שר האוצר חתם בסין על הסכם בהיקף של 300 מיליון דולר בתחום הקלין-טק

ההסכם בתחום הקלין-טק צפוי להביא לגידול בייצוא מישראל לסין ולהרחיב את הפעילות הכלכלית בין שתי המדינות. כחלון: השת״פ הכלכלי עם סין הוא יעד אסטרטגי


15:24 ,11.09.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

שר האוצר משה כחלון והחשב הכללי במשרד האוצר רוני חזקיהו, השתתפו בטקס שנערך היום בבייג'ינג, לחתימה על פרוטוקול פיננסי ייעודי חדש בתחומי הקלין-טק בין ממשלות ישראל וסין, בהיקף של 300 מיליון דולר. בראש הנציגות הסינית עמד שר האוצר הסיני ג'י שיאו (Jie Xiao). בראש משלחת משרד האוצר עמד שר האוצר, אליו הצטרפו החשב הכללי, יועץ השר נדב שמש, סגן החשב הכללי גיל כהן, הנספח הכלכלי בשגרירות ישראל בבייג'ינג עפר פלג, ורכז ערבויות מדינה באגף החשב הכללי, עמית מרזאי.

 

הפרוטוקול הפיננסי הוא הסכם בין הממשלות, המניח תשתית מהירה ליישום עסקאות ייצוא מישראל לסין, באמצעות ערבות המדינה לביטוח סיכוני סחר חוץ. באמצעות הפרוטוקול, בנקים ישראלים מממנים באשראי ארוך טווח יבואנים סינים הרוכשים ציוד מיצואנים ישראלים, וזאת בגיבוי ערבות המדינה אשר אושרה על ידי החשב הכללי. הערבות מאפשרת ליצואנים הישראליים להתחרות בהצלחה בשווקי העולם. מאז חתימתו לראשונה בשנת 1995, בוצעו במסגרת הפרוטוקול למעלה מ-320 עסקאות בהיקף כולל של למעלה מ-1.75 מיליארד דולר, בתחומי הבריאות, חקלאות, חינוך ועוד. 

 

הפרוטוקול החדש בתחום הקלין-טק, נחתם לקראת המיצוי הקרוב של פרוטוקול פיננסי ייעודי אחר שנחתם בשנת 2012 בין המדינות בהיקף של 300 מיליון דולר, אשר אפשר את קידום הפעילות הכלכלית בין המדינות בתחום החיסכון במים לשימוש חקלאי. במסגרת פרוטוקול זה בוצעו בשנים האחרונות 11 עסקאות ייצוא מישראל, בסכום כולל של כ- 270 מיליון דולר. הפרוטוקול החדש יאפשר לצדדים להרחיב את הפעילות הכלכלית בין שתי המדינות לטכנולוגיות נוספות ידידותיות לסביבה, בהן טכנולוגיות חקלאות מתקדמת וטכנולוגיות אנרגיה ירוקה וחכמה, שממשלת סין מעוניינת ליישם תוך שימוש בניסיון והמומחיות הישראלית. בנוסף, תנאי הסף של הפרוטוקול הונמכו כך שיאפשרו שילוב של חברות בינוניות.

 

שר האוצר, משה כחלון: "הביקור בסין מגיע בהמשך ליישומן של עסקאות ייצוא בהיקף משמעותי מישראל לסין בשנים האחרונות, המלמד על עוצמתה של התעשייה הישראלית והמוניטין שלה בעולם. אנו רואים בשיתוף הפעולה הכלכלי עם הממשל הסיני יעד אסטרטגי שיאפשר ליצואנים הישראלים להרחיב את פעילותם, ופועלים לחיזוקו באמצעות הרחבת הפרוטוקול הפיננסי לתחומי ייצוא נוספים, לטובת הכלכלה הישראלית. בהסכם הנוכחי התעקשנו על תנאי סף שיאפשרו גם לחברות בינוניות להשתלב ולייצא".

 

החשב הכללי, רוני חזקיהו: "החתימה על פרוטוקול פיננסי חדש בתחום טכנולוגיות הקלין-טק מהווה חיזוק נוסף לקשר הכלכלי החשוב בין שתי המדינות, שהחל לפני למעלה מ-20 שנים. הפרוטוקול הנוכחי והרצון המשותף להרחבת הפעילות הכלכלית בעתיד, יעודדו את שיתופי הפעולה בין הצדדים גם בתחומי עשייה נוספים".

 

בטקס החתימה הוצג על ידי שר האוצר והחשב הכללי הפוטנציאל הטמון בהרחבת שיתוף הפעולה במסגרת הפרוטוקול לתחומים נוספים בהם קיים יתרון טכנולוגי לתעשייה הישראלית, כגון אנרגיה ומו"פ.

 

ממשרד האוצר נמסר כי הצוותים משני הצדדים צפויים לקיים מספר פגישות עבודה לדיון בהרחבת שיתוף הפעולה בעתיד, בין היתר לצורך הרחבת הפרוטוקול הפיננסי הכללי שהורחב לאחרונה בשנת 2015 בסכום של 500 מיליון שקל ושצפוי להסתיים עד לתום שנת 2018. שר האוצר והחשב הכללי צפויים להישאר בסין במהלך הימים הקרובים, ולקיים פגישות עם נציגי הממשל הסיני, לרבות היחידה לניהול פרויקטים במשרד האוצר הסיני.