הוועדה להסרת חסמי יבוא: יבוא אישי סביר עד 1,000 דולר

הוועדה יצאה בשימוע לפיו "כמות סבירה" למשלוח ליבוא אישי תקבע לפי הכלל הבא: עד כמות של 5 יחידות מוצר או עד סכום של 1,000 דולר - לפי הגבוה מביניהם. שרי האוצר והכלכלה: נגדיר יבוא אישי


14:08 ,20.08.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

ביוני האחרון החליטה הממשלה לאמץ את הצעת שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה אלי כהן  ולהקים צוות שיפעל להסרת חסמים בתחום היבוא האישי. בראש הוועדה, שחברים בה כלל משרדי הממשלה הרלוונטיים עומדת שירה גרינברג, סגנית הממונה על התקציבים, שי רינסקי מנכ"ל משרד הכלכלה משמש כממלא מקומה. הוועדה עתידה להגיש את המלצותיה לשרי האוצר והכלכלה כבר בחודשים הקרובים.  

 

במסגרת עבודתה בחודשיים האחרונים, ועל מנת ללמוד את החסמים הקיימים בתחום היבוא האישי פנתה הוועדה לציבור במסגרת קול קורא, וכן קיימה יום שימועים בעל פה. מתוך כך עלה מהציבור כי אחד החסמים המשמעותיים ליבוא אישי הוא שכיום לא קיימת הגדרה ברורה ל"כמות סבירה" במשלוח של ייבוא אישי. כפי שעלה מהשימוע, היעדר כלל אחיד מאלץ את האזרח להתמודד עם חוסר וודאות בעת הזמנת מוצרים בייבוא אישי. חוסר ודאות זה וכן מקרים רבים בהם מתעכבים פריטים במכס תוך פניות רבות לצרכן טרם שחרור המוצרים, גורמים לכך שפעמים רבות נמנע האזרח מלפנות לאפיק היבוא האישי. פיתוח אפיק היבוא האישי הינו חשוב ביותר לצורך התמודדות עם יוקר המחייה, במיוחד במשק הישראלי המאופיין ברמת ריכוזיות גבוהה.

 

על מנת להתמודד עם חסם זה, ובהמשך להחלטת הממשלה לפיה נקבע כי הוועדה תעסוק ב: "הגדרת קריטריון ברור, בכמות או בכסף, בנוגע לפרטי מכס או מוצרים רלוונטיים המקנים פטור מקבלת היתרים או רישיונות מרשויות מוסמכות", מציעה הוועדה להגדיר כלל אחיד שיחול על כלל המוצרים, לעניין קביעת "כמות סבירה" בייבוא אישי. לאור חשיבות הנושא, ועל מנת להבטיח קביעת כלל מיטבי החליטה הוועדה לצאת לשימוע טרם קביעת הכלל הסופי. לפיכך יצאה הוועדה היום בשימוע לפיו "כמות סבירה" למשלוח ליבוא אישי תקבע לפי הכלל הבא: עד כמות של 5 יחידות מוצר או עד סכום של 1,000 דולר - לפי הגבוה מביניהם.

 

בנוסף, מבקשת הוועדה לקבוע כמות פריטים מקסימלית למשלוח (ללא קשר לסכום) שאותה ניתן יהיה לייבא במסגרת יבוא אישי. כמו כן, יהיה רשאי המכס או הרגולטור הרלוונטי, במידה והונחה דעתו כי מדובר בייבוא אישי, לאשר כמויות גדולות יותר.