לין: המלצות הממונה בנוגע ליבוא האישי תהרוס את המגזר הקמעונאי

נשיא איגוד לשכות המסחר טוען כי ״אם מחפשים דרך יעילה להרוס את המגזר הקמעונאי בישראל, הרי שהמלצות הממונה על ההגבלים העסקיים תשיג מטרה זו״


14:11 ,06.09.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, הגיב היום בחריפות להמלצות הממונה על ההגבלים העסקיים להרחבת הייבוא האישי. לדבריו, ההמלצות הן, במקרה הטוב חלקיות, ובמקרה הרע הן טעות גדולה.

 

"אפשר גם להמליץ שרכישות עד 5,000 דולר תהיינה פטורות כליל ממס ומחוקיות הייבוא, ביטול דרישות לביצוע בדיקות המבטיחות את בריאות ובטיחות הציבור, להפחית מסים בהיקפים גדולים, ובניית מרכזים לוגיסטיים, שיקלטו ביעילות את זרם החבילות שיציף את ישראל בייבוא האישי; אבל השאלה היא מה תהיינה התוצאות וההשלכות של יישום מדיניות זו על המגזר העסקי והתעסוקה?".

 

"אסור לשכוח שבישראל, על כל מכירת מוצרים מוטל מס ערך מוסף ועל חלק גדול מהמוצרים מוטלים מסי יבוא נוספים. אולם הפסד המדינה מהכנסות אלה הינה בעיה מזערית בלבד״.

 

לין מדגיש כי שוכחים שהמגזר הקמעונאי בישראל מורכב מ- 54,000 עסקים בכל רחבי הארץ והוא מפרנס לא פחות מחצי מיליון איש, מהם 267,000 משרות שכיר. "כבר היום מתמודד המגזר הקמעונאי עם אתגרים עולמיים. הוא נשחק מול רגולציה דורסנית ומתמודד מול יבוא אינטרנטי, כשידיו קשורות מאחור. המגזר הקמעונאי משלם את מלוא מסי הייבוא ונושא בעלויות נוספות בעוד שהייבוא האישי באינטרנט אינו משלם מסים כלל."

 

"המלצות הממונה על ההגבלים העסקיים מחמירות ללא שיעור את מצב אי השוויון אשר קיים כבר היום ואם מחפשים דרך יעילה להרוס את המגזר הקמעונאי בישראל, הרי שהמלצות הממונה על ההגבלים העסקיים תשיג מטרה זו", הדגיש.

 

לדברי לין, אם אכן רוצים להיאבק ביוקר המחייה, איגוד לשכות המסחר מציע את דרכי הפעולה הבאות: קביעת עקרון מחייב וללא פשרות כי על כל מוצר ומוצר, ללא התניה בסכומי הרכישה, יוטלו מסי יבוא שווים, בין שהם מיובאים לישראל ביבוא אישי ממקורות חוץ ובין שאותם מוצרים נמכרים בישראל. עצירת העלאת עלויות התפעול המוטלות על המגזר הקמעונאי והפחתת עלויות אלה, כמו מס הארנונה ותעריפי החשמל. הקמה מיידית של צוות משותף פריטטי של נציגות משרדי הממשלה יחד עם נציגי המגזר העסקי שיעבוד במשותף על גיבוש מדיניות ומהלכים של הפחתת מחירי המוצרים בישראל, וכן לבחינת הפחתת הנטל הרגולטורי.