היקף השירותים של משלח בינלאומי

מה קורה ומה מידת האחריות של משלח בינלאומי, כשהוא מבצע עבור לקוח מטלות מעבר לשינוע טובין


11:05 ,10.03.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

משלחים בינלאומיים נשכרים על ידי לקוחותיהם לצורך טיפול בשינוע סחורות מנקודה אחת לנקודה שניה. לעיתים, תוך כדי ביצוע תפקידו, מבצע המשלח הבינלאומי מטלות נוספות מעבר לשינוע עבור הלקוח. נשאלת השאלה, האם המשלח הבינלאומי נושא באחריות למתן השירותים הנוספים במידה ואלה לא צלחו לשביעות רצון הלקוח?

 

כך קרה שתושבת ישראל שהתחתנה באנגליה ביקשה להוביל את המתנות שקיבלה בחתונתה לישראל. לצורך כך היא התקשרה עם משלח בינלאומי וביקשה ממנו שירות נוסף, של טיפול בהחזרת מע"מ ששולם באנגליה בגין המתנות.

 

היבואנית העבירה למשלח הבינלאומי את רשימת המתנות ומחיריהן ונאמר לה על ידי המשלח שכדי לתבוע את החזר המס, עליה לחכות שהמשלוח יגיע לארץ.

 

כשהגיע המשלוח לארץ, המשלח ביקש מהיבואנית למסור לו את החשבוניות המעידות על המע"מ ששולם באנגליה. היבואנית הופתעה, שכן לדבריה דבר זה לא נאמר לה בעת שהתקשרה עם המשלח. למרות זאת, היא הצליחה לספק חלק מהחשבוניות.

 

בהמשך דרש ממנה המשלח שהחשבוניות יציינו את העובדה כי ניתן לקבל החזר מס בגינן והיבואנית השיגה מספר חשבוניות כאלו. בשלב זה המשלח הפנה את היבואנית לרשויות המס באנגליה וצירף תעודת יצוא. לאחר שלדברי היבואנית היא הגישה את המסמכים לרשויות המס באנגליה, נטען בפניה כי תעודת היצוא לא נשאה את כל הפרטים הדרושים ולכן זו אינה הוכחה מספקת ותביעתה להחזר מע"מ נדחתה. אי לכך היא הגישה תביעה נגד המשלח לפיצוי בגין סכום המע"מ ובגין עוגמת נפש, בסך הכל כ-8,000 שקל.

 

בית משפט לתביעות קטנות בבאר שבע קיבל את תביעת היבואנית באופן חלקי, וקבע כי הוכח בדואר אלקטרוני שכתב המשלח כי הוא התחייב שיוכל לטפל בניירת הכרוכה בהחזרת המע"מ. בית המשפט קבע כי המשלח פעל בחוסר מקצועיות לגבי נושא שבו לא היה לו ניסיון מספיק, אם בכלל, תוך שהתחייב לבצע יותר ממה שמסוגל היה לבצע בפועל.

 

יחד עם זאת, בית המשפט קבע שהיבואנית לא תהיה זכאית למלוא סכום הפיצוי שתבעה, וכי יש לקחת בחשבון גם את התנהלותה, למשל את העובדה כי לא הסבירה מדוע המתינה חמישה חודשים מהמועד שהטובין הגיעו לישראל ועד שהחלה להתכתב עם המשלח, וגם לא הוכיחה שניסתה לקבל את החזרי המע"מ בעצמה מאנגליה.

 

לאור האמור לעיל, בית המשפט חייב את המשלח לפצות את היבואנית, אך בגין בחלק מסכום המע"מ שנתבע- כ-4,500 שקל, בצירוף הוצאות משפט בסך 700 שקל.

 

החלטה זו סוטה לכאורה מהחלטות קודמות, שנטו לצמצם את הגדרת התפקיד של המשלחים הבינלאומיים וסוכני המכס ולא להטיל עליהם גם חובות של יועצים.

 

אולם נדמה כי מקרה זה שונה מבחינת נסיבותיו ממקרים קודמים, בכך שהמשלח נטל על עצמו באופן פוזיטיבי התחייבות נוספת והבטיח שיוכל לטפל עבור מזמין השירות גם בהשבת המסים שהוטלו על הטובין במדינת היצוא. בית המשפט שבחן את נסיבות המקרה והתנהלות הצדדים קבע לפיכך שהמשלח נשכר והתחייב לבצע תפקיד נוסף ולכן הוא נושא באחריות לעניין זה.

 

במקרים אחרים שעלו לדיון, מתח בית המשפט קו הבחנה ברור בין תפקיד לוגיסיטי לבין תפקיד של יועץ, ופטר את המשלחים/סוכני המכס מאחריות בגין ייעוץ.

 

לדוגמא, בשנת 2008 התעורר מקרה בו יבואן תבע גורם אחר בשרשרת הלוגיסטיקה - סוכן מכס - בטענה של רשלנות בייעוץ בנוגע למקור אירופאי של סחורה. רשות המכס שלחה תעודת מקור של היבואן לאימות בדיעבד והתברר כי הטובין לא עומדים בכללי המקור. לפיכך נדרש היבואן לשלם גירעון מכס של 800 אלף שקל.

 

היבואן טען כי תפקידו של סוכן המכס היה לייעץ לו בכל הנוגע לשלב היבוא, וכי סוכן המכס התרשל בכך שלא ייעץ לו לשמור מסמכים רלוונטיים למשך שנים, למקרה שיתבצע אימות בדיעבד של מקור הסחורה. כמו כן, טען היבואן כי סוכן המכס היה צריך להתריע בפניו כי קיימת סכנה שיבוצע אימות ולהדריך אותו כיצד עליו להתנהג בזמן אמת כדי להיערך לאותו אימות.

 

בית משפט השלום בירושלים פטר את סוכן המכס מאחריות וקבע כי אין זה מתפקידו להתריע מפני סכנות כגון מעשי מרמה של הצד המוכר, שכן במצב כזה יידרש הסוכן להתריע גם מפני סכנות נוספות, כגון אי אספקה של הסחורה, אספקת סחורה פגומה וכן'.

 

במקרה אחר נדחתה תביעת יצואן נגד משלח בינלאומי, שלפי הטענה נתן ייעוץ שגוי לגבי מילוי מסמכים. השופטת תמר נאות פרי מבית משפט השלום בחיפה קבעה: "השירותים המוצעים על ידי ... הם שירותי משלוח (יבוא או יצוא), כאשר במסגרת הסכם השירות יש ללקוח אפשרות לרכוש שירותים נלווים נוספים, ובהם ביטוח, שירות של עדכונים על מצב המשלוח בזמן אמת והסדרי תשלום באשראי מראש לגבי עלויות שקשורות בביצוע המשלוח (עלויות מכס, מע"מ וכיו"ב). לא מצאתי שהסכם השירות מפרט כי ... מספקת ללקוחות גם שירותים של ייעוץ והנחיות לעניין דרישות מכס או דרישות דומות אחרות לגבי משלוחים ספציפיים, משמע שהשירות הבסיסי שמציעה ... ושאותו רכשה התובעת, מתייחס לביצוע העברת המשלוח בלבד".

 

 

 

היקף השירותים של משלח בינלאומי* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל מתמחה בדיני יבוא, יצוא, הובלה ושילוח וסחר בינלאומי, והוא עומד בראש תחום יבוא ויצוא וסחר בינלאומי במחלקת המסים במשרד גולפרב זליגמן ושות'. לפרטים ומידע: [email protected]