התחרות בין תעלות סואץ ופנמה עולה מדרגה

תעלת סואץ ותעלת פנמה הולכות ראש בראש בתחרות על נתיבי הסחר בין ארה"ב ואסיה. עתה, אחרי השקעות של מיליארדי דולרים בפיתוח תשתיות, זה נהפך קשה יותר


12:37 ,28.09.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

השלמת בנייתן של תעלת סואץ ב-1869 ותעלת פנמה ב-1914 שינו את תנועת הסחר העולמי לחלוטין. מדובר היה ביצירת קיצור דרך משמעותי לתנועה הימית וכולה היתה פרי ידי מעשיו של האדם. מסע שארך 24 יום בין המפרץ הפרסי, מסביב לכף התקווה הטובה ועד ליבשת אירופה וגמא 21 אלף ק"מ התקצר משמעותית לזמן מסע של 14 יום ולמסלול של 12 אלף ק"מ. ותעלת פנמה חסכה לשטים בין החוף המערבי והחוף המזרחי של ארה"ב מסע של 13 אלף ק"מ. עתה, לאחר ששתי התעלות מעשה ידי האדם עברו עבודות שיפוץ והרחבה לאחרונה, כדאי לבחון כיצד הן עשויות להשפיע מחדש על נתיבי הסחר בעולם.

 

קברניטי תעלת פנמה החליטו על הרחבת התעלה בשנת 2007 ובשנת 2009 נבחר קונצורסיום בראשות חברה ספרדית לביצוע העבודות. התעלה המורחבת היתה אמורה להיפתח לתנועת אניות בשנת 2014 על מנת לציין מאה שנות פעילות של התעלה אלא שהחריגות בתקציב ובעיות לא צפויות דחו את מועד הפתיחה ליוני 2016. לאחר תקציב התחלתי של 3.1 מיליארד דולר הגיעה העלות הסופית של הרחבת תעלת פנמה ל-6.5 מיליארד דולר. עובדה זו לא פגמה בטקס החגיגי שנערך בנוכחות 70 ראשי מדינות מהעולם אשר צפו בחניכת התעלה עם מעברה של אוניית המכולה של חברת Cosco בתאי הציפה הגדולים והחדשים של התעלה.

 

כיום, חודשיים אחרי פתיחת התעלה המורחבת, ניתן לציין בזהירות כי מדובר בהצלחה. מארסק, חברת הספנות הגדולה בעולם, שמאז ומתמיד היתה שותפה פעילה במעבר בתעלת פנמה, הכריזה כי היא תשנה נתיבי סחר במספר שירותים לטובת תעלת פנמה באופן שיקצר את זמן המסע ויוריד את עלויות הדלק וההובלה.

 

ובעוד רשויות תעלת פנמה פועלים במרץ להגדלת מספר האניות העוברות בתעלת סואץ מביטים בעיניים כלות על המתרחש מולם. אחרי הכל, תעלת פנמה נחשבת למתחרה העולמית של סואץ. לשתי התעלות יש שווקים משל עצמן כביכול - תעלת סואץ דומיננטית יותר ביחס לסחר בין אסיה ואירופה ואילו תעלת פנמה שולטת בסחר בין אסיה ודרום אמריקה. אבל פתיחת תעלת פנמה המורחבת אילצה לאחרונה את הרשויות בסואץ להפחית את אגרות המעבר בניסיון למשוך עוד כלי שיט שכן שתי התעלות מתחרות על נתח שוק משמעותי - אניות המובילות סחורות בין אסיה לחוף המזרחי של ארה"ב.

 

לכתבה המלאה על תעלות סואץ ופנמה במגזין ספטמבר של PORT2PORT