אגף האיקסים

בית משפט נאלץ לפסוק בנוגע לסימן המסחרי של משקאות אנרגיה מיובאים, שיועדו להיות משווקים בשטחי הרשות הפלשתינאית


10:38 ,03.03.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

בית משפט קיבל לאחרונה בחלקה תביעה של יצרן משקאות אנרגיה ואסר על יבואן לייבא או לשווק פחיות משקה דומות.

 

מינהל המכס עיכב שני משלוחים מיובאים של פחיות משקה אנרגיה, שיועדו להימכר בשטחי הרשות הפלשתינאית. הצורה החיצונית של פחיות המשקה בשני המשלוחים היתה שונה: במשלוח הראשון לפחיות היה גוון כחול עם בועות כחולות והכיתוב "X2" בצבע אדום; במשלוח השני הבועות הכחולות נמחקו, הכיתוב "X2" היה בצבע שחור/כסוף ולא באדום.

 

יצרן משקאות האנרגיה XL טען כי הוא משווק בהצלחה רבה את משקה ה "XL" ולראיה הציג  נתונים בדבר היקף המכירות בשטחי הרשות הפלשתינאית של כ-53 מיליון פחיות בין השנים 2009-2013, בנוסף טען היצרן כי השקיע חצי מיליון דולר בכל אחת מן השנים בפרסום ושווק משקה ה "XL".

 

היצרן הגיש תביעה נגד היבואן, לאור עיכוב שני המשלוחים על ידי המכס, בטענה של הפרת סימן המסחר וגניבת עין.

 

היבואן לא חלק על הנתונים המספריים שהציג היצרן, והסכים כי מדובר במשקאות אנרגיה הפונים לאותו קהל לקוחות, משווקים באותם צינורות שיווק וסביר שיוצבו באותו המדף, או במקומות סמוכים האחד לשני. אולם, היבואן טען כי אין הפרת סימן מסחר, שכן אין ליצרן זכות בלעדית לשימוש במארזים בצבע כחול או לשימוש באות "X".

 

השופט גדעון גינת מבית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל את התביעה בחלקה. ראשית התקבלה עמדת היצרן, לפיה ההיקף הנרחב של מכירות פחיות המשקה יצר מוניטין למוצר.

 

בית המשפט השווה בין הפחיות של היבואן לבין הסימן של היצרן, וקבע כי לא ניתן להתעלם מאלמנטים המשותפים כגון צורה כללית, שימוש בצבע כחול, אות X.

 

למרות זאת, בית המשפט הבחין בין שני המשלוחים המיובאים וקבע כי הדמיון במשלוח הראשון לבין מוצרי היצרן עלול להטעות ויש בו הפרה של סימן המסחר וגניבת עין, אך התביעה נדחתה ביחס למשלוח השני.

 

בנסיבות אלו, הוציא בית המשפט צו מניעה קבוע, האוסר על היבואן לייבא או לשווק מוצרים הדומים למוצרי היצרן כדוגמת אלה שהיו במשלוח הראשון, וכן הורה למנהל המכס להשמיד את המשלוח הראשון.

 

המשלוח השני אושר לשחרור. לאור זאת שחלק מהתביעה התקבלה וחלק אחר שלה נדחה, לא נפסקו הוצאות משפט.

 

 


 

אגף האיקסים* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל מתמחה בדיני יבוא, יצוא, הובלה ושילוח וסחר בינלאומי, והוא עומד בראש תחום יבוא ויצוא וסחר בינלאומי במחלקת המסים במשרד גולפרב זליגמן ושות'. לפרטים ומידע: [email protected]