חדירתן של חברות בנייה וקבלנות סיניות לשוק הישראלי

עם התחזקות מעמדן של חברות הבניה הסיניות, המתמודדות על מכרזי תשתיות בינלאומיים השתנה מקצה לקצה גם מעמדם של הפועלים הסינים, משכורותיהם ותנאי מחייתם בעת שהותם בישראל


00:00 ,19.08.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

מאת: יעל טראו, מנהלת שיווק הליוס סחר בינלאומי.

 

עם התחזקות מעמדן של חברות הבניה הסיניות, המתמודדות על מכרזי תשתיות בינלאומיים השתנה מקצה לקצה גם מעמדם של הפועלים הסינים, משכורותיהם ותנאי מחייתם בעת שהותם בישראל
 
סין של שנת 2010 הינה מעצמת-על בכל הקשור לביצוע פרויקטים הנדסיים ותשתיתיים בהיקפי ענק, בסין עצמה ומחוצה לה. לאחר שחברות סיניות ביצעו חוזי תשתית רחבי היקף במדינות העולם השלישי באפריקה, מדינות ערב ואמריקה הלטינית, התרחבה מגמה זו גם לשווקי המערב ולשוק הישראלי. כך למשל, אחראי “תאגיד ההנדסה האזרחית והבנייה הסיני” (CCECC) לכריית מנהרת הכרמל ולעבודות ההנדסה האזרחית בבניית “הקו האדום” של הרכבת הקלה בגוש דן, וכך זכתה יצרנית העגורנים וציוד המתכת הסינית ZPMC, במכרז לאספקת מנופי גשר לנמל חיפה (אם כי הזכייה בוטלה לאחר מכן). .
 
חדירתן של חברות הבנייה והקבלנות הסיניות לשוק הישראלי מהווה גם שינוי ממשי במעמדו של הפועל הסיני בישראל. אם עד לאחרונה הורגלנו לראות פועלים סינים פשוטים גרים בדירות צפופות ומרוויחים משכורות דחק, הרי שבשנים האחרונות, עם התחזקות מעמדן של חברות הבניה הסיניות, המתמודדות על מכרזי תשתיות באופן שווה לחברות מערביות גדולות כגון סימנס ואלסטום, השתנה מקצה לקצה גם מעמדם של הפועלים הסינים, משכורותיהם ותנאי מחייתם בעת שהותם בישראל.
 
יש לזכור כי תאגידי הבנייה הענקיים של סין הנם חברות ממשלתיות. על כן, מי שעושה עסקים עם אותן חברות סיניות, למעשה עושה עסקים עם המדינה והמפלגה הקומוניסטית עצמן. זאת למעשה אחת מהסיבות שתאגידים אלו, או אם תרצו ממשלת סין,  מוודאים כי תנאי ההעסקה של הפועלים הסיניים יהיו בסטנדרטים גבוהים.  בדרך כלל דרישת הסף ממזמין העבודה הינה כי יבנו עבור צוותי הפועלים מתחמים שלמים בהם יסופקו כל צרכיהם, החל ממגורים ממוזגים ברמות שונות – כך למשל עבור מנהלים ומהנדסים יבנו חדרים ברמה גבוהה יותר ואילו עבור הפועלים הפשוטים ברמה שונה, חדר אוכל, מכבסה, מועדון, ספריה, חדש כושר ועוד. בתום הפרוייקט, מפורק המתחם ובדרך כלל מועבר לאתר אחר, בו צפוי להתבצע הפרוייקט הבא. קיומו, בנייתו וחתזוקתו של מתחם כזה, מהווה בדרך כלל חלק אינטגרלי ומהותי מתנאי החוזה עליו חותמת החברה הסינית עם הלקוח.
 
ואכן, בפרויקט מנהרת הכרמל , שאליו נבחרה כקבלן-משנה חברת CCECC לעבודת הכרייה, ושעלותה מוערכת בכ-90 מליון דולר, הגיעו לארץ לצורך ביצועו כ-550 סינים, מתוכם כ-50 אנשי מינהלה וכ-500 עובדים (מהנדסים ופועלים). תנאי המחיה שלהם שונים שוני רב מתנאי המחיה של אחיהם, עובדי חברות הקבלן הישראליות, המצטופפים בתנאי דחק בדירות בדרום תל אביב או באתרי בנייה נדל"נים בהם שוהים העובדים בקרוואנים ישנים ומתפוררים. דוגמא נוספת הינו פרויקט התשתית השני שבו מעורבת CCECC– הרכבת הקלה של גוש דן. בפרוייקט זה קיבלה החברה הסינית זיכיון ל-32 שנים, לביצוע עבודות ההנדסה האזרחית. גם כאן, מחויב הלקוח לספק תנאי מחייה הולמים למאות העובדים הסינים שייטלו חלק בפרוייקט.
 
יש לציין כי עובדים אלה, שהנם למעשה עובדי ממשלה של סין, בדרך כלל אינם מונעים מאינטרס של השתקעות במערב לתקופות ארוכות על מנת לחסוך כסף, אלא ממניעים אחרים, כגון התמקצעות בתחום וצבירת ניסיון בעבודה בינלאומית. תנאי העסקתם למעשה מאפשרים לממשל הסיני "להחזיר" את הידע לסין, זאת משום שלעובדים אלה אין כל אינטרס להישאר בחו"ל לתקופות ארוכות יותר מכפי תקופת החוזה עליה הם חתומים.