חוב אישי לא דוחה גביית מסים

בית המשפט סירב להוציא צו מניעה נגד המשך גבייה של רשות המסים נגד אדם שייבא רכב ביבוא אישי, שטען שהונה על ידי יועץ יבוא וסוכן מכס


12:44 ,29.09.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

אנשים פרטיים המעוניינים לייבא רכב ביבוא אישי נעזרים בעת הצורך ביועץ ליבוא אישי, שמסייע להם בהליך הייבוא על כל שלביו, עד להגעת הרכב לארץ.

 

בסקירה זו נתאר מקרה, בו היבואן האישי העביר את כספי המסים ליועץ ולסוכן המכס על פי דרישתם, אך לאחר מכן התברר כי אלה הצהירו על ערך נמוך מערכו בפועל של הרכב, וכפועל יוצא שולמו פחות מסים, ללא ידיעת היבואן.

 

רשות המכס דרשה מהיבואן לשלם מסי יבוא נוספים, ואילו היבואן פנה לבית המשפט בבקשה להוצאת צו מניעה, שימנע הליכי גבייה נגדו עד להכרעה בתביעתו נגד היועץ וסוכן המכס. בתי המשפט השלום והמחוזי (בערעור), דחו את בקשת היבואן ובעצם אישרו לרשות המכס להמשיך בהליכי גבייה.

 

בשנת 2011 ביקש אדם לייבא לישראל רכב נוסעים פרטי לשימושו האישי. לצורך כך הוא יצר קשר עם חברת ליס 4 יו, ששימשה כיועץ ליבוא אישי, והיא זו שתיווכה בינו לבין מוכר הרכב בחו"ל. כמו כן, נוצר גם קשר עם סוכן מכס, שפעל לצורך שחרור הרכב מפיקוח המכס.

 

לאחר ששילם עבור הרכב ושירותי היועץ, נדרש היבואן לשלם מסי יבוא לצורך שחרור הרכב מפיקוח המכס, כנגזרת מערכו המוצהר של הרכב, בסך של 61 אלף דולר. בהתאם לדרישת היועץ וסוכן המכס, העביר היבואן ליועץ סך של כ-350 אלף שקל.

 

כמספר חודשים לאחר שחרור הרכב,  נדרש היבואן על ידי רשות המכס לתשלום גירעון בסך של כ-375 אלף שקל. ליבואן התברר, כי היועץ וסוכן המכס הצהירו כי ערכו של הרכב הינו 35 אלף דולר בלבד (במקום 61 אלף דולר), וכי מסי היבוא ששולמו על ידן בפועל עמדו על סך של כ-200 אלף שקל.

 

בהתאם לכך, הגיש היבואן תביעה לסעד הצהרתי כנגד היועץ וסוכן המכס, וטען כי אין הוא חייב בתשלום מסי היבוא הנוספים, שכן כבר שילם אותם. לחלופין הוא טען שהיועץ וסוכן המכס יחויבו בתשלום זה. בד בבד, הגיש היבואן בקשה לצו מניעה זמני לצורך עיכוב כל הליכי הגבייה שהופעלו כנגדו על ידי רשות המכס עד לסיום התביעה העיקרית.

 

לטענת היבואן, סיכויי התביעה שהוגשה על ידו טובים, שכן הוא נפל קורבן למעשה מרמה. כמו כן, טוען היבואן כי רשות המכס התרשלה בכך שלא הקפידה על הנהלים בעת בחינת ערכו של הרכב, וכי היה עליה להזהירו מפני חיוב בתשלום מס ייבוא נוסף.

 

מנגד טענה רשות המכס כי היבואן הצהיר הצהרות שאינן אמת באמצעות שלוחיו ובכל מקרה אין למנוע ממנה להפעיל את סמכותה המנהלית לגביית חובות. כמו כן טענה רשות המכס כי חל איסור על היבואן לעשות שימוש ביועצים לצורך יבוא אישי.

 

בית משפט השלום בתל אביב דחה את בקשתו של היבואן להוצאת צו מניעה זמני וקבע כי סיכויי תביעת היבואן נגד רשות המכס, בה טען היבואן כי הרשות התרשלה עת שחררה את הרכב מהמכס מבלי שהקפידה על הנהלים לבחינת ערכו, וכי היתה מחויבת להזהירו מפני החיוב בתשלום מס נוסף, אינם גבוהים.

 

בית המשפט חזר על הכלל, לפיו על היבואן לשלם תחילה את סכום המכס שהושת עליו ורק לאחר מכן הוא זכאי לתבוע השבה של הסכום ששולם. כמו כן נקבע כי אין כל הבחנה בין דרישת מס בגין טובין ששוחררו לבין טובין שטרם שוחררו, ולכן אין כל משמעות לשאלה האם רשות המכס התרשלה בתפקידה.

 

לעניין מאזן הנוחות, בית המשפט קבע כי היבואן לא הוכיח אילו נזקים ייגרמו לו אם ישלם את הפרש המסים. במקביל נקבע כי אמנם התשלום הנדרש מהיבואן אינו זניח, אך יש לזכור כי התשלום הנדרש הינו בגין ייבוא אישי של רכב יוקרה, וכדברי בית המשפט, "לא בדיוק כבשת הרש".

 

על החלטתה זו של בית המשפט פנה היבואן בבקשת רשות ערעור לבית המשפט המחוזי, אך גם בקשה זו נדחתה.

 

 


 

חוב אישי לא דוחה גביית מסים* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל מתמחה בדיני יבוא, יצוא, הובלה ושילוח וסחר בינלאומי, והוא עומד בראש תחום יבוא ויצוא וסחר בינלאומי במחלקת המסים במשרד גולפרב זליגמן ושות'. לפרטים ומידע: [email protected]