עוברים לענן

חברות הלוגיסטיקה מגלות את יתרונות השימוש בביג דאטה לטובת התייעלות פנימית ושיפור השירות עבור הלקוחות. עמית חן, מנכ"ל רות קרגו: בעזרת ניתוח הפעילות אנו מסוגלים לזהות צווארי בקבוק ולפתור אותם במהירות


10:46 ,05.02.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

בעוד חברות ביטוח ובנקים עברו מזמן לאחסן את כל הנתונים שלהם ב"ענן" – כינוי לשרת וירטואלי שלא נמצא פיזית במשרד אלא בחוות שרתים אי שם בישראל ומגובה בחוות שרתים אחרת באירופה - רוב חברות הלוגיסטיקה הישראליות משתרכות צעד אחד מאחור. גם כיום, שלוש שנים אחרי שמהפכת ה"ביג דאטה" פרצה לתודעה, זה לא נדיר למצוא חברות לוגיסטיקה אשר מתפעלות חדר שרתים ומקצות לכך טכנאים וסמנכ"ל מחשוב לצד תקציבים גדולים לרכישת שטח אחסון נוסף כל כמה חודשים. בעוד שבחברה גלובלית מובילה כמו אמזון כבר עובדים רובוטים שמלקטים את הסחורה עבור העובדים ופועלים במרץ להשקת משלוח על ידי רחפנים זה לא נדיר למצוא בישראל חברות לוגיסטיקה שמלקטות את הסחורה מהמחסנים עם מסופונים עתיקים.  

 

אבל הקידמה והביג דאטה תשיג גם אותם בסופו של דבר או שתיאלץ אותם לפרוש מהמירוץ. אחרי הכל, מהפכת השימוש בביג דאטה, קרי, שימוש בכמויות מידע עצומות כדי להסיק מתוכן תובנות בעלות ערך, הופכת כל חברת לוגיסטיקה למקצועית יותר, יעילה יותר ולכן אטרקטיבית בהרבה עבור הלקוחות.

 

תשאלו את עמית חן, מנכ"ל חברת רות קרגו, שקיבל לידיו את ניהול החברה לפני כשנתיים, שנה אחרי שבחברה החליטו על מעבר לשירותי ענן. 

 

עמית חן: "יש היום דרישה הולכת וגדלה מצד הלקוחות להציג ניתוחים מורכבים ונתונים מעובדים. השימוש במערכות של כריית מידע (באנגלית: Data mining) ובינה עסקית (באנגלית: Business intelligence, או בשמה המקוצר BI), מעניק לנו יתרון טכנולוגי גדול. מערכת זו מעניקה אפשרויות רבות, החל מייעול ניהול החברה ועד ייעול שרשרת האספקה של הלקוח. אנו דואגים לנצל את הטכנולוגיה וליידע את הלקוח. בכל פגישה עם הלקוח אנחנו מציגים את היתרון הטכנולוגי, חשיבות המערכת, וההתייעלות שהיא מביאה.  

 

"מערכת BI (בינה עסקית) היא למעשה מחסן עצום של מידע, ואת המידע הזה אפשר לשלוף כאשר שואלים את השאלות שמעניינות אותנו או את הלקוח. המערכת שלנו משמשת אותנו בשני אופנים עיקריים שהם הנפקת דוחות פנים ארגוניים למחלקות השילוח, הכספים והלוגיסטיקה, והנפקת דוחות ללקוחות. למשל, על מנת לשפר את העבודה בחברה, המערכת שלנו מוציאה כל יום דוחות בה המנהל מוודא כי כל המטלות בחברה בוצעו. אנחנו מודדים את עצמנו פנים-ארגונית ובודקים את לוחות זמנים על מנת לעמוד בסטנדרטים הפנימיים שלנו. יש לקוחות שקובעים לנו סטנדרטים ייחודיים כמו למשל, תוך כמה זמן צריך לשחרר תיק, תוך כמה זמן יש להעביר פקודת מסירה. 

 

"בנוסף, בעזרת המערכת אנו מנפיקים ללקוחותינו דוח פעילות יומי. מדובר בדו"ח אוטומטי שיוצא ללקוח כל בוקר וכולל את כל המשלוחים של הלקוח ביבוא הימי, האווירי וביצוא  האווירי והימי בציון הסטטוס האחרון שלהם. הדוחות הללו נשלחים ללקוחות בשעות הבוקר המוקדמות ומאפשרים להם להתעדכן עם הגעתם למשרד. מלבד התועלת הברורה של הדוח הזה ללקוח יש כאן אספקט נוסף של חיסכון בזמן - באמצעות פגישה אחת עם הלקוח וניתוח הצרכים שלו, בנינו עבורו פורמט נוח וקריא המאפשר עבודה שוטפת ללא עיכובים מיותרים.  הלקוח מתקשר אלינו רק במידה ויש חריגים, וזה חוסך לשנינו זמן יקר".

 

חן מציין כי מעבר לרצון היזום של הלקוח לקבל דוחות ועדכונים לגבי המשלוחים שלו ניתן לתעל את המידע בדוחות להליך עבודה טוב יותר. 

 

עמית חן: "בעזרת ניתוח הפעילות אנו מסוגלים לזהות צווארי בקבוק ולפתור אותם במהירות וביעילות בהתאם לאופי הלקוח. לדוגמה, בניתוח הפעילות של אחד הלקוחות שלנו גילינו כי ניתן לצמצם את מספר המשלוחים ולאחד מטענים ובכך ליצור חיסכון משמעותי בעלויות השילוח, השחרור וההובלה היבשתית. אפיינו יחד עם הלקוח תהליך עבודה חדש והתוצאה הייתה התייעלות מיידית".

 

ויש גם בונוס נוסף. חן מספר כי את הליך אישור "גורם כלכלי מאושר" על ידי מינהל המכס החברה סיימה בזמן שיא של חודשיים וחצי, בעוד מרבית החברות נאלצות להמתין כשישה חודשים עד לקבלת האישור המיוחל. 

 

עמית חן: "בנוסף לבדיקה המרכזית של המכס שאותה עברנו בקלות, מתבצעת בדיקה נוספת בנושא שרידות המערכת ואבטחת המידע, ולשמחתי לא נדרשו מאיתנו שום התאמות בהיבט זה והתהליך היה מהיר מאוד". 

 

אם כך היתרונות הגלויים והסמויים של מעבר לשירותי אחסון בענן לצד שימוש בתוכנות בינה עסקית מונחים לפניכם. חוכמת ההמונים מראה את הכיוון בו צריך לצעוד. האם תסיקו מסקנות ותיקחו את העסק שלכם בכיוון הנכון? את ההחלטה הזאת תצטרכו לקבל לבד.