידה מעשית של האניות ברציף.

 

"התגשמותו של חזון זה אינה דבר של מה בכך. לפני כשבע שנים טבענו את המונח "מצור ימי" שביטא את דאגתנו העמוקה מאי התאמת נמלי ישראל למגמת גידול האניות המואצת אותה זיהינו כמאיימת על חיבורה של מדינת ישראל לסחר הגלובלי תוך שנים ספורות".

 

ד"ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות ישראל, אמר בטקס כי "בניית תשתיות היא תמיד חגיגה. משרד התחבורה, חברת נמלי ישראל ורספ"ן מפגינים ביצועים מעולים בשטח זה וענף הספנות מביע תודה. הפעם נמל חיפה מוכיח כי הוא דוחף להצטייד בציוד מודרני. כולנו תקווה שהשיפור בתשתיות יהווה תמריץ לשיפור השירות כולו. חברת נמל חיפה יודעת היטב את מלאכתה ובוודאי תעשה כל שצריך על מנת לנצל את התשתיות החדשה לטובת האניות והמטענים של לקוחותיה".

 

מהנהלת רכבת ישראל נמסר: "רכבת ישראל השקיעה רבות בחיזוק תחום הובלת המטענים והיערכות להגדלת היקפי ההובלה וכעת אנו מתחילים לקצור את פירות ההשקעה. החוזים החדשים שנחתמו מעידים על האמון החדש בתחום הובלת מטענים על ידי רכבות המשא ולראייה, בשנת 2016 הובילה חטיבת המטענים ברכבת ישראל כ-9 מיליון טון, גידול של כ-40 אחוזים משנת 2013 בה הובילה הרכבת כ-6.5 מיליון טון. המסוף החדש והעלייה במספר המכולות המגיעות אל הנמל, צפויים להגדיל את נפח התובלה ברכבות משא, שמחליפות אלפי משאיות בכבישי הארץ ומצמצמות את עומסי התנועה וזיהום האוויר"