המדינה תגדיל את המענקים למפעלים שיחוברו לרשת הגז הטבעי

משרדי האוצר, התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים והכלכלה החליטו על המהלך בכדי לחזק את התמריץ של המפעלים לצרוך גז טבעי; בסוף 2015 אושרו מענקים ל-83 מפעלים


11:45 ,21.04.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

משרדי האוצר, התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים ומשרד הכלכלה, החליטו להגדיל את המענקים הניתנים למפעלים הצורכים גז טבעי ובכך לחזק משמעותית את התמריץ של אותם מפעלים לצרוך גז טבעי.

 

כמו כן, מתאימים המשרדים את תנאי הסף של קבלת המענק, כך שגם צרכנים שמעוניינים לצרוך גז טבעי באמצעות מכליות CNG יהיו זכאים לו. מדובר בצרכנים שרשת החלוקה לא צפויה להגיע אליהם בזמן הקרוב ועדיין מעוניינים לצרוך גז טבעי.

 

המענקים ניתנים למפעלים עבור עלויות חיבור למערכת החלוקה ובעלויות ההסבה של המפעלים לשימוש בגז טבעי. המענק המוגדל יינתן למפעלים עד לתאריך 1.4.2017 וכל עוד מחיר חבית הנפט הממוצע לשלושה חודשים יהיה נמוך מ-60 דולר. כדי לקבל מענקים, על הצרכן להציג הסכם חתום עם בעל רישיון החלוקה והוכחה לכך ששילם לפחות 50% מדמי ההתחברות לרשת החלוקה.

 

בסוף שנת 2015, אושרו מענקים בסך 29 שקל ל-83 מפעלים הפועלים להסבת מפעלם וחיבור תשתיתם לשימוש בגז טבעי. היקפה הכולל של התמיכה הממשלתית לקידום חיבור התעשייה הישראלית לגז הטבעי עומדת על 150 מיליון שקל.

 

83 צרכנים אשר פנו עד כה לקבלת מענק וקיבלו אישור לקבלת הסיוע. סך הכל הוקצו כ-29 מיליון שקל מתוך הקצאה כוללת בסך 150 מיליון שקל בגין מתן סיוע לצרכני החלוקה. כ-46% מהצרכנים אשר קיבלו מענק הינם מאזורי החלוקה נגב ודרום, כ-40% הינם מאזור חדרה, העמקים, חיפה והגליל  וכ-14% מאזור המרכז.

 

המענק מתבטא בהשתתפות כספית בעלויות החיבור למערכת החלוקה של הגז הטבעי ובאמצעות סיוע במימון עלויות הסבת מערכות פנימיות של מתקני הלקוח לשימוש בגז טבעי. סכומי הסיוע לא יוותרו אחידים, אלא ישתנו בהתאם להיקף הצריכה השנתי של הצרכנים.

 

כיום מחוברים למערכת הגז הטבעי 20 צרכני הולכה ו-15 צרכני חלוקה. הגז הטבעי מהווה כשליש מתמהיל האנרגיה בישראל והשימוש בו חוסך למשק המדינה מיליארדי שקלים בשנה.

 

אמיר לוי, הממונה על התקציבים במשרד האוצר: :חיבור התעשייה לגז טבעי יביא להגדלת הצמיחה ויסייע להגדיל את כושר התחרותיות של המפעלים. צריכת גז טבעי מבטיחה סביבה ירוקה יותר. מהלך זה מצטרף לחקיקה שעברה במסגרת חוק ההסדרים האחרון, במסגרתה צומצמה משמעותית הבירוקרטיה והרגולציה על המפעלים ועל חברות החלוקה".

 

מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה עמית לנג ציין כי הממשלה מחויבת לסייע באופן פרואקטיבי לתעשייה ביצירת תנאי תחרות שווים אל מול השווקים הגלובליים במיוחד לאור קריסת מחירי הנפט: "מענקים בעלי היתכנות כלכלית, לצד פישוט רגולציה והורדת בירוקרטיה, יאפשרו ליותר מפעלים לבצע את המעבר לגז הטבעי ויסייעו להם הן בהיבט עלויות האנרגיה, הן בהיבט התחרותי והן בהיבט השמירה על ערכי הגנת הסביבה שמדינת ישראל מחויבת אליהן".

 

מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים שאול מרידור: "הגדלת המענקים תאפשר למשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, להמשיך ולקדם את פעילותו לפיתוח משק הגז הטבעי והבאתו לכל רחבי הארץ. מענקים אלו מצטרפים לשורה ארוכה של מהלכים אותם מבצע המשרד במטרה להגדיל את השימוש בגז הטבעי במשק הישראלי. המענקים לטובת הסבת המפעלים לשימוש בגז טבעי יביאו תועלות כלכליות וסביבתיות רבות למשק ולמפעלים עצמם".

 

נחום איצקוביץ מנהל, מרכז ההשקעות במשרד הכלכלה, המכהן כיו״ר הוועדה לסיוע להתחברות לגז טבעי: "הוועדה המשותפת פועלת באופן רציף לסייע למפעלי תעשייה ולצרכנים נוספים הצורכים מעל מאה אלף מטר מעוקב של גז טבעי וזאת על ידי מתן מענקים, לצורך הסבה והתחברות".