שוק שמן הזית נפתח לתחרות

שר האוצר, הכלכלה והתעשייה, משה כחלון, חתם היום על עדכון תקן שמן זית, אשר יאפשר התאמה לתקינה הבינלאומית ויבוא שמן זית ממגוון מדינות ובמגוון מחירים


10:36 ,22.11.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

שר האוצר, הכלכלה והתעשייה, משה כחלון, חתם היום על עדכון תקן שמן זית, אשר יאפשר התאמה לתקינה הבינלאומית ויבוא שמן זית ממגוון מדינות ובמגוון מחירים בהתאם. זאת בהתאם למדיניות משרד הכלכלה ובהמשך להמלצות הוועדה להגברת התחרות ולהסרת חסמים בייבוא ובמטרה לעודד תחרות ולהביא להורדת מחירים. משרד הכלכלה מבצע עבודה מקיפה תוך בחינת כלל התקנים, בכדי למנוע קיומן של דרישות ייחודית בתקינה, שאינן מחויבות ומייצרות חסמי סחר, מובילות לריכוזיות ומונעות קיום של מגוון מוצרים עבור הצרכנים.

 

שמן זית כתית מעולה מהווה 88% משוק שמן זית בישראל, כאשר מחירו בארץ גבוה ממחירו באירופה באופן מובהק. על פי נתוני משרד הכלכלה בשוק  שמן הזית כתית בישראל מצויים עשרות מותגים שונים, חלקם על טהרת השמן המקומי, חלקם על טהרת שמן מיובא ורובם מכילים עירוב של שמן מקומי ושמן מיובא. 50% משוק שמן הזית, נשלט על ידי שלושה מותגים מובילים – יד מרדכי, זיתא ועץ הזית. בשנה האחרונה ירד מעט מחיר השמן בבקבוק לצרכן לאור פתיחה של מכסות יבוא פטורות ממכס.

 

בכדי להתמודד עם פערי מחירים אלו, פעל משרד הכלכלה בחודשים האחרונים לאמץ רגולציה בינלאומיות ללא סעיפים ייחודיים, אשר הופיעו בגרסת התקן שהועברה לראשונה ממכון התקנים ועלולים להוות חסם סחר, בראשם:

 

איסור סימון מילות תואר כגון: טבעי, טהור, 100% וכו׳, אשר מבדיקת משרד הכלכלה, מופיעות על גבי שמנים במדינות מפותחות (האיחוד האירופי וארה״ב) ואשר היווה גורם לקושי בייבוא, ייקור המוצרים עבור הצרכן הסופי או הימנעות מייבוא לאור חוסר כדאיות כלכלית (עקב הצורך בהחלפת התווית). 

 

ציון על גבי התווית האם השמן מכיל יותר או פחות מ-50% שמן ישראלי - דבר המקשה על היבואנים, מייקר את עלות שיווק השמנים ולעיתים אף לא ישים ושכך, שוב, מונע למעשה ייבוא.

 

סידור מדינות מקור השמן לפי סדר יורד - דרישה ייחודית שלא קיימת במדינות מפותחות ואשר מונעת ייבוא (מאחר ולעיתים משנים תמהיל מדינות המקור) או מייקרת אותו (עקב הצורך להחליף תוויות עבור כל בקבוק).

 

יחד עם זאת, מסדיר התקן החדש את סוגיית ציון מקור השמן שבקבוק  ומגביר את השקיפות עבור הצרכן, כפי שמקובל גם בתקינה הבינ"ל והאירופאית. לפיכך, יוכל כעת הצרכן  ללמוד מן התווית שעל הבקבוק האם השמן בבקבוק הוא כולו ישראלי, כולו זר, או בלנד של שמן מקומי ושמן זר.

 

עמית לנג, מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, ציין כי "מהלך זה הינו חלק ממאמץ ממשלתי רחב הבא לידי ביטוי גם בחוק ההסדרים וכן בהמלצות הוועדה להגברת התחרות והסרת חסמים ביבוא אשר תורם לעדכון הרגולציה הישראלית בהתאם לרגולציה הבינלאומית, הורדת חסמי יבוא, עידוד תחרות והפחתת יוקר המחייה בישראל".