לשכת המסחר חיפה אירחה בכירים מירדן

בפגישה עלו אפשרויות לשיתופי פעולה בתחומי החקלאות, השקייה והובלת תוצרת חקלאית בקירור. "כשיש עבודה והבטן מלאה – הטרור נחלש"


14:26 ,22.05.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

ארבעה מבכירי השייח'ים והמוכתרים של ממלכת ירדן הגיעו לאחרונה לביקור בלשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון. השייח'ים, אורחי משרד החוץ, נפגשו עם נשיא לשכת המסחר דוד קסטל ועם חברי הנהלה.

 

השייח'ים עומר אל שנטאוי, אנואר אלחזאעלה, סלמאן אלג'עיבאת וסאלם סלימאן אלרהאיפה, חלק מ-20 השייח'ים המלווים את המלך עבדאללה, הציגו גם את העומס הגובר על כלכלת ירדן בשל זרם הפליטים ממדינות ערב, וציינו כי המדינות שהבטיחו לסייע אינן מעבירות את תרומותיהן.

 

בפגישה עלו אפשרויות לשיתופי פעולה רבים בעיקר בתחום החקלאות. השייח'ים, אשר הינם בעלי חוות חקלאיות גדולות, ציינו מספר בעיות שהיו רוצים לפתור בתחומי החקלאות. כך למשל, ציינו כי גידולים חקלאיים שהם מייצאים לסעודיה ולאמירויות, מתקלקלים בדרך, גם כשהם מובלים בקירור בגלל ההמתנה בגבולות.

 

דוד קסטל, בעלים של סוכנות ימית ישראלית סקנדינבית העוסקת גם בהובלות קירור, ציין כי ניתן לבדוק ולפתח נושא זה. השייח'ים ציינו את בעיית המים בירדן, וסגן נשיא הלשכה, אליאס מח'ול, הציג בפניהם את הפתרונות שמצאו בישראל להשקיה בטפטוף ובהתפלת מים. מח'ול, שהחברה שלו היא בין החברות המובילות בגידולים חקלאיים וביצואם, ציין כי החקלאות בישראל היא חקלאות אינטנסיבית ומתקדמת, המצליחה להניב יבול בהיקף של פי 3 – 4 לדונם מהמקובל. הוא הוסיף כי ישראל מייצאת היום לא רק מוצרים חקלאיים אלא בעיקר ידע חקלאי. על רקע זה ציינו השייח'ים מירדן כי יש מקום לשיתוף פעולה נרחב: "לנו יש שטחי קרקע וכוח עבודה זול יחסית, לכם יש הידע והטכנולוגיה. יחד נוכל לשלב כוחות וליצור בירדן אפשרויות תעסוקה. וכשיש עבודה, כשהבטן מלאה – כוח המשיכה של הקיצוניים והטרור נחלש".

 

חלק ניכר מהמפגש התנהל בשפה הערבית, בהשתתפות חברי הנהלת לשכת המסחר ווליד עפיפי –בעלי קבוצת עפיפי, מהקבוצות המובילות בכלכלת ישראל ובחברה הערבית בפרט. לקבוצת עפיפי קשרים כלכליים ענפים עם ירדן ומדינות ערב, ואנדרי סוידאן, מומחה בינ"ל ליין ובעל חנויות סוידאן, שאמר לאורחים כי השוק מחפש איכות בתחומי ההסעדה והאירוח. "אם אתם יכולים להציע גידולים מאדמה ייחודית וטעמים ייחודיים – יש מקום למנף שיווק של מוצרים אלה לא רק לישראל אלא גם לאירופה".

 

"עצם הביקור מאפשר לנו להכיר, להבין ולבנות את האפשרות להמשך הקשרים העסקיים" סיכם נשיא לשכת המסחר, דוד קסטל. "המצב בירדן מוכר לנו ומדאיג אותנו כשכנים. המצב באזור כולו, וסוריה בפרט, הוא בלתי נסבל ואנחנו, כעם שעבר את השואה, כואבים עם העם בסוריה ומצפים ממנהיגי העולם להתערב ולהגיע לפתרון". דוד קסטל ציין כי הוא רואה בביקור מוצלח זה ראשיתה של דרך משותפת שתוביל לקשרים עסקיים מתהדקים עם ירדן,  כראוי בין שכנים.

 

את המשלחת ליוו אנשי משרד החוץ סאלח טאריף, גלעד נול, מזכיר ראשון בשגרירות ישראל בירדן, ועו"ד שרה שי, מ"שימורי המרכז" החברה בלשכה, שארגנה את הביקור עם משרד החוץ ואף העלתה בפני חברי המשלחת כמה היבטים בנושאי גידולים חקלאיים.