רשות המסים: ממצאים לעבירות מס בתחום "הסדר הסולר"

במסגרת מבצע מע"מ ארצי נערכו 419 ביקורות אצל עוסקים מתוכם עלו ממצאים כספיים ראשונים בקרב 51% מהם, בהיקף כולל של כ-40 מיליון שקל. 113 מיליון שקל נגבו מחייבים ומסרבני מס


11:20 ,25.12.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

עובדי  מע"מ ערכו בשבוע שעבר מבצע ארצי שכלל מאות ביקורות בתחום "הסדר הסולר" (החזר בלו לעוסקים שהכנסתם נובעת משימוש בסולר כגון: ענף ההסעות, מוניות ועוד), במהלכן התגלו ממצאים ראשונים של העלמות מסים בהיקף של עשרות מיליוני שקל.  

 

במבצע זה התמקדו הביקורות בעוסקים שב"הסדר הסולר". מדובר בהסדר לפיו הוגדרו ענפים כלכליים בהם הסולר וכלי הרכב או המכונה הם האמצעיים העיקריים לייצור ההכנסה (הסעות, ענפי תעשייה שונים ועוד). בענפים אלה הופעל מנגנון הישבון שמטרתו להשיב חלק מהבלו המוטל על הסולר בתנאים המפורטים בחקיקה ובמגבלת תקרה שנתית בליטרים בהתאם לסוג הכלי. בשנת 2015 החזירה רשות המסים סך של 3.1 מיליארד שקל הישבון בלו במסגרת הסדר הסולר לכ- 48,000 עוסקים, אשר הגישו בקשות לקבלת ההחזר.  

 

מביקורות שוטפות וחקירות שנערכו במהלך השנים האחרונות, עולה כי עוסקים רבים מנצלים את הסדר הסולר לרעה ומבקשים הישבון בלו שלא כדין, תוך הגשת דיווחים כוזבים על צריכת סולר, שימוש בחשבוניות פיקטיביות והגשת בקשות להישבון בגין כלי רכב וכלים שאינם פעילים, ובכך פוגעים פגיעה חמורה בהכנסות המדינה ובקופה הציבורית. מאחר וההסדר מהווה פתח להונאות מס, בעקבות מסקנות "ועדת מיסוי ירוק 3" והסכמות שהושגו עם הארגונים השונים בענף, המליצה רשות המסים לשר האוצר לבטל באופן הדרגתי את ההסדר.


במסגרת המבצע נערכו 419 ביקורות אצל עוסקים, מתוכם עלו ממצאים כספיים ראשונים בקרב 51% מהם, בהיקף כולל של כ-40 מיליון שקל. כמו כן, בעקבות הביקורות נפסלו ספרי החשבונות של 18 עוסקים ונפתחו הליכים פליליים נגדם.

 

הביקורת בקרב אוכלוסיית המבוקרים כללה: שימוש בנתונים הכלכליים כאמור, לרבות הצלבה בין צריכת הסולר הנובעת מדרישות ההישבון לבין העסקאות והתשומות השוטפות של העוסקים, נתוני הנסועה (קילומטראז') של כלי הרכב, השוואה של הדיווחים בהסדר לנתונים המופיעים בפנקסי העוסקים, תקינות חשבוניות רכישת הדלק לרבות שימוש בחשבוניות מס פיקטיביות, תקפות רישיונות רכב ורישיונות מוביל ועוד.

 

במסגרת המבצע הארצי ולאור המורכבות והיקף התופעה, טופלו רק חלק מהעוסקים החשודים, ובכוונת רשות המסים להמשיך בפעילות אכיפה וגבייה רחבה כנגד עברייני המס בתחום זה אשר מגישים דיווחים כוזבים ועושקים את הקופה הציבורית.   

 

כמו כן, פעלו עובדי מע"מ והיחידה לאכיפת הגבייה של רשות המסים כנגד 2142 עוסקים חייבים וסרבני מס, עיקלו 78 רכבים וביצעו 11 עיקולי מיטלטלין מעסקים, וגבו, כאמור, כ-113 מיליון שקל. המבצע נערך בשיתוף פעולה עם יחידת יעדים והיחידה הארצית לבלו ומס קנייה ברשות המסים ומשטרת ישראל.