מחלוקת בין חברת תעופה ירדנית לנציגתה בישראל תתברר בירדן

חברת התעופה הגישה בקשה לעיכוב הליכים לאחר שנציגתה בישראל הגישה נגדה תביעה לקיום תניית בוררות


14:33 ,11.08.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

בסקירה זו נתאר מקרה שבו בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע כי יש לעכב הליכים בין חברת תעופה ירדנית לבין נציגתה בישראל בשל תניית בוררות בהסכם בין הצדדים.  משמעות ההחלטה היא שהדיון במחלוקת בין הצדדים ייערך בירדן ולא בישראל.

 

חברת תעופה זרה מירדן הגישה בקשה לעיכוב הליכים בתביעה שהוגשה נגדה על ידי נציגתה בישראל, בטענה לקיום תניית בוררות בהסכם ביניהן, הקובעת כי כל סכסוך יוכרע מול בורר מוסכם ואם לא יהיה בורר מוסכם, הבורר ימונה על ידי גורם ממשלתי בירדן. עוד נקבע בהסכם כי הדין הירדני יחול על המקרה.

 

חברת התעופה הזרה טענה כי אמנם לא קבוע בהסכם הבוררות בין הצדדים מקום שיפוט מוגדר, אך עדיין יש להחיל את תניית הבוררות על הצדדים, בפרט כשבמשך שני עשורים נהנתה החברה הישראלית מתנאי ההסכם, וכעת היא מתכחשת להם, כמו כן יש לכבד תניית בוררות הסכמית ולהעדיפה על פני הליך בבית המשפט.

 

מנגד טענה החברה הישראלית, כי לכל היותר, מדובר בתניית בוררות הקובעת סמכות שיפוט מקבילה, אשר אינה נוקטת בלשון חד משמעית, ברורה ומפורשת, שהסכסוך יתברר "באופן בלעדי", או "אך ורק" בירדן, או בבוררות, וכי החברה הזרה נגועה בחוסר תום לב כאשר היא מבקשת לעמוד על הוראות ההסכם אך מאידך מפרה אותו.

 

בית המשפט קיבל את טענות החברה הזרה וקבע שאין מחלוקת שקיים הסכם בוררות בין החברות שחל גם על המחלוקת ביניהן. נקבע, שהחברה הזרה הוכיחה כי היא נכונה לקיים את המחלוקת בבוררות, והיתה נכונה לעשות כן, ולכן אין מניעה לקיים את ההתדיינות בבוררות.

 

כמו כן, נקבע כי למרות שהתנייה נוקטת בלשון shall be, מדובר בתניית שיפוט ייחודית. בנוסף, נקבע כי גם אם התביעה הוגשה נגד נתבעים נוספים שעימם אין הסכם בוררות, אין הדבר מצדיק שלא לכבד את תניית הבוררות מול החברה הירדנית.

 

לאור זאת, קיבל בית המשפט את בקשת החברה הירדנית לעיכוב ההליכים והטיל על הנציגה בישראל הוצאות משפט בסכום של 10,000 שקל.

 


 

מחלוקת בין חברת תעופה ירדנית לנציגתה בישראל תתברר בירדן* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל מתמחה בדיני יבוא, יצוא, הובלה ושילוח וסחר בינלאומי, והוא עומד בראש תחום יבוא ויצוא וסחר בינלאומי במחלקת המסים במשרד גולפרב זליגמן ושות'. לפרטים ומידע: [email protected]