לקראת כניסתו לתוקף של הסדר ואסנאר

ההסדר מחייב את כל אחת מן המדינות השותפות לו לפקח על העברתם של טובין מסוימים המפורטים ברשימות. הפרת הצו עלולה להביא לנקיטת סנקציות כנגד היצואן, לרבות אי התרת יצוא המשלוח, החרמתו, והעמדת היצואן לדין פלילי


00:00 ,11.12.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

* מאת : עו"ד רותם וירניק ועו"ד גיל נדל

ההסדר מחייב את כל אחת מן המדינות השותפות לו לפקח על העברתם של טובין מסוימים המפורטים ברשימות. הפרת הצו עלולה להביא לנקיטת סנקציות כנגד היצואן, לרבות אי התרת יצוא המשלוח, החרמתו, והעמדת היצואן לדין פלילי
 
בתחילת שנת 2007 ייכנס לתוקף צו היבוא והיצוא (פיקוח על יצוא טובין, שירותים וטכנולוגיה דו-שימושיים), תשס"ו-2006, אשר נועד לקלוט לתוך הדין הישראלי את רשימות הטובין והטכנולוגיות שנקבעו בקטגוריות השונות של הסדר ואסנאר.
 
הסדר ואסנאר הינו הסדר רב צדדי שנועד להגביר את האחריות והפיקוח הבינלאומי על כל פעולת העברה של אמצעי לחימה קונבנציונליים ופריטים, שירותים וטכנולוגיה דו-שימושיים. הסדר ואסנאר מחייב את כל אחת מן המדינות השותפות לו לפקח על העברתם של טובין מסוימים המפורטים ברשימות המצורפות כנספח 5 להסכם, ולעשות כל שביכולתן כדי להבטיח שהטובין הנ"ל יועברו אך ורק לידי גורמים מורשים וכי הטובין לא יועברו על ידי אותם גורמים מורשים, לאחר מכן, לגורמים אחרים, שאינם מורשים.
 
נכון להיום, הרשימות הנ"ל כוללות, בין היתר, חומרים כימיים ואורגניים מורכבים, רכיבים אלקטרוניים וחשמליים המיועדים למטוסים, מחשבים ותוכנות מסוימות, ציוד טלקומוניקציה, חיישנים, לייזרים וכיו"ב, ובלבד שהם מקיימים את התנאים המפורטים ברשימות המפורטות. 
 
הצו קובע כי יצוא טובין, שירותים וטכנולוגיות הקשורים לטובין המפורטים ברשימה המבוססת על רשימת הטובין והטכנולוגיות הדו-שימושיים של הסדר ואסנאר, ייעשו אך ורק על פי רישיון של מנהל מינהל הכימיה ואיכות הסביבה במשרד התמ"ת, לאחר תהליך התייעצות עם משרדי הביטחון והחוץ, או על ידי משרד הביטחון, במידה ומדובר בציוד וידע ביטחוניים.
 
בהתאם ללשון הצו, רישיון היצוא הנ"ל נדרש בכל ייצוא, ללא תלות ביעד אליו מועברים הטובין. יחד עם זאת, הצו מאפשר למשרד התמ"ת, בנסיבות מסוימות לפטור מחובת רישיון ייצוא סוג מסוים של טובין, שירותים או טכנולוגיות ו/או ייצוא של טובין, שירותים או טכנולוגיות למדינות מסוימות, ובלבד שהמשתמש הסופי בהם לא יהיה צבא או כוח ביטחוני כלשהו.
 
יצואן המבקש לקבל רשיון לייצוא טכנולוגיה דו שימושית נדרש להמציא טופס המצוי באתר האינטרנט של משרד התמ"ת ולמלא בו את כל הפרטים הדרושים, לרבות נתונים המעידים על השימוש הסופי ועל המשתמש הסופי בטובין, בטכנולוגיה או בשירותים.
 
החלטת הרשות המוסמכת לתת רשיון כמבוקש, לסרב לתתו, או לקבוע בו תנאים, תימסר למבקש בתוך 20 ימי עבודה או תוך 10 ימים מיום שהומצאו לה פרטים נוספים, בהתאם לדרישתה. כמו כן רשאית הרשות המוסמכת, בנסיבות מסוימות, להתלות את הרישיון או לבטלו. מבקש הרישיון רשאי לערור על החלטת הרשות לפני ועדה המורכבת ממנכ"לי משרדי התמ"ת, הביטחון והחוץ תוך 14 ימי עבודה מיום שנמסרה לו ההחלטה.
 
הפרת הצו עלולה להביא לנקיטת סנקציות כנגד היצואן, לרבות אי התרת יצוא המשלוח, החרמתו, והעמדת היצואן לדין פלילי.
 
חשוב לציין כי על אף שהצו יכנס לתוקף החל מיום 1/1/07, נראה, כי נכון להיום (תחילת דצמבר 2006), משרד התמ"ת אינו ערוך עדיין ליישומו והטפסים הרלבנטיים להגשת בקשה לקבלת רשיון טרם עודכנו במערכת הטפסים של משרד התמ"ת.
 
בשונה מצו יבוא חופשי וצו יצוא חופשי, הדרישות החדשות אינן ערוכות לפי סיווג הטובין בתעריף המכס, אלא לפי הקטגוריות של הסדר ואסנאר, ובשל כך נדרשת מהיצואן היכרות טובה של הקטגוריות הקבועות בצו, על מנת לקבוע האם יצוא הטובין טעון רישיון או לא.

 

* את המאמר כתבו עו"ד רותם וירניק ועו"ד גיל נדל ממשרד עו"ד גיל נדל. מאמר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה חוות דעת משפטית. על מנת לקבל חוות דעת משפטית מומלץ לפנות עם מלוא פרטי המקרה הספציפי לעורך דין