לשבור את המונופול שהיבואן אשם

ביום שני תגיש ועדת לנג, לבדיקת הגברת התחרות והסרת החסמים ביבוא, את המלצותיה לקבינט יוקר המחיה


10:53 ,27.11.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

ביום ב' הקרוב תגיש ועדת לנג להגברת התחרות והסרת חסמים בייבוא את המלצותיה לקבינט יוקר המחיה.

 

הוועדה מונתה באוגוסט 2013 על ידי קבינט יוקר המחיה בראשות שר הכלכלה נפתלי בנט ושר האוצר יאיר לפיד, לצורך בחינת הגורמים לפערים בין ישראל ומדינות ה –ECD  בכל הנוגע ליוקר המחייה.

 

הוועדה הבינמשרדית להגברת התחרות והסרת החסמים בייבוא, בראשות מנכ"ל משרד הכלכלה עמית לנג וסגן הממונה על התקציבים באוצר יונתן רגב, פעלה במשך כשנה, במהלכה למדו ובחנו נציגי המשרדים השונים בוועדה – ממשרדי הכלכלה, האוצר, הבריאות, החקלאות והתחבורה - סוגיות של חסמים שלא נחקרו עד כה לעומק ברמת הממשלה בישראל.

 

מעיקרי המלצות הוועדה: ישראל תתאים את שיטת היבוא לנעשה במדינות המפותחות - משיטת פיקוח טרום יבוא לשיטה של פיקוח בשווקים (POST MARKET) וניהול סיכונים. מהלך זה יאפשר פתיחה משמעותית של השוק בתחומים מסוימים, באמצעות מעבר להצהרת יבואן תוך שמירה על בטיחות המוצרים.

 

המלצה נוספת היא שמשרד הכלכלה יתאם בין 37 רגולטורים האחראים היום על היבוא בתחומם, בכדי ששיקולים של תחרות, יוקר מחייה והתאמה לנעשה בעולם יילקחו בחשבון.

 

המלצות נוספות: קידום יבוא מקביל. ההגבלים העסקיים יפעלו כאשר ישנו חשש ממשי לפעילות של יבואנים דומיננטיים שתכליתה לחסום יבואנים מקבילים; שקיפות ונגישות מידע. הקמת אתר אינטרנט, שיאפשר לציבור לקבל את כל המידע על יבוא (מסחרי ואישי) באופן קל ופשוט לציבור; ועדות התקינה של מכון התקנים. הגדלת מספר נציגי הממונה על התקינה או מטעמו, המשתתפים בוועדות התקינה הציבוריות המתכנסות במכון התקנים הישראלי לשם קביעת תקנים, וכן לקבוע בדין את השתתפותם כחברים קבועים בוועדות. יצירת נגישות לכל דורש לפרוטוקולים של ועדות התקינה במכון התקנים; סימון מוצרים. לתקן את צו הגנת הצרכן (סימון טובין), תשמ"א-1981, כך שתבוטל החובה לסמן מוצרי הלבשה בטרם יבואם, וסימונם יתאפשר במחסני היבואן.

 

בנט: "ועדת לנג שוברת את מונופול האינטרסים ששולט בייבוא הישראלי שנים ארוכות ומשנה את המשוואה, על פיה היבואן 'אשם' כל עוד לא הוכח אחרת. הצרכן הישראלי סובל משורת החסמים, המונעת ממשווקים להביא לארץ תוצרת שתיצור תחרות ותביא להורדת מחירים. המלצות הועדה יאפשרו לכל יבואן, שעד היום נתקל במכשולים בירוקראטיים אינסופיים, להכניס לישראל בקלות ובמהירות סחורה שתייצר לצרכן הישראלי מגוון, ותאלץ את היבואנים והיצרנים הגדולים, השולטים היום בשוק, להיות תחרותיים יותר".

 

לפיד: ״צמצום יוקר המחיה הוא המאבק המרכזי שאנו מובילים - במזון, בחינוך, בדיור ובמוצרי הצריכה. הסרת החסמים הבירוקרטים תסייע להפחית את עלויות הייבוא, תפתח את השוק ותבוא לידי ביטוי בצמצום ההוצאה הפרטית של הצרכן הישראלי. יישום המלצות הועדה יביא להגברת התחרותיות במשק ותרחיב את המגוון ואפשרויות הבחירה לציבור הישראלי, שיוכל לרכוש את המוצרים להם הוא זקוק במחיר זול יותר ובאופן מושכל יותר״.

 

לנג: "יוקר המחיה בישראל הוא מהבעיות היותר בוערות בקרב הציבור הישראלי. רמת המחירים של מוצרי הצריכה (ללא שירותים) של משקי הבית בישראל גבוהה באופן אבסולוטי וגבוהה בפרט ביחס לרמת ההכנסה בכ-20% מהממוצע במדינות ה-OECD. סגירת הפער במחירים של מוצרי הצריכה בלבד יכול להביא לחיסכון של מאות שקלים בחודש עבור משק בית. המלצות הוועדה, המובאות לאישור, יעודדו יותר תחרות ויביאו להפחתת מחירים".