הגורם המכביד על הפעילות העסקית: הביורוקרטיה של מוסדות הממשלה

כמעט מחצית מהנשאלים בסקר של איגוד לשכות המסחר דירגו את הביורוקרטיה של מוסדות הממשלה כגורם מקשה. עו"ד אוריאל לין: "ממשלות ישראל נכשלו כישלון חרוץ בהתמודדות עם הביורוקרטיה מעשה ידיהם, הנזקים העצומים מסתכמים במיליארדים"


10:55 ,18.08.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

44.3% מאנשי העסקים דירגו את הביורוקרטיה של המוסדות הממשלתיים בראש רשימת הנושאים המכבידים והמקשים על פעילותן של חברות ובתי עסק במגזר העסקי. כך עולה מסקר שערך איגוד לשכות המסחר באמצעות חברת המחקר SQ בקרב כ-167 מנהלי חברות בעלות היקפי פעילות שונים ומענפים שונים במגזר העסקי.

 

במקום השני ברשימת הנושאים המכבידים נמצא מוסר התשלומים, אותו דירגו 19.8% מהנשאלים כגורם המקשה ביותר על פעילותם העסקית; 13.8% דירגו את מס הארנונה כגורם מכביד; 7.8% דירגו את מס הכנסה כגורם המקשה; 7.2% דירגו את רישוי העסקים; 4.8% דירגו את המע"מ והמכס כגורם מכביד; ואילו הוצאות חשמל דורגו כגורם מקשה על הפעילות העסקית בקרב 2.4% מהנשאלים.

 

מחלוקה לענפים במגזר העסקי עולה כי 47.2% מהעסקים בתחומי המסחר והשירותים ו- 35% מהעסקים בתעשייה דירגו את הביורוקרטיה כנושא המקשה ביותר, 18.9% מהעסקים בתחומי המסחר והשירותים ו- 22.5% מהעסקים בתעשייה דירגו את מוסר התשלומים במשק כגורם השני המקשה ביותר הביורוקרטיה ואילו 12.6% מהעסקים בתחומי המסחר והשירותים ו- 17.5% מהעסקים בתעשייה דירגו את מס הארנונה כנושא המקשה ביותר על פעילותם העסקית.

 

נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין: "ממשלות ישראל נכשלו כישלון חרוץ בהתמודדות עם הביורוקרטיה מעשה ידיהם. הנזקים העצומים שרמת השירות הציבורי הירודה גורמת למגזר העסקי מסתכמים במיליארדים רבים. הגיעה השעה שתוטל אחריות אישית וישירה על כל אחד משרי הממשלה לייעול השירות במשרדו. ההערכה הציבורית של ביצוע השרים חייבת להימדד גם על פי מבחן זה.

 

"יש לשנות מן היסוד את תפיסות העבודה של משרדי הממשלה; ליצור נורמות עבודה המחייבות עובדים במגזר הציבורי לספק לעסקים שירות יעיל, אחראי והוגן; ולהטיל אחריות אישית וישירה על כל אחד משרי הממשלה לייעול השירות במשרדו. הביצוע של השרים חייב להימדד גם על פי מבחן זה".

 

לדברי שי חיון, מנכ"ל SQ, נתוני הסקר מלמדים על כך שעסק מוציא בהתמודדות עם נושאים אלו כ- 10% מסך ההוצאות השנתיות. לשם השוואה, רכיב השכירות בעסקים מהווה כ- 8% מההוצאות בממוצע. מה שמדגיש את עוצמת הכבדה של נושאים אלה על צמיחת העסקים בישראל.