השליטה על מאגר המידע על מקבלי האשראי תהיה בידי בנק ישראל

בדיון נוסף שנערך בוועדת הכלכלה השל הכנסת בנושא חוק נתוני האשראי טען ארגון מנהלי הרכש והלוגיסטיקה שקיימת סכנה בנוגע לאי מתן שקיפות על הנתונים


10:24 ,02.12.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

אתמול (ג') התקיים דיון נוסף בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא קידום הצעת חוק נתוני האשראי. הדיון נערך בהשתתפות ארגון מנהלי הרכש והלוגיסטיקה.

 

החוק נועד לרכז את נתוני האשראי על כל חברה או אזרח במדינה במאגר נתונים שיוחזק על ידי גוף או גופים פיננסים.

 

בהמשך לדיון הקודם, בו התנגד יו"ר ארגון מנהלי הרכש והלוגיסטיקה משה יחזקאל שגוף אחד יחזיק במאגר מידע לנותני אשראי ודרש שקיפות לכולם, עם אפשרות להגיב כאשר הדוח שלילי, העביר הארגון ליו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל חוות דעת על הסכנות הקיימות מאי מתן שקיפות וזרימה חופשית לקבלת מידע.

 

בדיון שנערך התקבלה הסכמה בוועדה, שהשליטה על מאגר המידע על מקבלי האשראי יבוצע על ידי בנק ישראל. בין טענות ההתנגדות של הארגון היתה שלא יתכן שבנק ישראל יבנה מודל למאגר נתונים כאשר אין לו ניסיון בנושא  והוא גם ישמש כרגולטור שיפקח על עצמו, כשבנוסף קיים סיכון בהגנת הפרטיות.

 

בארגון טענו שסביר להניח שעם כל מנגנוני האבטחה, שינה אפשרות שמאגר הנתונים ייפרץ, כפי שנפרצו מאגרי נתונים אחרים כגוון מידע האוכלוסין, לכן כל הנתונים צריכים להיות מוצגים בשקיפות לכולם, כאשר ניתן להציג את המידע לכל מקבל אשראי, בין אם הוא אדם פרטי, או חברה; השירות לקבלת מידע לאשראי חייב להיות מהיר ומיידי.

 

בארגון הביאו כניסיון את עמילי המכס, שהוא הגוף הגדול ביותר לאשראי חוץ בנקאי, המקבלים את ההחלטות למתן אשראי מלשכות מידע פרטיות.