מדד הבירוקרטיה: השנה נפתחת בהישג עם ציון שיא של 6.92

הכי נוח לעסקים בפעם הראשונה: מזכירות בתי המשפט. משרד התחבורה דורג בפעם הראשונה כמשרד עם השירות הגרוע ביותר, לאחר שבשנת 2015 דורג כמשרד הכי נוח לעסקים


12:29 ,19.07.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

במחצית הראשונה של 2016 מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכת המסחר המבוצע באמצעות חברת SQ, מציג שיפור משמעותי במתן השירות ומגיע לשיא חדש במדידה - 6.92. המשרדים נמדדים, בין היתר, על מתן פתרון מקצועי ויחס אישי ועוברים את רף ציון ה-7, נתונים שלא נראו הרבה זמן. מרבית משרדי הממשלה מציגים שיפור בשירות לעסקים ביחס לשנה קודמת ופתחים את השנה באופטימיות זהירה. עם זאת, עדיין השירות ממשיך להיות רחוק מהשירות לו אנו מורגלים במגזר העסקי, העבודה מול משרדי הממשלה ממשיכה לפגוע בעסקים ולעכב את צמיחתם.

 

לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, "המאבק המתמיד של איגוד לשכות המסחר לצמצום נגע הביורוקרטיה במגזר הציבורי מתחיל לתת את פריו, ויש לקוות ששיא זה ישבר במדידות הבאות.  הצפת הנושא במדדים קבועים תוך ציון השוואתי בין משרדי הממשלה השונים הינו הכיוון הנכון לבחינת רמת הביורוקרטיה המשרדית ולקידום הנושא".

 

שי חיון, מנכ"ל SQ, מציין כי "נתוני הסקר מראים סימנים חיוביים בתחום הביורוקרטיה. בשירותי המזכירות של מערכת בתי המשפט נמדד ציון שיא של 7.4. משרד הכלכלה במגמת שיפור ואף חוצה את תקרת הזכוכית של השירות הממשלתי ועובר על הציון 7 ומסיים את החציון הראשון עם 7.13. מגמה חיובית נוספת נצפית במוסד לביטוח לאומי, שאחרי תקופה חשוכה בשירות, חוזר להראות ציונים סבירים במדד ואף הוא חוצה את רף 7 הנקודות.  מן הצד השני, על משרד התחבורה עוברת תקופה פחות טובה. אחרי שנים של הובלה ברמת השירות, במהלך השנה וחצי האחרונות המדד מראה על ירידה עד לרמת שפל של 6.56 במחצית הראשונה של 2016. עוד מוסיף חיון, כי "נתוני הסקר מלמדים אותנו נתון מעניין כי בחלק מהמשרדים, התהליכים שבהם השירות הוא הטוב ביותר והביורוקרטיה פחות מורגשת היא דווקא בתחום התשלומים: במשרד הכלכלה תחום התשלומים מקבל ציון של 7.73, באוצר: 7.52 ובביטוח לאומי 7.49".

 

מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר וחברת SQ בודק את איכות השירות וחווית הלקוח במשרדי הממשלה ובגופים הממשלתיים השונים - הבריאות, התחבורה, הפנים, האוצר (רשות המסים), הכלכלה (התמ"ת), המוסד לביטוח לאומי ומערכת בתי המשפט. המדד מורכב מארבעה קריטריונים: זמינות נציגים (משקל לחישוב המדד 13%), זמן הטיפול בפניה (משקל לחישוב המדד 20%), יחס אישי (משקל לחישוב המדד 33%) ואיכות הפתרונות (משקל לחישוב המדד 34%). המדד בוחן גם תהליכים המתרחשים במשרדים כגון הנפקת רישיונות, הוצאת/חידוש דרכון, תשלומים למשרדים ועוד.

 

מי המשרד הכי פחות בירוקרטי? במקום ראשון - מזכירות בתי המשפט עם ציון מדד של 7.40. במקום שני - משרד הכלכלה והתעשייה, עם ציון מדד של 7.13. במקום שלישי - הביטוח הלאומי עם ציון מדד של 7.04. במקום השביעי והאחרון משרד התחבורה.