מתי יפצה סוכן אונייה את המדינה בגין נזק?

המדינה תבעה חברת אוניות וכן את סוכן האונייה בשל תאונה, בה פגעה אוניית נוסעים באוניית משא וגרמה לטביעתה


12:32 ,09.02.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

בשנת 2007 פגעה אוניית נוסעים באוניית משא שעגנה קרוב לפתח נמל חיפה. בעקבות הפגיעה נפער באוניית המשא בקע והיא טבעה. אנשי הצוות קפצו לים לרפסודת הצלה, אך שני אנשי צוות נעדרו.

 

בניסיון לאתרם, החלה המדינה בחיפושים אינטנסיביים של חיל הים בעזרת חיל אוויר, כוחות שיטור ימי וספינות נמל. למחרת מצאו צוללני חיל הים את גופותיהם של הנעדרים. התאונה נחקרה על ידי רשות הספנות והנמלים, שקבעה כי התאונה ארעה בשל כשל טכני באוניית הנוסעים.

 

המדינה הגישה תביעה כספית בסך של כ-1.9 מיליון שקל נגד האוניות המעורבות וגם נגד סוכן האונייה של אוניית המשא.

 

אחד הנתבעים, סוכן האונייה, טען כי לא היה לו כל קשר לאירוע, וכי מתוקף תפקידו כסוכן שאינו חוכר/בעלים של האונייה, הוא פטור מאחריות.

 

בנוסף, נטען כי אירוע הטביעה היה בשנת 2007 ולא מובן מדוע המדינה השתהתה עד לשנת 2014 בהגשת התביעה, דבר שפוגע ביכולת לאתר מסמכים מתקופת האירוע ולהפעיל ביטוח בהתאם.

 

לאחר שעיין בית משפט השלום בחיפה בכתבי הטענות, דחה את בקשתו המקדמית של סוכן האונייה למחוק את התביעה על הסף.

 

נפסק בשלב מקדמי זה, כי לפי פקודת הסחורות הנטרפות, יש למציל זכות לדמי הצלה מאת בעלי הסירה, וככל שסוכן האונייה טוען כי שימש רק כסוכן ולא כחוכר/בעלים של האונייה, עליו להציג ראיות לכך במסגרת המשך ההליך.

 

ביחס לטענת ההתיישנות, נפסק כי התביעה הוגשה בתוך מועד שבע השנים ולא חלה עליה התיישנות.

 

בנוסף דחה בית המשפט את טענת השיהוי בהגשת התביעה, וציין כי הטענה כי לא ניתן יהיה לאתר מסמכים מתקופת האירוע בשל חלוף הזמן, נטענה ללא תשתית ראייתית לתמיכה בה. לאור כל זאת, נדחתה בקשת סוכן האוניה אך לא נפסקו הוצאות.

 

 

 

מתי יפצה סוכן אונייה את המדינה בגין נזק?* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל מתמחה בדיני יבוא, יצוא, הובלה ושילוח וסחר בינלאומי, והוא עומד בראש תחום יבוא ויצוא וסחר בינלאומי במחלקת המסים במשרד גולפרב זליגמן ושות'. לפרטים ומידע: [email protected]