לא לפחד כלל

איך מתמודדים יצואנים עם בעיות השביתה והתפוקה הנמוכה בנמלי הים, האם צריך בכלל נמלים חדשים, מה יש להגיד על תפקוד הרכבת והאם צריך ספנות ישראלית. פאנל מומחי לוגיסטיקה תיקל שורה של בעיות שמעיקות על הכלכלה הישראלית


14:27 ,18.06.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

נמל חיפה זוכה לציון גבוה בכל הקשור ברמת השירות שהוא מספק. כך עלה מפאנל "לוגיסטיקה בראיית הלקוח", שהתקיים שלשום (ב') במסגרת וועידת PORT2PORT 2014 בהנחיית העיתונאי גדי סוקניק, ובהשתתפות בכירי אנשי הלוגיסטיקה בישראל.

 

סוקניק היפנה לחברי הפאנל שאלה בנוגע להלימות המתקיימת בין עבודתם כיצואנים לבין העבודה המתבצעת בנמלי הים.

 

ענה סמנכ"ל שרשרת האספקה של קבוצת מפעלי נייר חדרה דודי בסון: "אנחנו כלקוח חייבים לייצר אופטימיזציה בין הקודקדים – עובדים, נמל, חברת ספנות. אנו לא מנהלים משא ומתן עם העובדים, אבל יש לנו יכולת להשפיע. לחברת הספנות אחת, למשל, שפקדה רק את נמל אשדוד, הבהרתי שבמידה והם רוצים לעבוד איתנו, עליהם לפקוד גם את חיפה. מאז יש לנו שיתוף פעולה מדהים איתם".

 

מנהל הלוגיסטיקה הגלובלית של טבע יורם אשל: "מאוד מסוכן להפוך את עובדי הנמלים לאויב. הם לא אויב. הם חלק מהמערכת. אנחנו צריכים לדרוש מהנמלים רצף תפעולי".

 

לשאלה איך הם בוחרים עם איזה נמל לעבוד, ענה מנהל היבוא/תכנון של קבוצת אסם חיים שפיר: "אני בוחר נמל לפי שירות, אבל לא אסתיר שבמידה ויש שירות דומה בשני הנמלים, קודם כל קובע המיקום הפיזי. יש לנו 11 מפעלים ואנו פזורים בכל הארץ, לכן בוחרים נמל לפי קירבה. יש עוד נושא שמשפיע על הבחירה בנמל והוא חברת הספנות. בנוגע לחיים תחת איום מתמיד של שביתה בנמלים – נתתי הנחיה אסטרטגית שאני לא משאיר מכולה בנמל. לכן אני גם משלם עבור איחסון עורפי וגם משלם להובלה".

 

מנהלת יבוא/יצוא של סטארפלסט תעשיות יונת בירנצויג: "בזמנו היינו נוהגים לומר שכאשר חסן ותורג'מן נפגשים לכוס קפה, אני צריכה לארוז מזוודה - כי זה היה הזמן לטוס ללקוחות ולהרגיע אותם. הייתי טסה לאירופה, עוברת לקוח לקוח ומרגיעה אותם שאנחנו מעבים את המלאי במחסנים. היום זה לא קורה. לא מזמן היו עיצומים בנמל חיפה ונהגים התקשרו שהם תקועים בשער. הרמתי טלפון לתורג'מן והוא הבטיח שתוך 10 דקות הכל משתחרר".

 

נמלים חדשים

חברי הפאנל נשאלו אייך תשפיע הקמת הרציפים החדשים על יוקר המחייה.

 

בירנצויג: "אם היה פה שר עם אומץ, זה לא היה התהליך שהוא היה עושה. זה לא יוריד שקל במחיר הקוטג'. להיפך, זה רק ייקר. אם הוא באמת היה רוצה להוריד את העלות, אז צריך לסגור את הנמלים ולפתוח אותם מחדש, עם עובדים שבאמת רוצים לעבוד. לא צריך נמלים חדשים, כי היצוא קטן. תסתכלו מה קורה בפורט סעיד, כשמארסק השקיעה הון תועפות. לחברות הזרות אין סבלנות לסבול מהומות".

 

דבריה עוררו תגובות מהקהל, כשנשיא לשכת הספנות ד"ר יורם זבה העיר שלפי הנתונים שבידיו, היצוא הישראלי בשנים האחרונות הולך וגובר.

 

המנהל המסחרי יבוא/יצוא של חברת גלעם גיל אור: "אין מה לעשות נגד התהפוכות בנמלים. הפתרון הוא של ניהול צעקות כשיש עם מי לדבר. איום השביתה התמידי מאיים. רכבת ישראל הגדילה קווים ויש עיצומים, כי פתאום צריך לעבוד. אנחנו שבויים של המערכת הזו. עוד רציפים נשמע כמו לעקוף את הבעיה על ידי הכנסה של עז מספיק גדולה, ואז הבעיה תיפטר. אם שר התחבורה היה באמת שריף, הוא היה לוקח את תורג'מן ואת חסן ומדבר איתם בשש עיניים ומבין מה קורה. אבל הכל מתבצע מעל לראש של כולנו. הדברים נעשים דרך התקשורת, בדיס-אינפורמציה, במקום לשבת ולדבר".

 

איגוד המשתמשים

בתגובה העיר גדי ססובר, לשעבר יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית: "לפני הרבה שנים איגוד המשתמשים ולשכות המסחר תבעו אישית מספר עובדים. המשפט התנהל במשך 10 שנים, אבל בסופו של דבר, ניצחנו בבג"צ, והוועדים וההסתדרות שילמו כסף ליצואן. אלה יצואנים שלא פחדו והלכו נגד המערכת. יעקב ויינרוט היה עו"ד שטיפל בתביעה. צריך להפסיק לפחד מהמערכת וללכת נגד העובדים; שיצואנים יפסיקו להתחבא מאחורי הגב ויילכו לתבוע".

 

מנהל שרשרת האספקה הגלובלי של אבן קיסר שי ישמח: "על הציר של להיות חכם, או להיות צודק, אנחנו מעדיפים להיות חכמים. אנחנו באים לעשות עסקים ולא פוליטיקה. התשובה מבחינתי פשוטה: תחרות בריאה מייצרת טוב לכולם".

 

בירנצויג: "הבעיה שלנו היא שאנו מתעסקים כל יום בהישרדות. איגוד המשתמשים אף פעם לא עשה את העבודה שלנו. תמיד היינו לבד בשטח, ולכן כל יצואן דואג לעצמו. אין לנו זמן לפוליטיקות ולא ללכת לבתי משפט".

 

בסון: "כל אחד פועל לעצמו. אם אני עושה הערכת מצב ומזהה שביתה, אני מתארגן עם מלאי, או רוכש מספקים מקומיים. במידה מסוימת, שביתה בנמלים אפילו עושה טוב לספקים מקומיים".

 

ישמח: "בסופו של דבר, מדובר בניהול סיכונים וכל שביתה היא קצרה יחסית. את הכל ניתן לתחום עם מלאים מספיקים".

 

בתגובה נמסר מאיגוד המשתמשים בהובלה ימית: "איגוד המשתמשים בהובלה ימית ארגן מספר פעמים תביעה מקובצת בעקבות השביתות והעיצומים התכופים בנמלי, שגרמו לבעלי המטענים נזקים כבדים. האיגוד שכר לצורך תביעה זו את אחד ממשרדי עורכי הדין הבכירים בארץ. מאחר שהאיגוד, כגוף, אינו יכול לתבוע ישירות על הנזקים, אלא רק להצטרף לתביעה של חברות שניזוקו, החל משרד עורכי הדין לאסוף עדויות מחברות שניזוקו לצורך התביעה.

 

"למרבה הצער, חברות ומפעלים שהצהירו בתחילת הדרך על חשיבות המאבק ועל כוונתן לתבוע, קיבלו 'רגליים קרות' ונסוגו מנכונותן לפעול בנושא. איגוד המשתמשים בהובלה ימית נכון בכל עת להתגייס למאבקים למען בעלי המטענים, אבל אין הוא יכול לצאת למלחמות בלי בעלי העניין".

 

גיאוגרפיה ושירות

שפיר: "כיצואנים של מוצרי מזון, נתקלנו בעבר באשדוד ובחיפה בהרבה בעיות מול משרד הבריאות. הנהלות הנמלים עזרו לנו לפתור את הבעיה. אם יש חברת ספנות שהיא אמינה, לפעמים אני אבחר לעבוד איתה, למרות שהיא פוקדת נמל שהוא לא יעיל ביותר עבורי".

 

בירנצויג: "אשדוד מבחינה גיאוגרפית נמצאת באמצע. היה שם סמנכ"ל חמוד, שהיה דואג ללקוחות. מרוב שהוא היה היה יעיל, פטרו אותו. בארבע השנים אחרונות אנחנו עובדים עם חיפה ומתקיים דיאלוג, שבמסגרתו הצפנו את הבעיות שלנו ואנחנו פותרים בעיות".

 

אור: "אנחנו עובדים בעיקר עם נמל חיפה. הנמל שינה פאזה חשיבתית לפני כמה שנים. והיום השירות הוא מצוין. הם באמת עובדים באופן פרואקטיבי. העניין הוא שלמרבה הצער, זה לא מבטל את עננת הכוחנות של העובדים".

 

אשל: "ההבדל הין נמלי ישראל לנמלים בעולם הוא שפה אפשר להרים טלפון למנהלים ולדבר איתם".

 

בתגובה קם סמנכ"ל לקוחות של נמל אשדוד אלי בר יוסף ואמר: "מולי עובדים 25 אלף יבואנים ויצואנים.התפקיד שלי הוא לדאוג ולתת להם העדפה. לא תמיד אני יכול לתת את התשובה המתבקשת. בשביל זה יש תחרות וטוב שהיא מתקיימת".

 

חלק מחברי הפאנל העירו לבר יוסף על כך שאין להם הידברות ישירה עם הנמל. בסון אף ציין כי נמל אשדוד הפך לנמל שבע וזה גרם להם, לטענתו, "לשכוח אותנו כלקוחות". 

 

לדיון מצטרפת נציגת קבוצת כיל מינה אופק, שאמרה: "אנחנו מייצגים את הדרום. נמל אשדוד עשה כברת דרך ארוכה בשנים האחרונות והם באים אלינו ומקשיבים למצוקות שלנו".

 

בר יוסף, הוסיף: "אנחנו מתחרים על כל אחד מהיצואנים, אבל יש גם משלחים וחברות ספנות. אנחנו משתדלים להפוך את חברות הספנות ליותר שמחים. אנחנו מרגישים מאוד את התחרות מצד נמל חיפה, וגם מצד אילת ומנמל המספנות".

 

יונת בירנצויג ציינה שיש לה חוסר ביטחון בעבודה מול נמל אשדוד לאור העיצומים והשביתות ועל כך השיב בר יוסף: "אנחנו עובדים תחת אילוצים שאין להם אח וריע; אין לנו דירקטוריון כבר לא מעט זמן. יש כל כך הרבה רגולטורים וכל רגולטור מתערב בהחלטות. בנמל יש כמות נהלים שאין באף חברה אחרת וביחד עם הכיסוי המשפטי, גם זה לא עוזר. לנהל בתוך נמל אשדוד זה לא דבר פשוט, אבל אפשרי. יש לנו הרבה מה להשתפר ונלמד נזה".

 

ספנות כחול-לבן

פה זרק סוקניק לחברי הפאנל שאלה בנוגע לחשיבות של קיום ספנות ישראלית.

 

בינצויג: "מאוד חשוב שתהיה ספנות ישראלית. אני מאוד תומכת בחברת צים ונותנת לה עדיפות עליונה, מכיוון שאני חושבת שלנו כיצואן יש עדיפות לשרשרת האספקה הישראלית".

           

אשל: "אני תומך. אני מנסה לשתף עם צים פעולה בכל פעולה שלנו בכל פינה בעולם. ככל שצים תראה אופק לטווח הארוך, כן ייטב לכולנו".

 

בסון: "צים ברמה הלאומית זו חברת ספנות שחייבת להתקיים. אני מבין עד כמה החשיבות שלה גדולה למדינת ישראל. מבחינת פקידת נמלי ישראל לאורך זמן – צים היתה פה וצריכה להישאר פה".

 

על הפסים

כשעלה לדיון נושא הרכבת והשירות שהיא מציעה ליצואנים, נדמה כי חברי הפאנל היו תמימי דעים: הרכבת היא מונופול, שמתנהג כמו מונופול והתפוקה שלו בנושא המטענים הולכת ויורדת בקו ישר על עליית מחירי ההובלה.

 

בירנצויג: "הרכבת עדיין לא קראה את המפה. אני מקווה  שיום אחד הם יתעוררו. הרכבת חייבת להוריד תעריפים ולעמוד בזמנים ולתת ליצואנים ימים חופשיים. הרכבת היא השקעה מפוספסת".

 

בסון: "הרכבת קיבלה החלטה מעכשיו לעכשיו להעלות תעריפים בעשרות אחוזים, בלי להתייעץ. הרכבת לא מתנהלת כמו חברה ולא רואה חברות. זו פשוט קטסטרופה. לאחר העלאת המחירים, אנו עושים צעד בחזרה להובלה יבשתית. המילה שביעות רצון לקוח לא קיימת אצלם".

 

ישמח: "הרכבת ערוכה על הציר חיפה-אשדוד והיא גוף מאוד לא גמיש. צריך לעבוד איתה במקבעי זמן של יממה לפחות. דה סוג של מונופול, שלא מטריח את עצמו לצרכים כלכליים. תוכנית לילה טוב לא מצליחה, בין השאר כי יש פה קונספט שגוי, שהיישום שלו חלקי, כשהמשימה היא להסיט מטען מהכביש בשעות העומס. ואני אומר את זה כמשתמשי לילה טוב כבדים".

 

זבה: "הרכבת אינה מוכרזת כמונופול מטענים, אבל מתנהגת כמונופול בצורה הקיצונית ביותר. לא בכדי הם ירדו מ-17% מטענים ל-5% ובתגובה הם העלו את התעריפים. מדינת יראל עושה את הכל בשביל להוביל יותר יקר ולסתום את הכבישים. משרד האוצר הצהיר בכנסת שהוא תומךבמדיניות הזו, כך שאני לא יודע איך אפשר לפתור את הדבר".