בית הדין לעבודה פסל את מינוי אלי שטיין לתפקיד מנכ"ל מכון התקנים

בעתירה שהגיש איגוד לשכות המסחר נטען שהבחירה נעשתה בניגוד לכללי מינהל תקין, כשהשיקול היחיד הוא יצירת שליטה בגוף ציבורי. האיגוד דורש מדירקטוריון מכון התקנים להתכנס בתוך שבעה ימים ולבחור מנכ"ל ראוי


12:47 ,19.07.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב פסל היום (א') את החלטת הוועד הפועל של מכון התקנים הישראלי בנוגע למינויו של אלי שטיין למנכ"ל מכון התקנים.

 

בתגובה להחלטה, לאור עתירה שהגיש איגוד לשכות המסחר אמר נשיא האיגוד עו"ד אוריאל לין: "את העתירה אין לראות רק בהיבט של מכון התקנים; יש לראותה בראייה כוללת של החשיבות הכלל-ציבורית של ניהול הוגן ומוסרי של ועדות איתור בכלל. לא יתכן כי 46 איש יגישו מועמדות, ישקיעו מזמנם, ולאחר מכן יועמדו ככלי ריק כתוצאה מתמרונים המכוונים מלמעלה".

 

לין הוסיף, השופט מצא פגמים רבים מאוד גם בצד הפרוצדוראלי וגם בצד האחר, כפי שנכתב: "מהותי ויורד לשורשו של הליך הבחירה ולשורשו של עקרון השוויון".

 

בעתירה שהוגשה על ידי איגוד לשכות המסחר נגד מינויו של שטיין נכתב כי התעשייה היצרנית המקומית, באמצעות נציגיה בהתאחדות התעשיינים ובוועד הפועל של מכון התקנים, ניסתה בדרך זו להנחית מנכ"ל מטעמם, בניגוד לכללי מינהל תקין, כאשר השיקול היחידי הוא יצירת שליטה בגוף ציבורי, באמצעות נציג בעל אינטרסים מובהקים, שישמש כמנהל הכללי.

 

איגוד לשכות המסחר ביקש בעתירתו מבית המשפט להורות ליו"ר מכון התקנים רן כהן לכנס את הוועד הפועל של מכון התקנים, וזאת בתוך שבעה ימים מיום מתן ההחלטה בעתירה, לשם קביעת זהות המנכ"ל מבין שלושת המועמדים הסופיים אשר עברו הליך איתור, מיון ואבחון מלא ושלם, ושצלחו באופן הוגן את ועדת האיתור; וזאת לאחר שיוצג בפני הוועד הפועל מלוא המידע בנוגע לשלושת מועמדים אלו, לרבות דירוגם במבחני חברת האבחון והערכה, על פי העקרונות, הנורמות והפרקטיקה המקובלת בגוף ממלכתי, המחויב לכללי מינהל תקין.

 

העתירה הוגשה על-ידי עו"ד שלומי לויה, היועץ המשפטי של איגוד לשכות המסחר, ועו"ד דן כרמלי, המשנה למנכ"ל האיגוד.

 

לדברי העותרים, ההליך שנוהל לבחירתו של מנהל כללי למכון התקנים נעשה בניגוד לכללי המינהל התקין, תוך פגיעה בלתי הוגנת בכל אלה שהגישו את מועמדותם ועברו הליך מלא של בחינה, אבחון, מיון והערכה, במשך כשלושה חודשים, עת המנכ"ל שנבחר הוצנח שלא ע"י ועדת האיתור, אלא ע"י בעלי אינטרסים צרים ובלתי עניינים, לא עבר הליך מיון, אבחון והערכה באופן מלא (הוצנח בפני ועדת האיתור שעות ספורות לפני ישיבת הוועד הפועל ביום 24/6/2015, בה היה אמור להיבחר מנכ"ל המכון), זכה להערכה פחותה באופן יחסי לאחרים שהגיעו לשלב הסופי, ולמרות כל זאת – נבחר לכהונת המנהל הכללי

 

עו"ד כרמלי ולויה טענו בעתירה כי כמעט בכל שלב בהליך שנוהל ניתן למצוא פגם מהותי וכל אחד מהפגמים לבדו יכול לשמש כעילה לביטול ההליך וכעילה לביטול תוצאות ההליך.

 

לדברי עו"ד כרמלי: "שיקולים זרים, פגיעה בעיקרון השוויון, היעדר שקיפות, קבלת החלטות שאיננה מבוססת על תשתית עובדתית עניינית, והתנהלות המנוגדת בתכלית הניגוד לסדרי מנהל ושלטון תקינים חברו כולם יחדיו בהליך אחד באופן שמחייב את ביטול החלטת הוועד הפועל של מכון התקנים לבחור את המנהל הכללי שלו".

 

עו"ד לויה: "טוב שהשכל הישר והצדק רואים אור. על הליך המינוי התנוסס דגל שחור של אי חוקיות. מדובר בהחלטה שמחזירה את הכבוד למכון התקנים ולא נותנת יד למינוי פתלתל ופסול".

 

ממכון התקנים נמסר: "מכון התקנים הישראלי מכבד את החלטת בית המשפט ויפעל על פיה".