הונאה במגזר השילוח הבינלאומי

חברת הלוגיסטיקה פרידנזון הגישה תלונה למשטרה בגין פתיחת אתר בשם זהה, המתיימר להציע את אותם שירותים, גובה תשלום מראש עבור הובלה ונעלם. אתר דומה נפתח גם כחיקוי של חברת גולד ליין


14:51 ,18.11.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת השילוח והלוגיסטיקה פרידנזון הגישה תלונה במשטרה על מה שמסתמן כהונאה בענף ההובלה והשילוח הבינלאומי.

 

התלונה הוגשה לאחר שהתגלה לפרידנזון כי גורם כלשהו פתח אתר, המתחזה להיות של פרידנזון ומציג את השירותים שנותנת פרידנזון. כך נגבה מאנשים המבקשים שילוח של טובין כסף, כשבזה מסתיים הטיפול והסחורה אינה מגיעה ליעדה.

 

בעקבות הגילוי העלתה חברת פרידנזון לאתר הבית שלה הודעה בזו הלשון: "הודעה חשובה בדבר הונאה עבור סוכנים ולקוחות החברה. לקוחות וסוכנים יקרים, Fridenson-cargo.com אינו אתר אינטרנט / קישור בבעלות חברת פרידנזון. אתר אינטרנט / קישור זה שייך למתחזה, המתכוון להונות ולהוליך שולל את לקוחותינו והסוכנים העובדים עימנו. במקרה ויצרו עמכם קשר במייל עם סיומת זו, או נשלח אליכם קישור זה, או הופניתם לאתר האינטרנט המופיע בדומיין זה, אנא צרו עימנו קשר בדחיפות".

 

בעקבות המקרה נודע כי נפתח אתר מזויף גם עבור חברת גולד ליין ספנות, שגם בו מתיימר גורם כלשהו להציע את אותם השירותים שמציעה חברת גולד ליין. ההבדל בשני המקרים הינו מועט, כשרק בעלי עניין ויידע ישימו אליו לב: במקום שם המותג פרידנזון (אתר מקור www.fridenson.co.il) מופיע האתר המתחזה (כתובת http//fridenson-cargo.com) הלוגו פרידנזון-קרגו; במקרה של שם המותג גולד ליין (אתר מקור www.goldline-gls.com) מופיע באתר המתחזה שם המותג גולד ליין שיפינג (כתובת www.gold-lineshipping.com), זהה למקור.

 

דף הבית ועיצוב שני האתרים המתחזים לאתרים המקוריים של פרידנזון ושל גולד ליין זהים לחלוטין. האתרים המתחזים מתיימרים להציע שירותי שילוח ימי, אווירי ויבשתי לוגיסטיקה ושירותי איתור משלוחים. כמו כן, מציגים שני האתרים המתחזים שורה ארוכה של לוגואים של חברות מוכרות, תחת הכותרת "פרסומת רצה", דבר המצביע, כביכול, על קשרים עסקיים. בין השאר, חברות התעופה בריטיש איירווייס, אייר צ'יינה, קתאי פאסיפיק ותאי איירווייס, חברות הספנות APL ו-CMA CGM, חברת בלדרות האקספרס TNT אקספרס. לחיצה על אותם לוגואים אינה מובילה לאתרי החברות, ו/או לפרסומת כלשהי.

 

באתרי הבית המתחזים מוצגות החברות כאילו הן בעלות משרדים ביוון, גרמניה, אנגליה ודנמרק. הטלפונים המצורפים אינם מחוברים.

 

השיטה של שני האתרים המתחזים זהה: פרסום מודעה על שילוח בינלאומי באתרים כמו "יד 2". לנענים ניתן להמשיך בשיחת מייל, ובה מספר העונה כי הוא נהג להתגורר ולעבוד בעבר בישראל, עבר ליוון ומתמחה בפתרונות שילוח. מכאן הוא מפנה, תמורת תשלום מראש, לאתרים המתחזים של פרידנזון ושל גולד ליין להמשך טיפול, כביכול.

 

סמנכ"ל חברת השילוח פרידנזון אסף פרידנזון: "אנו יודעים על הדבר הזה מזה תקופה. מישהו התקשר לאחת הבנות אצלנו וכאילו המשיך שיחה עם נציג של פרידנזון. הם העבירו את המייל וגילינו שלא מדובר בלוגו הנכון. היו כבר מספר לקוחות שיצרו איתנו קשר, חלקם, לצערי, אחרי שכבר שילמו".

 

האם הצלחתם להתחקות אחר הגורם מפעיל האתר?

"האתר רשום ביוון, כשהמודעה שפורסמה בישראל שולמה בוויזת תייר".

 

מנהלת חברת גולד ליין ברוריה יעיש-לוי סיפרה שעל דבר האתר המתחזה נודע רק בתחילת השבוע הנוכחי: "השבוע התקשר בחור יווני שגר בעבר בישראל ואמר שהוא מנסה להשיג אותנו, כי הוא רוצה לקנות אופנוע. הקישור 'ביד 2' הפנה אותו לאתר המדומה. הבחור לא הבין למה הוא הגיע לגולד ליין. זה נראה לנו חשוד ולא הגיוני. התחלנו לדבר עם הבחור והסתבר שיש פה מקרה של גניבת כסף, מעבר לגניבת לוגו. הבחור שלח לנו את ההתכתבויות עם האתר המדומה וראינו שיש גם אתר מדומה של פרידנזון. כרגע אנו לא כל כך יודעים מה לעשות עם זה".

 

ניסיתם לאתר את בעל האתר?

"קשה לדעת, כי החברה רשומה בפנמה, שהיא מקלט מס לכתובות אינטרנט".