משרד התחבורה נקרא לעשות שיעורי בית

ועדת הכלכלה ממשיכה להכין את הצעת החוק לרישוי שירותים לרכב, כולל הסדרת הסחר והיבוא בחלפים


11:24 ,17.11.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית לרישוי שירותים לרכב, שנועדה לקדם את התחרות בענף ולהוזיל את מחירי המכוניות החדשות והחלפים.

 

בדיון החלה הוועדה לדון בפרק שנועד להסדיר את הסחר במוצרי תעבורה (חלפים), אולם לנוכח בעיות רבות שעלו בדיונים החליט ממלא מקום יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר לשלוח את אנשי משרד התחבורה "לעשות שיעורי בית", כדבריו. אשר ציין, כי במהלך הדיון התברר שמשרד התחבורה עדיין לא סיים להכין את הפרק שנועד להסדיר את יבוא החלפים וכן את הפרק שנועד לטפל בעיצומים הכספיים.

 

אחת הבעיות שעלו במהלך הדיון נגעה לכוונת משרד התחבורה לחייב עוסקים בתחום הסחר בחלפים לקבל רישיון ובתנאים לקבלת הרישיון. מנכ"ל מוסכי שלמה סיקסט דידי רוזנפלד טען כי המוסכים כבר מחויבים ברישיון, ואם רוצים להטיל עליהם חובות נוספות, אז אפשר לעשות זאת באמצעות אותו רישיון ואין מקום להטיל עליהם גם חובה להוציא רישיון סחר בחלפים.

 

היועצת המשפטית של איגוד המוסכים עו"ד אינגריד הר אבן הוסיפה כי כיום מי שקיבל רישיון מוסך פטור מרישיון סחר, כי הוא בעצם מוכר תיקון ולא חלפים. נציגת הלשכה המשפטית של משרד התחבורה עו"ד שרית זוכובצקי אור אמרה כי יש כוונה להקל על המוסכים ולפטור אותם מחובות מסוימים, אבל לא לפטור אותם באופן כללי מהחובה לקבל רישיון סחר.

 

ח"כ יעקב אשר אמר כי המסלול שרוצה להחיל משרד התחבורה על המוסכים צריך להיות ברור. הוא ביקש מאנשי המשרד להביא לישיבה הבאה הצעה מסודרת בנושא.

 

טענות נוספות הועלו באשר לתנאים לקבלת הרישיון שביקש משרד התחבורה לקבוע. אחד התנאים נגע לדרישה שמבקש רישיון ימציא הצהרה בכתב להבטחת בטיחות מוצרי התעבורה, בנוסח שיקבע שר התחבורה. אשר דרש לדעת האם מדובר בהצהרה מהפה אל החוץ, או הצהרה מעשית שמבקש הרישיון יכול לעמוד בה ושניתן לאכוף אותה.

 

נציג משרד המשפטים עו"ד דרור וגשל אמר כי מבקש הרישיון צריך לעמוד מאחורי ההצהרה, אך הודעה שלא ניתן לבדוק את ההצהרה מראש, אלא באמצעות אכיפה וענישה. אשר אמר כי "הצהרה סתם זה יפה מאוד, אבל ברור שצריך לתת לכם לעשות שיעורי בית ולהגיש לוועדה נוסח ברור".

 

כמו כן, מאחר שבדיון התברר שהכנת הפרק שנועד להסדיר את יבוא החלפים טרם הושלמה, ביקשו נציגי משרד התחבורה לדלג על הסעיף העוסק בסחר במוצרי תעבורה מיובאים.

 

עם זאת, בדיון אישרה הוועדה סעיף שנועד להסדיר את נושא גילוי וטיפול בתקלות סדרתיות בחלפים (ריקולים), וכן אישרה סעיף שיחייב את בעלי רישיון הסחר לבצע מעקב אחר תלונות צרכנים, בהתאם לתקנות שיקבע שר התחבורה. אשר דרש כי התקנות בנושא יובאו לאישור הוועדה, מאחר שמדובר בנושא צרכני מובהק שעל הוועדה לפקח עליו.

 

עוד אושר סעיף שיחייב את בעלי הרישיון לסחר בחלפים לפרסם באינטרנט מידע עליו וכן מידע על החלפים שהוא מוכר, לרבות מחיר החלפים. יו"ר חטיבת החלפים לרכב באיגוד לשכות המסחר יוסי סקורניק ביקש לאפשר ליבואנים קטנים לפרסם את המידע באמצעות אתרים אחרים, על מנת שלא לחייב אותם להקים אתרי אינטרנט. הוא הסביר כי לחלק מהיבואנים הקטנים אין אתר אינטרנט, והחובה להקים אתר עלולה להיות חסם תחרותי.

 

סמנכ"ל תנועה במשרד התחבורה אבנר פלור אמר כי סוחרי החלפים יצטרכו להעביר למשרד התחבורה פרטים של אותם אתרים בהם הם מפרסמים את המידע, כך שמשרד התחבורה יוכל לפרסם באתר שלו קישורים לאותם אתרים. פלור הוסיף, כי הפרטים שהסוחרים ידרשו לפרסם, כמו פרטי היבואן, תיאור המוצר, אחריות, מחיר לצרכן ועוד, יקבעו על ידי שר התחבורה בתקנות.

 

מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי אמר כי הכוונה היא לתת כלים לגורמים שירצו להקים אתרים או אפליקציות לפרסום המחירים, או לבצע השוואות מחירים. אשר אמר כי הדבר דומה לפרק השקיפות בחוק המזון, אך ציין כי בחוק המזון הוכנס פרק שלם בנושא שהכוונה היתה גלויה. הוא בירך על הכוונה, אבל אמר כי צריך לבצע את זה כראוי, ולכן דרש שגם התקנות בנושא הזה יובאו לאישור ועדת הכלכלה.

 

בנוסף לכך אישרה הוועדה היום את פרק הפיקוח והאכיפה מתוך הצעת החוק. ביוזמת הוועדה אושר כי הפקחים יורשו לאכוף גם את הוראות חוק הגנת הצרכן, ככל שהן נוגעות לענף הרכב. כמו כן, לפי ההצעה הפקחים יוסמכו ליטול דגימות של מוצרי תעבורה לצורך הפיקוח. עוד נקבע ביוזמת הוועדה כי הדגימות ישמרו לתקופה של עד 90 ימים, שלאחר מכן יודיע משרד התחבורה לבעל המוצר שהוא יכול לקחת אותו בחזרה, במקרה שהבדיקה הסתיימה והמוצר נמצא תקין.

 

מנכ"ל איגוד יבואני הרכב, יהודה רודד, שאל מי אמור לשלם על הובלת המוצר שנלקח חזרה לבית העסק. פלור השיב כי המשרד לא יכול לבצע החזרת כל מוצר לכל בית עסק.

 

נשיא איגוד יבואני הרכב יקי אנוך התייחס לקראת תום הישיבה לשינויי הנוסח הרבים שמעביר משרד התחבורה לוועדה, לעיתים ממש בפתח הדיונים. הוא ביקש מאנשי משרד התחבורה להעביר את הנוסחים המעודכנים, גם לוועדה וגם לאנשי המקצוע, מספיק זמן מראש כדי שאפשר יהיה לבחון את השינויים המוצעים. "הזמן שניתן לנו לעיין בחומר הוא קצר עד כדי בלתי אפשרי, אנחנו מבקשים לקבל את החומר מראש ולא רק את הסיכומים שנעשים בבוקר הדיון", אמר אנוך.