האו"ם: אניות הענק אחראיות לצמיחה האיטית בתעשיית הספנות

הדו"ח השנתי שפרסמה ועדת האו"ם בנושא סחר ופיתוח מציין כי למרות הצמיחה האיטית קיבולת ההובלה של תעשיית הספנות קפצה ב-3.5%. יחד עם זאת התחזית לטווח הרחוק עבור תעשיית הספנות הינה חיובית


12:54 ,10.11.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

דוח של ועדת האו"ם UNCTAD (United Nations Conference on Trade and Development) קובע כי השימוש באניות מכולה גדולות יותר ויותר בתעשיית הספנות גרם לשנה הגרועה ביותר בתוצאות מגזר הספנות מאז המשבר הכלכלי.

 

בשנת 2015 עלה נפח המשלוחים בהובלה ימית ב-2.1% - הצמיחה האיטית ביותר בתעשייה מאז שנת 2009, זאת על פי הדו"ח השנתי שפרסמה ועדת האו"ם בנושא סחר ופיתוח (UNCTAD) בנושא הסחר הימי בתחילת השבוע.

 

מזכיר ועדת האו"ם, מר מוקישה קיטואי (Mukhisa Kituyi), אמר כי: "הדחף לשימוש באניות גדולות יותר ויותר עומד בשורש הבעיה הניצבת בפני תעשיית הספנות כיום. אין מספיק מטען כרגע על מנת למלא את האניות החדשות והגדולות יותר".

 

מר קיטואי הוסיף כי "בעוד הסחר העולמי גדל כיום בקצב האיטי ביותר מאז המשבר הכלכלי הצפי המיידי עבור תעשיית הספנות נותר לא בטוח ונתון לסיכונים שליליים".

 

הוועדה ציינה כי למרות הצמיחה האיטית הקיבולת בתעשיית הספנות המשיכה לגדול וקפצה ב-3.5% לסך של 1.8 מיליארד DWT בשנת 2015 וגרמה לשיאים שליליים בתעריפי ההובלה הימית.

 

בהודעה שפרסמה ועדת האו"ם נמסר כי הביקוש בסין, מחירי הסחורה הנמוכים, עודף היצע של אניות ואי בהירות בתחום הגאו-פוליטי בכמה מדינות המייצרות גז ונפט תרמו גם הם למצב השביר בו נמצאת תעשיית הספנות כיום.

 

בהודעת ועדת האו"ם נמסר עוד כי "במרבית הנמלים במדינות המתפתחות חסרות התשתיות הראויות עבור עגינתן של אניות גדולות מאוד, כך שאם מדינות אלה לא יוציאו סכומים גדולים מאוד עבור שדרוג תשתיות הנמלים שלהן, הן צפויות לקבל מספר פקידות מועט יותר, פחות תחרות בשווקים והוצאות הולכות וגדלות על שינוע הסחורות שלהן".

 

ועדת האו"ם ציינה עוד כי "חברות הספנות ביקשו להוריד את הוצאות התפעול שלהן באמצעות בניית ורכישת אניות גדולות יותר, אך הדבר עלול להתברר כהוצאה יקרה עבור מדינות מתפתחות בהן הוצאות התובלה כבר כיום גבוהות יותר לעומת אזורים אחרים. עקב השימוש באניות גדולות יותר, עלות המערכת כולה מתייקרת, ומדינות המקיימות סחר בנפח קטן יותר מוצאות עצמן מתמודדות ביתר שאת עם שוק אוליגופוליסטי מבחינת שוק חברות הספנות".

 

מבחינת נפח פעילות, המדינות מתפתחות (כולל סין על פי נתוני האו"ם) תורמות כ-60% מהסחורה המוטענת על האניות בשנת 2015 בעוד חלקן בסחורות הנפרקות מגיע ל-62% - עלייה של 41% לעומת נתוני 2006.

 

שמיקה סירימאן (Shamika Sirimanne), מנהלת הוועדה בתחום הטכנולוגי והלוגיסטי, הוסיפה כי דווקא מדינות מתפתחות יכולות להתייעל אם יהפכו את עבודת הנמלים ליעילה יותר.

 

היא ציינה כי "תעשיות ועסקים רבים במדינות המתפתחות יוכלו להיות תחרותיים בהרבה אם הנמלים שלהם יהיו יעילים יותר". היא הוסיפה כי עיכובים בנמלי אפריקה, למשל, מוסיפים כ-10% בממוצע לעלות הסחורה המיובאת ואפילו עוד יותר לעלות הסחורה המיוצאת.

 

ועדת האו"ם בחרה לסיים את הודעה בנימה אופטימית כאשר ציינה כי פרויקטים בתחום התשתית כגון הרחבת תעלת פנמה ותעלת סואץ הופכים את התחזית ארוכת הטווח לעתיד תעשיית הספנות לתחזית חיובית.