יעד חדש להפחתת פליטות

לשכת הספנות העולמית קבעה יעד למגזר הספנות: הפחתת הפליטות של גזי חממה של פחמן דו-חמצני ב-50% עד 2050


13:51 ,09.02.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

מגזר הספנות העולמי מתמקד בשנים האחרונות בהפחתת היקף פליטת גזי חממה של פחמן דו-חמצני (CO2) בשיעור של 50% עד שנת 2050. היעד החדש נקבע על ידי לשכת הספנות העולמית (ICS) המייצגת מול מערכות הרגולציה בעולם את מגזר הספנות העולמי. יחד עם קביעת היעד החדש, מבקשת לשכת הספנות העולמית להעביר מספר מסרים מרכזיים לאותם גורמי ממשל האמונים על המשא ומתן, במטרה להסביר את התקדמות מגזר הספנות הגלובלי בנושא והפעולות הננקטות על ידי חברי הלשכה בכדי להפחית את פליטת הפחמן הדו-חמצני.

 

בנייר עמדה אשר הוכן לקראת כינוס של הלשכה ואשר פורסם תחת הכותרת Delivering CO2 Emission Reductions: Shipping is Part of the Solution מונה הלשכה את מכלול הפעולות שנעשו על ידי המגזר לקראת כינוס ועידת שינוי האקלים של האו"ם (COP21 ), שתיערך בפריז בחודש דצמבר השנה. לדברי לשכת הספנות, מגזר הספנות הצליח, נוכח מגוון הצעדים הרב שננקטו, לרבות חיסכון בדלק, להציג שיעור פליטת מזהמים שלילי; המגזר הפחית את שיעור פליטת הפחמן הדו-חמצני ביותר מ-10% מאז 2007 וזאת למרות הגידול בהיקף הסחר הגלובלי.

 

לטענת הלשכ ה, המסתמכת על דוח שהוכן על ידי ארגון הספנות העולמי (IMO) בשם "Green House Gas Study" ואשר פורסם בשנת 2014, פליטת ה-CO2 מהובלות ימיות בינלאומיות מהווה כיום רק 2.2% מסך פליטת CO2 בעולם, לעומת 2.8% בשנת 2007.

 

עם שילוב ספינות גדולות יותר, טובות יותר, ובעלות ניהול מהירות מנועים חכם, המגזר בטוח שעד שנת 2050 ניתן יהיה להגיע להפחתה של 50% בפליטת CO2, וזאת כאשר כל ציי העולם ישפרו משמעותית את יעילות צריכת הדלק, כמו גם שימוש בדלקים נקיים חדשים, כמו גז נוזלי טבעי (LNG).

 

אבל בדרכה לוועידת פריז, מבינה לשכת הספנות העולמית שהממשלות מצפות ליותר. ארגון הספנות הבינלאומי כבר קבע יעד חובה שכל הספינות שנבנו אחרי שנת 2010, כולל אלו שמפליגות תחת דגלים של מדינות מתפתחות, חייבות לעמוד בו - 30% יעילות גבוהה יותר בפליטת פחמן דו-חמצני בהשוואה לספינות שנבנו בשנות ה -2,000. ה-IMO הוא הארגון היחיד, כך מסתבר, שיכול להבטיח כי כל ציי העולם ימשיכו לספק הפחתות נוספות בפליטת CO2, ללא קשר לדגל הספינה.

 

לשכת הספנות מדגישה כי ההפחתה בשיעור של 10%שהושגה בענף מאז 2007 הושגה בכל ענפי המגזר, ולא רק באותן אוניות הרשומות במדינות עשירות. יעילות ציי הספנות בכל הנוגע לפליטת פחמן דן-חמצני עומדת כיום ברמה הנמוכה בשיעור של 20% בהשוואה למצב שהיה בשנת 2005. הפחתת היקף הפליטה של CO2 ב-50% עד שנת 2050 תושג באמצעות צעדים תפעוליים (כגון מהירות הפלגה מותאמת), דלקים נקיים, היישום של טכנולוגיות חדשות והשימוש בגז טבעי נוזלי.

 

הכתבה פורסמה במגזין נובמבר 2015 של "PORT2PORT". לצפייה במגזין הדיגיטלי לחץ כאן