שר הפנים: חלק משטחי הים התיכון ישויכו מוניציפלית לרשויות המקומיות

זאת בעקבות הגשת המלצות של ועדת חקירה שהקים משרד הפנים. המלצות הוועדה לגבי הגבולות הימיים בערי הנמל אילת, חיפה ואשדוד ידונו בנפרד


12:45 ,16.03.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

בהמשך להחלטת שר הפנים אריה דרעי על שיוכם המוניציפלי של שטחים ימיים, בימים אלה מפורסמים הצווים והמפות, על פיהם יוכלו רשויות מקומיות מסוימות להגדיל את מקורות ההכנסה מארנונה או לטפל בצורה טובה יותר בהגנה על המצוקים החופיים. כן, יוטלו על הרשויות סמכויות אכיפה ופיקוח בחופים ובשטחים הימיים הצמודים להם.

 

החלטת השר דרעי מתקנת את המצב הקיים. עד כה שרר חוסר אחידות באשר להיקף השטח הימי של הרשויות המקומיות לאורך חופי הים התיכון ושטחים יבשתיים לאורך חופי הכנרת לא היו משויכים לרשויות המקומיות, עקב ירידת מפלס מי הכנרת.

 

חופי הים של ישראל הינם משאב לאומי מוגבל. מחד ישנו צורך בהמשך הפיתוח העירוני ובפיתוח התשתיות האזרחיות וצבאיות, הנשענות על המרחב הימי. מצד שני, קיים צורך בשימור מרחב חופי פתוח וטבעי ככל הניתן והבטחת הגישה החופשית לחופים, לרווחת תושבי המדינה. בחלק מהרשויות המקומיות הגובלות בחוף הים, השטח הימי הנמצא בתחומן המוניציפלי מגיע למרחק של מאות מטרים ואף יותר מקו החוף. לעומת זאת, בתחומי רשויות אחרות, כגון: עכו, נהריה וראשון לציון, לא נכלל שטח ימי כלל.

 

בספטמבר 2011, מינה מנכ"ל משרד הפנים דאז עמרם קלעג'י ועדת חקירה, לצורך בחינת תחומי השיפוט של הרשויות המקומיות הגובלות בחופים. בהמלצות הוועדה, אותן הציגה במסגרת דו"ח שהגישה, נכללו המלצות לגבי הרחבת תחום השיפוט של רשויות לאורך החוף  בהיקף של כ-400 מטרים והותוותה מדיניות כוללת לקביעת גבולות שיפוט לאורך חופי ישראל ומתוך ראייה רוחבית.

 

הוועדה סבורה כי החוף ורצועת הים הסמוכה לו מהווים יחידה אחת וכי ראוי שהאחריות והסמכות של הרשויות המקומיות לא תסתיים בקו המים. בין היתרונות שציינה הועדה בדו"ח שהגישה, עם שיוכו של השטח הימי לרשות מקומית, ביכולתה של הרשות לטפל טוב יותר בחופיה, תבטיח אכיפת חוקי עזר, כדוגמת רישוי עסקים, שמירת הניקיון ואיכות הסביבה, אבטחת שלום המתרחצים ועוד. הרחבת השיפוט לתוך הים תאפשר קידום וטיפול נאות בשוברי הגלים ואלמנטים בנויים אחרים אשר קיימים ויוקמו. שינוי תחומי השיפוט עשוי להוות מקור כלכלי לעיר, שכן הרשות גובה תשלומי ארנונה ממתקני תשתית ומעסקים בשטח זה.

 

בעקבות החלטת השר, לעיר אשקלון צורף מזח פריקת הפחם של חברת החשמל. נמל עכו, חלק מהחומה של העיר העתיקה ותשתיות שונות שהיו עד כה מחוץ לתחום שיפוטה של העיר, צורפו כעת לתחומה. לאורך חופי הכנרת יצורפו לרשויות המקומיות שטחים שנחשפו עקב ירידת מפלס הים. לעיר תל אביב יצורפו שטחים ימיים שמביאים להכללת שוברי הגלים במלואם בתחום העיר ויאפשרו לעירייה לפתח אותם לרווחת תושבי העיר. לעיר הרצליה צורף חלק משטח המצוק בצפון העיר וכן שטח ימי שהיו עד כה מחוץ לתחום השיפוט.

 

שר הפנים החליט כי המלצות הוועדה לגבי הגבולות הימיים בערי הנמל אילת, חיפה ואשדוד ידונו בנפרד ולאחר בחינה מעמיקה של המשמעותיות באזורים הללו.

 

שר הפנים אריה דרעי: "הים אינו יכול להיות החצר האחורית של הרשויות המקומיות, אלא חלק משטחן לכל דבר ועניין. שיוכם של הגבולות הימיים לרשויות המקומיות מסדירה את אי האחידות ששררה לאורך שנים. הדבר יאפשר פיתוח עירוני".