העליון: לא כל העתקה של מוצר מחייבת בפיצוי

בית המשפט העליון הפך פסיקה של המחוזי בנוגע לתיק שבו נטען להעתקת ופגיעת זכויות של מוצרי יודאיקה


12:08 ,02.11.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

בית המשפט העליון קיבל את ערעורה של חברה המשווקת מזכרות ומוצרי יודאיקה והפך את פסיקת בית המשפט המחוזי בנושא.

 

חברת קארשי אינטרנשיונל טענה כי חברת מרכז המתנות העתיקה ממנה כיסויי חלה שהיא עיצבה ושיווקה אותם תוך פגיעה בזכויותיה. כן נטען, כי במשך תקופה של למעלה משנתיים רכשה מרכז המתנות את מוצרי קארשי ושיווקה אותם ללקוחותיה, אולם בשלב מסוים חדלה מלרכוש את אותם המוצרים ממנה והחלה לשווקם על ידי ייבוא עצמאי מספק סיני.

 

קארשי טענה עוד, שהשקיעה זמן, כסף ויצירתיות בסדרת מוצריה, וכי מרכז המתנות התעשרה שלא כדין מהרווחים שהפיקה ממכירת המוצרים המיובאים. יתרה מכך, נטען כי העתקת המוצר נעשתה תוך ניצול העובדה שקארשי היא שלקחה את הסיכון בהחדרת המוצר לשוק.

 

בית המשפט המחוזי קיבל את טענת קארשי בנוגע לייחודיות ובלעדיות המוצר, וקבע כי מרכז המתנות הפרה את יסודות עוולת גניבת העין ופגעה במוניטין המוצר. בית המשפט המחוזי קיבל את התביעה וחייב את מרכז המתנות בפיצוי בסך 200 אלף שקל.

 

בערעורה בבית המשפט העליון טענה מרכז המתנות כי המוצר של קארשי אינו מקורי, חדשני או ייחודי, והיה על בית המשפט המחוזי לדחות את התביעה. בית המשפט העליון קיבל את הערעור, הפך את קביעת בית המשפט המחוזי וקבע כי לא מתקיימת הטעייה.

 

בית המשפט העליון בחן את המוצרים של שתי החברות. בניגוד לבית המשפט המחוזי, מצא הבדלים משמעותיים ביניהם. כך, בית המשפט העליון קבע כי קיים הבדל במספר שכבות הבדים, באופן הכיתוב, בגודל הפונט, בצבעים, ועוד.

 

בית המשפט העליון הדגיש כי על כיסויי החלה של מרכז המתנות מופיעה תווית שעליה כתוב שם היבואן "מרכז המתנות" וכי המוצר מיוצר בסין, באופן ששולל את טענת קארשי כי הציבור יוטעה לחשוב כי מדובר במוצר שלה.

 

גם מבחינת חוג הלקוחות, צוין כי הלקוחות הם בעיקר חנויות יודאיקה המתמצאים בנושא, ולכן קטן החשש בדבר הטעייה. לאור כל זאת, קבע בית המשפט כי אין חשש סביר להטעיית הציבור.

 

באשר לעילת עשיית עושר ולא במשפט, זקף בית המשפט לחובת קארשי את העובדה שלא רשמה מדגם על צורת עיצוב כיסויי החלה, למרות שלא היה קושי לעשות זאת. בית המשפט העליון קבע עוד כי המוצר של קארשי אינו חדשני מספיק ולכן לא מתקיים אותו "יסוד נוסף" הדרוש לשם התקיימותה של העוולה.

 

לאור זאת הערעור התקבל במלאו, אולם בשל האופן שבו התנהלה חברת מרכז המתנות, לא נפסקו הוצאות לזכותה.

 


 

העליון: לא כל העתקה של מוצר מחייבת בפיצוי* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל מתמחה בדיני יבוא, יצוא, הובלה ושילוח וסחר בינלאומי, והוא עומד בראש תחום יבוא ויצוא וסחר בינלאומי במחלקת המסים במשרד גולפרב זליגמן ושות'. לפרטים ומידע: [email protected]